15. Rondje New South Wales en slot reis Australië (20 november - 1 december 2023)

1 december 2023 - Mascot, Australië

Hallo allemaal,

na 3 enerverende maanden is dan toch de laatste dag van het eerste deel van mijn reis aangebroken. De laatste 10 dagen waren ook avontuurlijk, want ik kwam geheel onverwachts toch nog in de floods terecht. Ik had ze graag met de 4 WD gereden, maar het werd dus in het (lage) personenautootje dat ik heb gehuurd om mijn vrienden in New South Wales te bezoeken. Na maanden van droogte (vanaf januari dit jaar) kwam het de laatste paar dagen met bakken uit de lucht, vooral in Bega (= ongeveer 450 km ten zuiden van Sydney), waar mijn laatste logeerpartijtje was (zie de laatste video). Ik ben zelfs een (halve) dag eerder vertrokken op aanraden van mijn gastvrouw, omdat afgelopen nacht nog meer regen werd verwacht. Er waren al enkele wegen afgesloten (en de scholen waren gisteren vanwege het noodweer gesloten), dus om te voorkomen dat ik mogelijk niet op tijd weg kon komen gisteren begin middag vertrokken in plaats van vanmorgen vroeg. Morgenvroeg om 10 uur vertrekt mijn vliegtuig naar Auckland, de grootste stad van Nieuw Zeeland, waar het helaas de komende dagen ook niet droog blijft.

Tot Bega viel het mee met de regen, met name in Hargraves heb ik nog een zonnige en warme dag op het land gehad. 2 stellen hebben nog steeds een boerderij en het lijkt er - ondanks hun pensioengerechtigde leeftijd - niet op dat ze er op korte termijn mee ophouden. De een (Roy en Nancy) in Wollomombi hebben met name (vlees-)koeien en ook wat schapen en de ander (Angus en Jane) hebben alleen schapen. Naast de schapen hebben ze ook 2 dochters die erg van de paarden zijn: de een heeft zelf paarden en doet mee aan internationale wedstrijden. Ze traint racepaarden en rijdt haar eigen paarden af. Die heeft het heel druk! Af en toe mogen een paar van haar paarden vakantie vieren op de boerderij van haar ouders. Zo ook deze keer, maar helaas voor mij: je mag er niet op rijden. Dat begrijp ik, maar wel jammer. Dochter nummer 2 werkt bij een organisatie die paardrijvakanties over de hele wereld organiseert en daar zitten hele leuke bij, zoals in Mongolië. Alle bestemmingen moeten natuurlijk eerst gekeurd worden en vader Angus mocht mee en die voelde zich Djenghiz Khan in het barre Mongolië. Moeder Jane mag volgend jaar mee naar Frankrijk als de Olympische Spelen zijn en er champagne langs de route gedronken wordt. Ook niet gek. Helaas is die reis al volgeboekt, maar er zijn nog genoeg anderen om te doen als ik weer thuis ben. Ze hebben ook nog een zoon, die in Canada woont. Angus was net op de dag dat ik er was jarig, dus de zoon nog via Facetime gesproken. Hij houdt niet van verjaardagen en geen kroonjaar dus afgezien van wat telefoontjes geen verjaardagsvisite, behalve ik.

Op alle adressen ben ik warm onthaald. Alleen Ian en Deidre heb ik gemist, omdat de 100-jarige moeder van Deidre op sterven lag. Met Jane en haar vriendin een boottocht gemaakt op het water rond Avalon  (= Pittwater) waar zij en haar man een strandhuis hebben. Avalon Beach ligt zo'n uur rijden ten noorden van Sydney.  De boot was van Richard, een vriend van Jane. Bijzonder aardige man die ook het nodige vertelde over het gebied. Prachtige huizen en jachten en zelfs een paar drijvende tiny houses op het water. Mooi, maar het zal in de zomer erg druk zijn, stel ik mij zo voor. Ik heb van Sydney dit keer zelf niets gezien. Na de landing op het vliegveld ben ik doorgereden naar Ross en Pernille die ook een enorm huis aan het water hebben, iets ten noorden van het centrum van Sydney. Mijn 'logeerverdieping' lag op een verdieping waar je makkelijk kunt wonen met een groot zwembad voor de deur. Kortom: een hoop variatie in logeeradressen en activiteiten.

Tussendoor heb ik zelf nog een mooie wandeling in Dorrigo State Park gemaakt. Dat ligt langs de waterfall way van Nambucca Heads naar Wollomombi. Combinatie van regenwoud en watervallen. In de middag klaarde het op en kon ik ook nog wat zien van het uitzicht. Ik heb onderweg in 3 hotels geslapen, omdat de afstand tussen twee adressen te groot was om het in één dag te doen. Ik heb overnacht in Nambucca Heads (langs de kust), in de buurt van  Canberra (de federale hoofdstad van Australië) en afgelopen nacht in Goulburn. Van het laatste plaats heb ik niet veel gezien, behalve een hele grote kathedraal, maar het schijnt dat het de eerste plaats was in het binnenland van Australië. De eerste nederzettingen zullen langs de oostkust zijn geweest en van daaruit richting westen. Canberra heb ik al in 1996  een keer bezocht, maar ik kwam toch in de buurt, dus ik heb (deels in de regen) nog een keer het parlementaire gebied bezocht met het oude en het nieuwe parlementsgebouw en dit keer ook een bezoek gebracht aan de High Court. Die is vergelijkbaar met onze Hoge Raad. Nambucca Heads kende ik ook al van 27 jaar geleden en de rotsblokken langs de haven waren nog steeds beschilderd met allerlei wijsheden en (moderne) rotstekeningen. Mooie wandeling daar gemaakt met uitzicht op stranden en oceaan. Helaas niet echt zwemweer. Zwemmen heb ik trouwens nog wel gedaan met Jane en haar vriendin, maar dan aan de kant waar geen golven zijn. Voor de dames iets te wild. Klimmetje gemaakt naar de vuurtoren met ook weer prachtig uitzicht op de baaien en zee.

Een zeer gevarieerd programma dus en heel anders dan de westkust. Geen rechte wegen, maar vooral bochten, heuvels en groener (zeker de laatste dagen). Het ziet er aan de oostkust 'Europeser' uit dan de westkust. Helaas dus minder mooi weer, hoewel de zomer hier vandaag begonnen is. Nu is het overigens hier in Sydney zonnig en zo'n 25 graden.

Het avontuur in Nieuw Zeeland begint morgen met 3 uur en 10 minuten vliegen naar Auckland. Het tijdverschil loopt op tot 12 uur (later hier dan in NL).  Daar verblijf ik de eerste paar dagen in een hotel. Ik zal dan met een nieuw reis beginnen. Hopelijk reizen jullie dan weer mee.

Hier mag het dan wat herfstachtig zijn; in Nederland is het winter. Sterkte en tot gauw in Nieuw Zeeland.

Groeten Annemiek

P.S. Ik heb 2388 km afgelegd met de huurauto. Dat brengt het totaal in Australië gereden kilometers op 13.468.

1. Jochem Tubbing:
    veel plezier in Nieuw Zeeland
  2. Cecile:
    Ik reiss mee en heb al 3526 foto's gezien (min of meer) 🤪
  3. Marlies:
    1 december 2023
    Weer fantastische beelden !! Wens jou een mooi laatste deel van deze indrukwekkende reis!! Nog heerlijk genieten!!
  4. Ghislaine:
    1 december 2023
    Mooi vervolg in Nieuw Zeeland gewenst. Ben benieuwd of ik eea herken, was er in 2013!
  5. A. Van Rooijen:
    1 december 2023
    Op naar deel 2 van je geweldige reis, we kijken en lezen graag verder met je mee!
    Liefs, Jan en Anita.
  6. Nico & Marga:
    Veel plezier Annemiek!
  7. Karin:
    1 december 2023
    Geniet van je verdere reis!
  8. Wijnand:
    1 december 2023
    Hallo wereld reizigster vol bewondering blijven wij jou volgen op naar New Zealand ik hoop dat je je daar ook amuseerde fijne feestdagen en jaarwisseling wij gaan jou dan weer zien groetjes Nel en Wijnand😘
  9. Annemarie:
    1 december 2023
    Wat mooi om zoveel vrienden op te kunnen zoeken en overal zo welkom te zijn.
    Goede reis verder!
  10. Jules:
    1 december 2023
    Ik vond Australië leuk om te volgen, de rest ook graag. Veel plezier met het vervolg
  11. Hanny:
    5 december 2023
    Leuk allemaal weer en wat 'n variatie. En echt schitterend regenwoud!