14. Yanchep en Perth (15 - 19 november 2023)

19 november 2023 - Perth, Australië

Hallo allemaal,

nog één dag in Perth en dan vertrek ik alweer met het vliegtuig naar Sydney voor mijn rondje langs (Australische) vrienden in New South Wales met een gewone auto. Het is hier geweldig weer (zon en rond de 30 graden). Ik ben er inmiddels heel goed aan gewend. Het inleveren van de camper is soepel verlopen. Ik heb de indruk dat ze erg snel van mij af wilden na alle gedoe. Ik mocht nog net het lijstje met gebreken doorgeven en toen mocht ik gaan. Ik had nog tijd over, dus met de bus die voor de deur stopte kon ik zo naar het centrum. Ik had daarvoor al mijn bagage afgegeven bij de B&B waar ik 4 nachten verblijf.

Het matras en wat keukenspullen kon ik kwijt bij een kringloopwinkel van het Leger des Heils. Ze wilde het toiletje niet hebben vanwege hygiënische redenen. Maar gelukkig wilde de uitbaatster van de B&B het wel hebben voor haar broer, die een caravan heeft zonder toilet. Gelukkig maar, want ik denk niet dat ik het bij Apollo achter had kunnen laten. Ik hoefde nog niet alles strak in de koffer te krijgen, maar nu wel. Dat valt niet mee!

Afgelopen dagen alleen en met neef Jochem en zijn vrouw Jamina leuke dingen gedaan in Perth en heerlijk gegeten. Vanmiddag gaan we nog naar het Shipwreckmuseum in Freemantle, de havenstad van Perth. Nog meer kennis opdoen over de Batavia en andere scheepswrakken van onze Nederlandse voorouders. In 2008 was ik in het Maritime Museum in Freemantle en ik had te laat in de gaten dat de scheepswrakken in een ander gebouw tentoongesteld werden. Toen ik dat doorhad was het museum inmiddels gesloten, dus nu een herkansing. Afgelopen dagen hebben we genoten van Kings Park (inclusief botanische tuinen) met een prachtig uitzicht over Perth dat aan de Swan River ligt. Die rivier is hier zo breed dat het een zeebaai lijkt. Er wordt flink gebouwd in downtown Perth. De modern uitziende toren met de Swan Bells die ik mij nog herinner van 2008 is inmiddels omgeven door hoge gebouwen. De kerststemming zit er hier al goed in en ik heb geluk, want vrijdagavond 17 november was de eerste dag dat de Christmas Lights Trail in het centrum van Perth begon. Dat is een wandeling langs 22 verlichte (kunst-)objecten of lichtprojecties op (relatief) oude gebouwen en sommige met muziek. Er zaten mooie objecten bij, zoals de boom (ook een filmpje van), de cadillac van de kerstman, de uil en een trein. Om in de kerstsfeer op deze zwoele avond te komen, heb ik mij ook nog met glitters laten beschilderen. Het was gezellig druk. Mensen blijven hier niet zo heel lang op. Ze staan vroeg op en gaan op tijd naar bed, ook in het weekend kennelijk, want rond een uur of 11 was het stil op straat en sloten de terrassen.

In het museum van Western Australia herkende ik veel dingen van de camperreis. Het was een passende afsluiting van de reis. Mooi gebouw trouwens: oud én een deel (net) nieuw, maar het past goed bij elkaar. Zeer ruim van opzet: zelfs het skelet van een bultrugwalvis past erin. Het oudste gebouw van Perth is het Old Court House (dat naast het Supreme Court ligt). Dat dateert van 1836. Perth is pas in 1829 gesticht, maar heeft een moeilijke start gehad. Kennelijk hadden niet veel mensen zin om in dat ruige en ontoegankelijke westen te wonen. Pas na de goldrush rond 1890 kwamen de mensen naar Perth. Inmiddels telt de stad (met de suburbs) 2 miljoen mensen. De staat van West Australië doet er nog steeds veel aan om mensen naar de stad te trekken. Zo wordt een concert van Coldplay gesponsord. Dat concert vindt plaats in het nieuwe stadion met een capaciteit van 80.000 mensen. Er schijnen 25.000 bezoekers van buiten Perth te komen om één van de 2 concerten bij te wonen. In het Old Court House waren rechtenstudenten bezig met het naspelen van een schijnproces. Een aantal had pruiken op. Ik mocht daar geen foto's van maken, maar het zag er wel grappig uit. Ik heb er zelf ook maar één opgezet (voor de foto).

De dag vóór Perth heb ik de (3) koala's bekeken die het Yanchep NP rijk is. Het zijn nachtdieren en overdag verschansen ze zich in de eucalyptusbomen, dus je moet erg goed kijken waar ze zitten.  Eén koala vertoonde enige activiteit en daarvan heb ik een filmpje gemaakt. Koala's komen niet voor in Western Australia. Ze leven vooral aan de oostkust, maar ze worden inmiddels bedreigd door bosbranden en verlies van habitat door ons natuurlijk. Yanchep is een prachtig parkje dat bijna tegen Perth aan ligt. Dat zal ook de reden zijn dat de campground vol was. Jammer, want in de vroege morgen en late avond komen de kangaroos te voorschijn. Die heb ik nu niet gezien. Paar trails gelopen en een rondleiding door een van de 580 grotten die het park rijk is. Er zijn er maar een paar open voor publiek. Het is erg droog in het gebied, waardoor de grotten ook gevaar lopen zich niet verder te ontwikkelen. Toch wel druppels zien hangen aan de stalagtieten. We moesten ook even ons (hoofd-)licht uitdoen en dan is het echt pikzwart. Je ziet helemaal niets. Indrukwekkend om dat mee te maken.

Een bezoek aan de kapper (van Jamina) was geen overbodige luxe. Het is zo kort geknipt dat ik de komende 3,5 maand wel doorkom. Komende 12 dagen ben ik dus aan het toeren in New South Wales, maar ik verwacht niet dat ik veel zal zien en/of veel tijd zal hebben voor een blog. We zullen zien. Vóór mijn vertrek naar Auckland op 2 december zal ik nog wel een afsluitend blog schrijven. Tot slot: ik heb 11.080 km in de camper gereden en ik heb er 72 dagen over gedaan.

Groeten Annemiek

P.S. Inmiddels staan de foto's van het bezoek aan het Shipwreckmuseum in Freemantle en van het afsluitende diner op een terras aan de haven van Freemantle er ook op.

1. Annemarie:
    19 november 2023
    Gezellig verhaal en mooie foto’s!
    Veel plezier bij het weerzien van de verschillende vrienden.
  2. Nico & Marga:
    19 november 2023
    Wederom erg mooi al je foto's Annemiek. En een beetje voor rechter spelen moet je een goed gevoel hebben gegeven.
    Veel plezier en we zien je volgende reisverslag wel weer tegemoet.
  3. Cecile:
    Groeten aan Jochem en vrouw. Te laat zeker hè
  4. Hanny:
    19 november 2023
    Schattige koala's, spannende grotten en wat 'n variëteit aan kapsels ditmaal, ha. Perth ziet er verder ineens heel geciviliseerd uit en heeft leuke feestverlichtingsitems, zeg. Gezellig stel ook, zo te zien. Lachen: winterwonderland met 30 graden.
    Have lot's of fun in NSW!
  5. Truus:
    19 november 2023
    Het blijft genieten en ontdekken!!!!
    Plezier.
  6. Wijnand en Nel:
    19 november 2023
    Heel iets anders dan de binnenlanden mooi
  7. .kees en jannie:
    20 november 2023
    Alweer een prachtig verhaal en even prachtige foto's.
    Groetjes uit een, ook zonnig, Spanje.