Washington DC

26 augustus 2015 - Washington D.C., Verenigde Staten

Ha allemaal,

de foto's van de camper en Swainton/Cape May staan bij het vorige reisverslag. De apparaten laadden niet op, omdat er geen electrische hook-up (= aansluiting) was op de vorige camping. Dan doet het licht het wel in de camper, maar de stopcontacten doen het niet. Goed om te weten want ik heb meerdere campings zonder E hook-up gereserveerd. Ik ben nu in een uurtje rijden voorbij Gettysburg richting Pittsburg. Hier is wel een E hook-up, de apparaten hebben al aan het infuus gelegen en morgen heb ik een rustdag. Dus morgen volgt een verslag van de afgelopen 3 dagen. Het is nu voor mij bedtijd. Fijn weekend alvast. Tot morgen.

Daar kom die dan:

Reisverslag Washington DC (26 augustus 2015) en de dag erna.

Een natuurcamping en toch dichtbij de stad. Dat was het idee. De camping ligt ook midden in een recreatiegebied, boven de omringende drukke wegen. De geluiden van de weg dringen wel door, maar de krekels trekken zich er niets van aan. Die hoor je hier boven alles uitkomen en volgens mij hoor ik ook het ‘gehuil’ van uilen. Wolven zullen het niet zijn. Het dichtstbij zijnde metrostation naar de stad zou op loopafstand zijn en via een trail te bereiken. Dat laatste klopt: mooi stukje bos. Vervolgens kom je uit op een hele drukke weg die je met gevaar voor eigen leven oversteekt en daarna was het nog één uur lopen naar een metrostation op de campus van een college. Toen nog half uurtje met de metro, maar dan sta je ook midden in het centrum van de hoofdstad van Amerika. Een veel rustiger en groenere stad dan New York. Misschien is de vergelijking tussen Amsterdam (NY) en Den Haag wel een goede (alles in proporties dan). Ik kwam rond lunchtijd aan en er stonden al vele ambtenaren (herkenbaar aan hun pasjes) voor de ‘mobiele keukens’ met diverse verschillende gerechten opgesteld. Ik denk dat die wagens voornamelijk voor de ambtenaren komen, want toen ik enige uren later ook trek kreeg waren ze voor een groot deel vertrokken, maar de toeristen nog niet. Bijna alle bezienswaardigheden van Washington liggen aan de National Mall met aan de ene kant het Capitol (in de steigers) en aan de andere kant Lincoln Memorial. De rest ligt er tussen, inclusief het Witte Huis (op enige afstand) en andere memorials en vele musea (vallend onder de naam Smithsonian).  Ik ben bij het Capitol begonnen (staat bij de foto’s achteraan, want die beginnen met de meest recente) en geëindigd bij het Lincoln Memorial. Wat ook zo fijn is van de nieuwe camera (we beginnen aan elkaar te wennen) dat ik niet overal helemaal naar toe hoef te lopen: het resultaat van het inzoomen is net of je er dicht bij staat. Tegen de tijd dat ik bij het water vóór het Lincoln Memorial aankwam was ik zo moe dat ik het laatste stuk voor lief heb genomen. Mijn benen waren oververhit en niet vooruit te branden en ik moest nog terug naar de camper. Maar toen had ik alles ook wel zo’n beetje gezien en begon ik aan mijn terugreis. Die ging gelukkig voorspoediger want  ik vond een buschauffeur die zo gek/lief was om mij bijna bij de trail af te zetten. Een lieve glimlach doet wonderen ;-)

Nog even over het Smithsonian: dat is de aanduiding voor één organisatie die meerdere musea omvat.  Het moet geweldig zijn en ook nog gratis. De naam komt van de gulle gever, de Engelsman James Smithson, die zelf nooit de USA heeft bezocht. Hij liet wel $500.000 na om de zich ontwikkelende -  toen nog jonge - natie in staat te stellen kennis op te bouwen en te verspreiden.  Een kennismanager avant la lettre dus! Ik had al mijn energie bijeen geraapt om er toch nog heen te gaan toen ik erachter kwam dat het meerdere musea waren.  Dat heb ik niet meer gedaan, maar ik heb nog wel een rondje gelopen in de beeldentuin buiten. Toch nog een beetje cultuur.

Teruglopend via de trail kon ik mijn camera uitproberen op reeën die in het bos opdoken: moeder en kind. De moeder is gelukt, maar iets teveel ingezoomd. Eekhoorntje in Washington lukte goed. Nog een beetje oefenen op de grotere dieren en laat dan de beren maar komen!

Mijn aanvankelijke idee was om 2 dagen Washington te doen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik vond de reis er naar toe iets te veel van het goede en de belangrijkste dingen had ik gezien. Ik heb boodschappen gedaan in de buurt, waaronder nog wat campingbenodigdheden: zaklamp (de lamp in de camper doet het niet) en een grote lamp die je neer kunt zetten (voor het geval de lichtbronnen zijn uitgeput of niet aan mogen; de generator mag in bepaalde parken na 20 uur niet meer aan vanwege het geluid). Ik heb een was gedraaid in een zelfbedieningswasserette. Ik had mijn spaans kunnen oefenen met een paar Spaanstalige dames die enorme wassen draaiden. Ik heb er het afgelopen jaar te weinig mee gedaan en bovendien is het heel lastig om te switchen tussen twee vreemde talen: engels en spaans. Ik merkte het al toen ik met een Duits meisje sprak bij Road Bear toen wij beiden zaten te wachten (zij op haar ouders die uitleg kregen over de camper en ik op mijn beurt moest wachten).  Ik had de neiging om steeds in het engels terug te vallen. Volgend jaar pak ik het spaans weer op, want het blijft een taal die je overal kunt gebruiken. Het aantal spaanstaligen is hier groot.

Ik ben ook nog achter een tweedehands fiets aan geweest. Lijkt mij wel handig en ruimte genoeg in de camper om hem mee te nemen. Ik heb zelfs een adres gevonden, maar de fiets die groot genoeg  voor mij was moest nog $380 opbrengen. Dat is iets te veel van het goede voor 2,5 maand! Het schijnt dat ze bij de Wall Mart goedkoper zijn. Ga ik nog eens achteraan. Zo’n boodschappenrondje valt niet mee met een vrachtwagentje, maar het is zonder brokken gelukt. Wel handig voor de wijnflessen. Die moet je dus apart kopen bij een liquorshop. Dat wist ik nog wel van de vorige keren, maar het is heel onhandig. Rare mensen die Amerikanen. Ze houden ook enorm van fikkie-stoken: gisterenmiddag in de hitte in de rook van die vuurtjes om een paar worstjes en hamburgers naar binnen te werken. Ik geniet van mijn geweldige salades ;-) en van ‘gewone’ boeken (= geen vakliteratuur) !!! Heerlijk, ben nu bezig met Bonita Avenue van Buwalda. Heel goed.

Vanavond zet ik Gettysburg erop. Ik ga vanmiddag een beetje rondlopen hier. Er is een mooi meer (gisteren al gezwommen) en er zijn trails uitgezet.

Groeten Annemiek

1. Hans:
    29 augustus 2015
    Ik ben al weer de eerste die reageert. Een vroege vogel denk ik. Het zijn weer mooie foto's Annemiek. Ben weer benieuwd naar je verslag en wat je nu weer allemaal hebt meegemaakt.
  2. Frans Kooymans:
    29 augustus 2015
    Fraaie camper, hoor! Ellen droomt er al jaren van om zo door de States te reizen, i.p.v. de nachten in een motel door te brengen. Je verhalen over New York zijn fascinerend, ontzettend veel in die drie dagen daar. Ik besef dat het voor mij tijd wordt om NY weer eens op te zoeken, dat is nu meer dan 10 jaar geleden, niet zo lang na 911. Aan Washington heb je lang niet genoeg aan 1 dag, met zoveel musea en openbare gebouwen. Maar wel allemaal beloopbaar. Ik was er 3 jaar geleden met de presidentsverkiezingen, maar voor musea kwam ik tijd tekort. Voor een goed overzicht van de stad moet je naar de top van het oude postkantoor gaan. Ik neem aan dat langs de Mall gaat, met o.a. het Lincoln Memorial, Korean Memorial en veel meer.
  3. Ghislaine:
    29 augustus 2015
    Mooi verhaal weer en goede foto's.