Zion en Mount Everest (deel 2)

18 oktober 2015 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Ha beste mensen,

Het ging hier even te keer vanmiddag, maar ik zat gelukkig in mijn camper mijn e-mails bij te werken (een beetje gewerkt wordt er wel), toen het noodweer losbarstte. Het begon met behoorlijk grote hagelstenen, die overgingen in dikke regendruppels die roffelden op mijn dak.  Mijn iphone ging tekeer omdat er een flashflood - alert op binnenkwam. Ik dacht minstens dat ik kortsluiting had vanwege het onweer. Gelukkig heb ik gisteren de Narrows al gelopen, dus ik was op tijd. Er was gisteren ook al wel een 'probable' chance op een flash-flood, maar die kwam niet uit. De afgelopen 2 dagen wordt er al slecht weer voorspeld, maar pas gisteren vanaf 17 uur ging het regenen en dat viel wel mee. Ik was tegen die tijd terug op honk na een niet zo'n inspannende dag. De klim naar Angels Landing heeft wel wat energie gekost, al moet ik zeggen dat ik redelijk snel herstel. Goede conditie natuurlijk ;-)

Ik ben met de fiets de scenic drive afgegaan, die alleen per shuttlebus gereden mag worden of met de fiets. De fiets heb ik op de heenweg met de bus laten vervoeren en terug met de fiets. De Virgin River loopt namelijk van up canyon naar down canyon, dus bijna de hele weg dalen en dat mag  ik wel. Ik had toch mijn eigen fiets meegenomen en dan moet ik op de pedalen gaan staan om omhoog te komen.  Aan het eind van de (wijde) canyon kom je bij de 'Narrows' en dat betekent dat de kliffen van Zion steeds dichter naar elkaar toekomen en op het laatst kan je alleen nog door de rivier lopen. Heb ik gedaan op mijn waterschoenen*. Eitje vergeleken met de klim naar Angels Landing. Op de terugweg nog wat andere kleine trails gelopen om de diverse toppen te zien en hun namen te proberen te onthouden. Voor zover dat gelukt is heb ik ze als bijschrift bij de foto's gevoegd.

* Aangevuld op 26 december 2016: ik heb de Narrows niet gelopen. Dat was om Bert (de Bles) om de tuin te leiden ;-)

Gisterenavond naar de film in  het Zion Canyon Giant Screen Theatre, 10 minuten lopen van de campground. Op heen- en terugweg was het droog, dus mazzel. Ik dacht dat ik de film 'The Maze'  te zien zou krijgen, maar het bleek om de EVEREST te gaan. In 3D dus prachtige beelden, maar wat een drama. Het gaat over een expeditie in 1996 naar de Mount Everest, waarbij bijna iedereen doodvriest en nu begraven ligt op de grote berg. Het berust op een waar gebeurd verhaal. Ook de expeditieleider overlijdt en hij liet een zwangere vrouw na. Tragisch verhaal, maar het had geen invloed op mijn nachtrust. Zo'n uitdaging hoeft van mij niet. Ik hou niet van kou en die hoogte is iets te gortig. Bovendien snak je voortdurend naar adem en heb je zuurstofflessen nodig om het te halen. Er zijn grenzen.

Vanmorgen naar het museum van Zion, waar o.a. een film over het ontstaan en de (vroegere) bewoners wordt getoond. Zo hebben de rotsformaties hun naam te danken aan de Mormonen die hier als eerste Europeanen rond 1860 neerstreken.  Omdat het nog steeds aardig weer was, toch nog een trail gelopen naar de lower en upper emerald pools. Heel mooi met watervalletjes. Behoorlijke klimmetjes weer. Die heb ik nu wel gehad. In het begin van de trail ontdekten medetoeristen een Tarantula langs het pad. Een mannetje volgens een van hen, want met een bruine rug. Het vrouwtje schijnt een rode rug te hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat hier van nature tarantula's voorkomen*. Het zal mogelijk meegereisd zijn met iets of iemand.

* Dus wel kwam ik later achter.

Ik had mijzelf 'een lunch buiten de deur' beloofd, dus dat heb ik gedaan en daarna dus het noodweer. Morgen ga ik al weer naar de volgende bestemming, maar die is dichtbij (Snow Canyon Campground in de buurt van St. George). Daarom ga ik eerst de Kolob Terrace Road rijden. Die loopt ook door Zion en is veel rustiger dan de canyon waar ik de afgelopen 4 dagen ben geweest. Hij is 33 km lang, maar wel met de nodige bochten en hoogteverschillen. Bovenaan kom je uit bij het Kolob Reservoir. Voor degenen die meekijken op de kaart: bij Virgin rechtsaf. Er zijn ook de nodige trails langs de weg, dus misschien kan ik nog wat korte lopen. Dus nog geen definitief afscheid van Zion.

Ik heb al weer 1 filmpje extra kunnen downloaden: The Valley of the Gods vanaf Moki Dugway (5 oktober): zeer aan te bevelen. Ook hier gaat het uploaden langzaam, maar af en toe probeer ik er weer een.

Wat boeken lezen betreft gaat ook goed: onder andere Het Puttertje van Donna Tartt (800 pagina's! maar de moeite waard) uitgelezen en John Steinbeck 'Reizen met Charley' is uit. Steinbeck heeft in 1960 Noord-Amerika doorkruist met zijn poedel Charley en deels heeft hij dezelfde route als ik gevolgd (of beter: andersom). Zo vond hij de Badlands overdag verschrikkelijk, maar zodra het donker werd, vond hij de kleuren prachtig. Zijn hond ging uit zijn dak toen hij Yellowstone binnenreed en daar de ene na de andere beer tegenkwam! Geert Mak heeft 50 jaar later dezelfde reis gemaakt als Steinbeck (Reizen zonder John) en die heb ik op de e-reader staan. Die komt ook nog wel uit (in Yosemite kan ik niet internetten), maar eerst gruwelen bij de Vaticaanse Moorden.

Zonder tegenslagen zien jullie over 2 dagen weer een verslag.

Groeten Annemiek

1. Mieptubbingkaak:
    19 oktober 2015
    wat heb ik toch een ondernemende reislustige dochter, ben trots op je, gisteren was cecile hier en bracht een cado mee van jou kan ik water drinken in de auto bedankt zels tom en ellen waren er ook en namen zelfs de tijd een kop soep te verorberen, liefs ma
  2. Hans:
    19 oktober 2015
    Het blijft boeiend je prachtige verhalen en zeker met die schitterende foto's en video's van je. Ik geniet er iedere keer weer van.
  3. Bert de Bles:
    20 oktober 2015
    Snow Canyon is prachtig: probeer de "Three Ponds" te bereiken.
    Prachtige foto's van die laaghangende wolken. Uitstekend!