26. Oranienburg, Fulda (Duitsland) en afsluiting (27 t/m 30 augustus 2022)

31 augustus 2022 - Tilburg, Nederland

Hallo allemaal,

Op de valreep nog 2 burchten of sloten gescoord. Een in Oranienburg, net boven Berlijn en het stadslot van Fulda. Oranienburg was mijn tussenstop op weg naar Fulda, waar mijn vriendin haar vakantiewoning heeft. Het rijden over de snelweg is niets aan, maar de  toeristische route duurt te lang, dus compromis: lunchen van de snelweg af. Dat doe ik meestal toch wel. Ik neem een afrit en zoek ergens een plekje in het groen. Meestal lukt dat wel. Zo ook onderweg naar Oranienburg. In de buurt waar volgens de GPS een meer zou moeten zijn,  ben ik  (illegaal) een bospad ingereden en kwam ik inderdaad terecht op een heerlijk plekje aan een meer. Ik kon natuurlijk niet laten om ook een duik te nemen. Dat bespaart weer een douche in de avond. In Oranienburg had ik nog even tijd om een korte stadswandeling te maken vanaf de camperplaats annex jachthaven, onder andere dus naar het Slot Oranienburg. De 'Prinses van Oranje' is de grondlegger van het slot en heeft mooie andere dingen voor Oranienburg gedaan, vandaar dat de plaats ook naar haar vernoemd is. Of het ook familie van onze koninklijke familie is, weet ik niet (ik ben niet in het museum zelf geweest), maar de kans is groot. Oranienburg behoorde tot de Muur viel in 1989 tot de DDR. Daar wordt ook de nodige aandacht aan besteed. Het was in ieder geval een leuke tussenstop.

De volgende dag moest ik nog 500 km naar Fulda met de nodige wegwerkzaamheden. Het was het zeker waard. We hebben rondgelopen in het historische centrum van Fulda. Erg mooie stad met veel Barokke gebouwen. Fulda wordt daarom ook wel de Barokstad genoemd. Naast het stadslot ook weer de nodige kerken. In de buurt van Fulda ligt nog een hele mooie burcht, maar die bewaar ik voor de volgende keer. Mijn hoofd zit vol en dat van jullie waarschijnlijk ook.

Heel veel gezien en gedaan en het was een geweldige trip. Toen ik gisterenavond thuis kwam stond er 12.000 km meer op de teller dan toen ik op 2 juni vertrok.  Noorwegen heeft een geweldige, gevarieerde natuur. Helaas niet altijd even goed weer, maar dat heeft de pret niet mogen drukken. Uitdagende wandelingen gemaakt, maar Betsy bleef op de drager. Finland was een stuk vlakker en iets meer van hetzelfde (bossen en meren), maar zeker ook de moeite waard. Makkelijker te belopen en te befietsen. De Baltische Staten hebben mij ook blij verrast. Ik heb natuurlijk maar een klein stukje van de landen gezien (voornamelijk de kustlijn), maar vooral Tallinn en Riga hebben prachtige oude centra. De kust van Polen heeft prachtige stranden en een heerlijke zee. De communicatie met de Polen moet wel beter. Die kunnen een voorbeeld aan vooral de Esten en Letten nemen.

Dank voor jullie aandacht. Erg leuk om te lezen dat mijn blogs gewaardeerd worden. De komende 2,5 maand heb ik heel veel te doen. Onder andere mijn volgende reis voorbereiden. Wederom naar Spanje en Portugal, maar ik wil ook kijken of het zinvol is om de koude maand januari in Marokko door te brengen. Ik meld mij weer bij vertrek.

Hartelijke groeten,  Annemiek

1. Anneke:
    Welkom terug Annemiek.
    Kan ik Miep al gezien hebben in Maarn?
    We aten een ijsje en toen meende ik een glimp van haar op te vangen.
    Ik merkte dat je verhalen en foto’s voor mij deze keer wel erg veel waren, waarschijnlijk, omdat het in de winter leuker is om reisverhalen te lezen, maar heb er toch weer van genoten.
  2. Cecile:
    31 augustus 2022
    Marokko??!!! Niet met miep dan.
  3. Annemiek Tubbing:
    31 augustus 2022
    We hebben in Noorwegen zoveel ferries moeten nemen. Die vanaf Spanje naar Marokko is volgens mij vergelijkbaar.
  4. A. Van Rooijen:
    31 augustus 2022
    Welkom thuis! We zien je de 25e!
    Tot dan, Jan en Anita.
  5. Ghislaine:
    1 september 2022
    Nu dus even afkicken van de reis en nu steeds op dezelfde plek zijn, je huis in Maarn. Ook heerlijk toch.
  6. Truus:
    1 september 2022
    Annemiek na xo'n prachtige reis zal het mooie Nederland je ook weer goed doen !!!
    Dank voor je soms spannende verhalen. Tot gauw
  7. Hanny:
    1 september 2022
    Was leuk en interessant om 'mee' te reizen! Welkom in NL. Daar hou ik ook wel van, om meteen weer voor te bereiden en voorpret te hebben voor 'n volgende trip. Geniet tegelijkertijd van het gewone leven hier. Tot apps/ziens
  8. Annemarie:
    1 september 2022
    Welkom terug op de Utrechtse Heuvelrug.
    Heb genoten van je verhalen en foto’s, dank daarvoor.
  9. Jolanda:
    1 september 2022
    Welkom thuis. De mooie nazomer is hier begonnen! Het was weer erg leuk om je te volgen!!
  10. Jules:
    2 september 2022
    Welkom terug. Ik heb genoten van je verhalen. Het lijkt me dat je met dat materiaal een aardig reisboek moet kunnen maken.