Cartagena (6 januari 2020)

8 januari 2020 - Villajoyosa, Spanje

Hallo allemaal,

wat is nu mooier dan in Villajoyosa je verjaardag vieren? Het betekent letterlijk de 'blije stad' en dat komt omdat de stad en de zee waar het aan ligt zo kleurrijk zijn. Dat zie je overigens niet als je buiten het oude centrum bent. Dat is saai en met lelijke hoge gebouwen, maar als je verder fietst (in mijn geval) worden de oude huizen steeds kleurrijker. Dat geldt voor het historische deel van de stad en wie had dat gedacht: Villajoyosa is een koninklijke stad daterend uit de 12e eeuw (uit de tijd van Aragon). Niet alleen de huizen hebben kleuren, maar de zee heeft alle tinten blauw en groen. Dit deel van de kust van Spanje heet overigens Costa Blanca, maar dat terzijde. Over Villajoyosa gaat mijn volgende blog en tegen die tijd ben ik ook in het museum geweest en de chocoladefabriek waar Villajoyosa ook bekend om is. Over kleurrijk gesproken: toen ik Cartagena verliet kwam ik langs de fabriek van likeur cuaranta y très (43) en dat was prachtig! Ook heel erg kleurrijk en deels mooi vorm gegeven. Daar wordt een mens blij van. Ik begrijp niet dat het niet veel meer gebeurd. Onze industrieblokken langs de snelweg zouden er ook enorm van opknappen. Mooie grafitti erbij en klaar ben je. Het is omdat ik niet kon stoppen op de grote weg waarop ik reed, maar anders had ik er natuurlijk een foto van gemaakt (en misschien wel meer).

Nog even: ik sta hier op de tot nu toe meest perfecte plek: in de zon en bijna aan zee. De camping ligt vrijwel op het strand. Ik sta in de derde rij, dus een (op dit moment onbewoonde) caravan/tent en 1 camper scheiden mij van de zee. Overigens kun je vanaf rij 1 niet direct het strand oplopen. Er staat nog een hek voor, maar een klein stukje verderop is een doorgang. Na aankomst heb ik hier duik nummer 8 genomen. Mijn streven is 10 en dat haal ik wel. Een heel klein minpuntje: ik heb met snorkelen geen vissen gezien. Ze stonden vanmiddag overigens wel te vissen vanaf het strand, dus ze moeten er wel zitten. Morgen weer proberen. De vorige twee duiken heb ik namelijk wel vissen gezien en dan raak je verwend. Ze weten hier trouwens niet wat ze zien als ze mij zien zwemmen. Een (franse) dame vertelde mij (in het engels) dat haar man en zij al jaren van plan zijn om een duik in de winter te nemen, maar dat hadden ze nog steeds niet gedaan. Ik zal de volgende keer vragen of ze meegaat. Ze is wel veel kleiner en dunner dan ik, dus minder vet om warm te blijven. Er staan hier veel mensen vast op de camping: blijven hier maanden overwinteren. Een bont gezelschap: Nederlanders, Fransen, Spanjaarden, Engelsen, Duitsers, Noren en misschien nog wel meer. Dat maakt ook dat die campings behoorlijk vol zitten. Er zijn nauwelijks plekken over voor 'doortrekkers'. Dat ben ik dan. Beetje de markt verpesten noem ik dat, maar ja, het verdient natuurlijk wel lekker. Ik was dan ook heel blij met deze camping, want ik had al een paar keer nul op het rekest gekregen. Gisteren mocht ik op een plek staan naast de tramlijn. Nu maakt een tram gelukkig niet zoveel lawaai, maar de mensen van de camping waren niet aardig en de elektriciteitskabel paste niet in het stopcontact. Omdat ik nogal wat kracht heb gebruikt, heb ik de stekker mogelijk enigzins kapot gemaakt, maar hier doet die het gelukkig nog. Keep my fingers crossed dat die het volhoudt. Ik ben op deze tweede camping trouwens voor de tweede keer met de fietsendrager tegen een boom gereden. Die staat er dan pal achter en dat zie je niet. Gelukkig doe ik het altijd heeeeel voorzichtig, dus heel veel schade kan het niet veroorzaken, maar toch. De eerste keer een deukje in de kentekenplaat en nu stond de fietsendrager wat scheef, maar volgens mij heeft die het gered. Bij het afhalen ging het in ieder geval goed. Ik tel mijn zegeningen, want er kan zoveel meer fout gaan.

Maar ik zou het hebben over Cartagena. Ook weer zo'n historisch wonder. Ik ben op de fiets naar het centrum gereden. Ging prima, klein half uur. Had ook met de bus gekund, maar met de fiets is veel fijner. Ik heb de fiets gestald bij aanvang van het autovrije deel van het centrum: Calle Mayor, de Kalverstraat van Cartagena, maar dan breder en mooier. Met name de 'marmeren' bedekking van de straat vind ik  heel mooi. Het zal wel geen marmer zijn, maar het ziet er wel zo uit. Voor skaters ook zo fijn (en rolstoelen en rollators). Ik had verwacht dat ik iets van de viering van Driekoningen zou merken, maar dat gebeurde niet. Ik begreep al van de campingbeheerder dat er die (zondag-)avond (toen ik aankwam) activiteiten in de stad zouden zijn (de praalwagens met kinderen), maar toen had ik geen fut meer. Bovendien moet dan alles in het donker en dat vind ik vervelend als ik de omgeving niet ken. Maar ik heb wel een soort van ceremonie meegemaakt. Alle onderdelen van het leger (land, lucht, zee) en de militaire blaaskapel stonden in het gelid op straat. Zij wachtten ergens op. En jawel: een paar hoge heren in uniform met een indrukwekkend aantal medailles, stapten uit een limousine, pal voor mijn neus. Er werd geïnspecteerd en gemarcheerd in de Calle Mayor, voor het stadhuis. Ik heb niet goed begrepen waar het nou precies voor was, maar het was wel leuk om te zien. Ondertussen de beroemde koffie Asiatico (met de likeur 43) gedronken. Mierzoet en pittig drankje. Het was maandag en ja, op maandagen zijn musea dicht. Ik wilde persé het belangrijkste archeologische erfgoed zien, het Romeins theater dat overigens pas in 1988 is ontdekt. Dat komt, omdat de eeuwen daarvoor er andere huizen op zijn gebouwd, dus pas bij het afbreken van een wijk kwamen ze erachter dat er een Romeins amfitheater, die er ook zo uitziet (halfrond), onder lag. Dat hebben ze nu voor een deel zichtbaar gemaakt en deels herbouwd (dat deel met die pilaren in twee verdiepingen). De gebouwen erom heen zijn foeilelijk, maar die stonden er nu eenmaal. Daarbovenuit steekt een kasteel (de zoveelste) en van daaruit heb je uitzicht op het Romeinse theater en nog iets dat erop leek dat er naast lag. Heel Cartagena ligt op Romeinse overblijfselen, dus ze kunnen nog even vooruit. Ik heb ook nog een tochtje op de catamaran in de haven van Cartagena gemaakt en veel gelopen en - ja natuurlijk - gefotografeerd. Wat ook opvallend was dat er reusachtige bomen stonden met relatief kleine stammen. Geen idee wat het voor bomen zijn, maar ze zagen er prachtig uit. Het weer was geweldig en het was de moeite waard. Dat was de camping niet - ondanks de enthousiaste beheerder-  dus ik ben de volgende morgen vertrokken. Mijn ijskast weer volgepropt met eten (ik heb zelfs pompoen klaargemaakt vandaag :-)

Ik had al 2 dagen niet gezwommen, dus op zoek naar een camperplaats of camping aan zee. De eerste - in Cabo de Palo - bleek geen camperplaats, maar een parkeerplaats waar campers in de winter gedoogd worden. Mooie plek bij de vuurtoren en ik heb er gezwommen en gesnorkeld en vissen en rood koraalachtige vormen gezien, maar de politie kwam al een keer langs, dus dat gedogen is misschien wishful thinking. Niet getreurd, want nog vroeg en ik op weg naar El Campello, hier dichtbij (net voor Benidorm), maar die camping bleek dus vol en zo eindigde ik bij de 'tramcamping'. Daar was ik vanmorgen op tijd weg en dat was heeeel verstandig, want na mijn komst kwamen er meerdere doortrekkers en ik had de mooiste plek van de nog lege plekken. Wel met een internationaal gezelschap dat achter mijn camper 'jeu de boulde'. Een vrouw uit Limburg, die met haar man pal achter mij staat met een hekje om de caravan en tent (misschien om het hondje in de buurt te houden) voerde het hoogste woord (in het Limburgs, Nederlands, steenkolen- engels en duits)  maar deed zelf niet mee. Volgens mij zat ze te handwerken, terwijl ze ondertussen luid en duidelijk commentaar leverde en met iedereen in zijn of haar taal een praatje maakte. Waarschijnlijk komt ze hier al jaren en kent ze iedereen. En ze hebben allemaal honden, maar die houden zich gelukkig redelijk koest. Nu is alles stil en vredig...........................

Hier blijf ik tot zondag en dan richting Moirara en Javéa.

Het internet werkt hier prima, dus ik zal zorgen dat alle foto's er vóór mijn vertrek op staan. Hebben jullie ook wat te kijken.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    Wel minstens 100 foto's hè, anders kan ik niet slapen😉
  2. Mieke:
    Hoi. Mooi verhaal weer. Maak
    Je foto’s van moraira? Ik ben erg benieuwd. Xx
  3. Ghislaine:
    8 januari 2020
    Mooi verhaal weer. En vast gefeliciteerd met je verjaardag. Het is dat ik aan dry january doe, dus zal ik met een sapje op je proosten.
  4. A. Van Rooijen:
    8 januari 2020
    Op de valreep ... gefeliciteerd Annemiek! Liefs, Jan en Anita.
  5. Jolanda:
    9 januari 2020
    Gefeliciteerd met je verjaardag Annemiek. Prachtige foto's weer. Met jouw verhaal erbij wandel en fiets ik n beetje mee. Erg leuk!!
  6. Hans:
    9 januari 2020
    Van Harte Gefeliciteerd Annemiek. Ik geniet elke keer weer van je verhalen en het kijken naar je prachtige foto's.
  7. Paul:
    9 januari 2020
    Blij dat in Spanje de zon schijnt op jouw verjaardag Annemiek! Wat een indrukwekkend amfitheater uit de Romeinse tijd. Fascinerend toch als je daar staat en dan te beseffen dat daar dus 2000 jaar geleden mensen zaten te kijken en te luisteren! Die boom lijkt op bomen die ik in India zag, tenminste met zoiets als luchtwortels. Maar weet daar ook de naam niet van. groet, paul
  8. Jetty:
    10 januari 2020
    Van harte gefeliciteerd Annemiek fijn dat voor jou de zon schijnt hier is het nat en koud.wens je nog heel veel zon dikke kus van mij.