8. Kasteel Predjama (Slo), Steindorf am Ossiacher See (Oostenrijk), en slot (27 juni tot 2 juli)

1 juli 2023 - Keulen, Duitsland

Hoi allemaal,

ik sluit af met een mooie plek langs de Rijn in Keulen. Net vóór de Rheinbrücke. Je kunt hier naar het centrum van Keulen fietsen op een fietspad langs de Rijn. Dat ga ik zeker nog een keer doen, maar niet meer deze keer, want ik heb maandag een afspraak. Dus inderdaad een beetje haast dit keer.  Morgen nog de laatste 200 km. Ik heb er vandaag 500 op zitten en gisteren 400. Wat is Duitsland toch een enorm groot land. Overigens vind ik het helemaal niet erg om af en toe die afstanden te rijden. Lekker met de muziek van spotify en op tijd pauzes inlassen met gebakken eieren voor lunch van de snelweg af. Als ik niet op reis ben, vind ik 100 km al (te) veel.

Na Trogir en Split heb ik nog een stop gemaakt bij kasteel Predjama. Die heb ik op de heenweg niet gedaan, hoewel ik er toen al dichtbij was. Het kasteel ligt namelijk heel dichtbij de grotten van Postonja (Slovenië), die ik op de heenweg heb bezocht. Maar ik had toen geen tijd meer, omdat ik op tijd in Lipica voor de paardrijrit moest zijn. Dus alsnog gedaan en zeker de moeite waard. Het was geen 'arendsnest dat 120 meter hoog op een klif ligt', zoals een van de reisboeken beloofde, maar een kasteel dat als het ware in die klif is ingebouwd. Het ligt ongeveer halverwege de rots. Ik ben begonnen met een toer door de grotten, die zich onder en achter het kasteel bevinden . Wij moesten een mijnwerkershelm met licht opzetten, want het was aardedonker in de grotten. De gids sprak goed engels en had ook nog humor. Dat ben ik niet vaak tegengekomen deze reis. Niet bij gidsen, maar ook niet bij anderen. De grotten zijn niet zo spectaculair als de grotten in Postonja, maar het kwam allemaal wel echter over, want het was behoorlijk nauw en steile trappen. De toer begon onder het kasteel en eindigde er helemaal boven. Het onderste deel is vroeger gebruikt als paardenstallen. De grotten staan los van het kasteel. Vanaf het kasteel zelf kan je er niet in komen. Het kasteel is bewoond van de 12e eeuw tot en met WOII, dus heel lang. Het was niet comfortabel, maar wel heel veilig en daar dat was in het verleden heel belangrijk. Het kasteel heeft vele bewoners gekend, maar de meest bekende of beruchte was Erazem of Predjama. Er zit bij de foto's een portret van hem. Hij viel op, omdat hij een soort 'Wagner' was. Hij had destijds ook een huurlingenleger, die o.a. voor de koning vocht, maar Erazem keerde zich tegen de koning om de een of andere reden en dat zat de koning niet lekker. De koning belegerde het kasteel. Dat hielp niet, want er waren geheime gangen waarlangs voedsel het kasteel binnen kon komen. Water werd afgetapt uit de grotten door een ingenieus buizensysteem: het druppelde via de stalactieten naar beneden in die buizen. Mooi verhaal en (weer) actueel!

Daarna nog een dag lekker gefietst in Oostenrijk (regio Kärnten = Karinthië). Op de heenweg ben ik via Villach gegaan en daar zat ik nu niet zo gek ver vandaan, want ik kwam in mijn rondje fietsen om het Ossiachermeer ook weer het kasteel Landskron tegen op de hoge rots, waar ik op de heenweg naartoe ben geklommen. Het kwam me al zo bekend voor.... Leuke fietstocht van zo'n 28 km op een apart fietspad. Paar klimmetjes, maar goed te doen. Ook nog even 14 km extra gefietst naar Feldkirchen: een plaatsje aan de andere kant van het meer. Niet groot met een dorpsplein met een Grieks restaurant (Santorinisalade gegeten),  mooie huizen en een kerk, waar reclame werd gemaakt voor een pelgrimstocht naar Medjugorje! Ik ben al heel lang niet meer in Oostenrijk geweest, maar het is nog steeds zeer 'gemütlich'. De camping in Steindorf is van Nederlanders, die iedereen warm ontvangen met o.a. een half flesje sekt. Mooie ligweide aan het meer erbij en het was heerlijk weer, dus na de fietstocht het water in. Een fijne afsluiting van een mooi reisje tussendoor!

Voor de boekhouding: Miep heeft 4.962 km gereden als we morgen in Tilburg zijn. Het was zeker voor herhaling vatbaar, maar wel wat vroeger in het jaar. Ik denk dat de maanden april en mei meer geschikt zijn en wellicht ook het najaar (september/oktober). Het was af en toe wel erg druk.

Dank voor alle reacties. Altijd leuk als mensen (op afstand) meegenieten.

Nu hard aan het werk om de reizen door Australië en Nieuw-Zeeland te plannen. Dat is al over 2 maanden. Fijne zomer en (digitaal) tot 1 september.

Groeten Annemiek

1. Maria:
    2 juli 2023
    Bedankt voor al je verslagen
    Het was weer een mooie reis.
    Karinthië ben ik nooit geweest
    Mooi dat jij het hebt laten zien
    De laatste kilometers dan ben je weer thuis
    Tot ziens Annemiek
  2. Annemarie:
    2 juli 2023
    Bedankt weer voor de gezellige verslagen plus beeldmateriaal.
    Succes bij de voorbereidingen van de volgende reizen.
  3. Wijnand:
    2 juli 2023
    Annemiek jij bent weer lekker bezig geweest in Europa is ook mooi zoals je gezien heb nu uitrusten in zomers Nederland en de plannen voor Australië en New Zeeland op papier zetten wij gaan je zien in Nederland/Maarn gr Nel &Wijnand
  4. Hanny:
    3 juli 2023
    Gillen, 'n zebra op je balkon; weer 'ns iets anders dan een geit in de tuin. En dat kasteel Predjama, daar krijg ik nu echt zin in, en nog lachen ook, begrijp ik, met 'n humoristische gids. Maar wij hebben vanaf volgende week eerst weer lol in Frankrijk. En jij: geniet van NL, want dat moet je straks 'n halfjaartje missen. En verder, tot augustus - per wandelschoenen!
  5. Anke de Bruin:
    14 juli 2023
    Annemiek , steeds weer een leuk reisverhaal van jou. Zo kunnen we op afstand meegenieten.
    Zien je ook graag weer in Maarn of Leersum . We zullen maar zeggen "tot zo"
    Lieve groetjes van Gerrit en mij uit
    Leersum , Anke.
  6. Anke de Bruin:
    14 juli 2023
    Wat leuk om jouw reis te kunnen volgen.
    Hopen je weer te zien in Leersum of Maarn
    Lieve groetjes van Gerrit en mij , Anke.