Battlefield Gettysburg en rondje Pinchot meer

28 augustus 2015 - Gettysburg, Pennsylvania, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

jullie liggen al weer op 1 oor; voor mij begint de  avond en ik ga weer aan de gang met een verslag van mijn bezoek aan Gettysburg gisteren en het rondje om het meer van vandaag. Maar liefst 8,5 mile! De langste trail die hier is uitgezet. Mijn wandelclubje de 'Marskramers' zullen trots op mij zijn. Daarmee begint de fotoserie, zoals bekend.

Ik heb gisteren heel veel kanonnen gezien in Gettysburg. Groenlo (daar komt de familie van mijn ouders vandaan) is er niets bij! Jullie weten natuurlijk allemaal wat er in Gettysburg is gebeurd, maar om even het geheugen op te frissen. In 1863 heeft zich hier de eerste 3 dagen van juli een zeer bloedige strijd afgespeeld tussen de noordelijke staten (Union) en de zuidelijke staten (Confederates), een strijd tussen president Lincoln (en generaal Meade) en generaal Lee. Lincoln wilde een eind maken aan de uitbreiding van de slavernij (nog niet eens afschaffen), maar de slaven waren voor de zuidelijke staten erg belangrijk vanwege de katoenindustrie. Overigens waren ze dat ook voor de industrie van het noorden, maar daar steunde de meeste mensen president Lincoln. Ik heb een film van ongeveer een half uur gezien en een cyclorama (soort Panorama Mesdag: een schilderij in het rond) en ik heb het museum bekeken. Dat alles in het Gettysburg National Military Park. Er zijn in die 3 dagen 3 veldslagen gevoerd, maar uiteindelijk hebben de troepen van de Union gewonnen. Er zijn 16.000 doden en gewonden gevallen (geloof ik). De burgeroorlog heeft daarna nog 2 jaar doorgewoed. Gettysburg staat bol van dit gebeuren dat toch al weer zo'n 150 jaar geleden plaatsvond. Als je er goed over nadenkt nog niet eens zo lang geleden. Onze WO I was natuurlijk ook nog zo'n kanonnen- en loopgravenoorlog. Hoe dan ook: het hele plaatsje en directe omgeving zwelgt erin: alles is hier 'battlefield', zoals je op de foto's kunt zien. Ook is hier het Soldiers National Cemetry gelegen, waar ook U.S. soldaten van latere oorlogen liggen. Indrukwekkend. Vele gesneuvelden hebben geen naam; alleen een nummer.

Ik heb een late lunch genomen in het Dobbin House Taveerne. Dat gebouw dateert van een eeuw eerder (1776) en is het oudste gebouw in Gettysburg. Het is helemaal gerestaureerd in oude stijl. Het is destijds gebouwd door dominee Alexander Dobbin, een Ier die een belangrijke rol heeft gespeeld bij de stichting van Gettysburg. Met zijn (Ierse) vrouw kreeg hij 10 kinderen. Nadat zijn vrouw overleden was, hertrouwde hij met een vrouw die zelf nog eens 9 kinderen had! Dobbin verstopt rond 1850 slaven in zijn huis. In een geheime ingang naast de haard zit een ruimte tussen plafond en vloer van de 1e verdieping (zie de foto). Na de strijd in 1863 heeft het huis nog als hospitaal gefungeerd voor gewonde soldaten. Daarna is het altijd een taveerne geweest en dat is het dus nog. De taveerne bevindt zich helemaal beneden in een benauwde ruimte en het bedienend personeel is ook anno 1850 gekleed. Ze wilden graag op de foto. Naar goed Amerikaans gebruik heb ik een hamburger naar binnen gewerkt, maar echt bijzonder was die niet. Anno 2015?

Na Gettysburg zat ik nog maar een uurtje rijden af van het Gifford Pinchot State Park (in de buurt van Lewisberry in de staat Pennsylvania), waar ik 2 nachten heb gereserveerd. Ik ben heel blij met mijn voorbereidingen van deze reis, want ik moet er niet aan denken dat ik het onderweg nog had moeten verzinnen en bovendien heb ik goede keuzes gemaakt. De groene camping van Washington was prima en deze ook. Prachtig meer (Pinchot Meer) en goede voorzieningen. Het is weekend, dus behoorlijk vol met Amerikanen die een weekendje uit zijn. Er worden hier ook verjaardagsfeestjes gevierd en de mensen houden van kerstlichtjes: van die slierten kleine lichtjes die ze rond de campers of tenten hangen. De campground host (waarvan er aantal op het park zit) zijn er dol op. Dat zijn mensen die hier min of meer permanent verblijven heb ik de indruk. Als je vragen hebt, kun je daar terecht. De receptie zit daar net iets te ver voor weg.

Even over Gifford Pinchot waarnaar dit park is vernoemd. Hij was gouverneur van Pennsylvania in 1922, maar hij was vooral beschermer van de bossen. Hij heeft bosbouw gestudeerd in Frankrijk en hij werd de eerste Amerikaan getraind in 'forestry'. Hij heeft heel wat bossen in vooral Pennsylvania van de ondergang gered, waaronder dus dit park.

Vandaag dus een mooi rondje om het meer van 8,5 mile. Ik wilde een leuke wandeling maken en ja, zo'n meer nodigt uit om er om heen te lopen en die trail bestond. Ik heb mij er wel wat in vergist: ruim 4,5 uur. De mensen zijn hier gek op vissen. En verder wat bootjes en ander gespetter in het water. Aan de overkant is een groot dagrecreatiegebied met bingo! En een heerlijk ijsje. Dat heb ik wel verdiend. Nat en bezweet (het is hier nog steeds 30 graden en vochtig) ben ik het meer ingedoken: het is voor een deel afgezet en aan het eind van die afzetting kan ik nog steeds makkelijk staan. Dat heeft weinig te maken met veiligheid, maar met de waterplanten die hier welig tieren. Er is kennelijk een stuk vrijgemaakt om te zwemmen. Toen ik onder de afzetting doorzwom voelde ik het aan alle kanten. De koude onderstroom van het water is heerlijk voor mijn (wederom) oververhitte benen. Uitermate genoten van het wijntje daarna!

Morgen ga ik richting Pittsburgh naar de campground in het Keystone State Park (36 mijl ten zuiden van Pittsburgh). Daar ben ik ook 2 nachten om daarna  Pittsburgh te bezoeken, waaronder het Andy Warhol museum. In Keystone is ook een meer. Ik ga morgenvroeg eerst hier mijn black en gray water lozen. Even oefenen. In Keystone ga ik vers water inslaan. Aanvankelijk was ik van plan om langs Harrisburg te gaan (hoofdstad van Pennsylvania), maar daar is niet zo heel veel te zien. Onderweg ga ik wel op zoek naar een Walmart. Kijken of ze nog een goedkope fiets hebben en nog wat boodschappen doen.  Dus ik denk dat het volgende reisverslag volgt op 1/9 (USA tijd: avond = 6 uur later dan NL).

Nog een fijne zondag. Groeten Annemiek

1. Frans Kooymans:
    30 augustus 2015
    Wat Gettysburg ook in het geheugen heeft gegrift, naast alle slachtoffers die daar zijn gevallen, is dat president Lincoln er later in dat jaar 1863 zijn beroemde toespraak heeft gehouden, the Gettysburg Address. Woorden die elke Amerikaanse middelbare scholier uit zijn hoofd kent: "Four score and seven years ago (87 jaar geleden) our fathers brought forth on this continent, a new nation, conceived in liberty, and dedicated to the proposition that all men are created equal." En eindigend met de woorden: "And that government of the people, by the people, for the people, shall not perish from the earth." Zo zien veel Amerikanen hun land nog altijd, als een bijzonder politiek experiment dat contrasteert met het oude Europa.
  2. Ghislaine:
    30 augustus 2015
    Hallo Annemiek, ik ben op en nu lig jij lekker op één oor! Mooi verhaal weer, incluis al die veldslagen en oorlogen. Daar hebben we er nu wel genoeg van gehad, maar we leren er helaas niets van, ook nu gaat het nog 'gewoon' door!
    Grappig om te lezen dat jouw familie uit Groenlo komt. Mijn moeder had er familie wonen (misschien wonen er nog achternichtjes of neefjes van mij). Groetjes, Ghislaine
  3. Joke:
    30 augustus 2015
    Zo, en nu lig jij op een oor! Leuk om zo helemaal met je mee te gaan. Logisch dat de hamburger bij Dobbins Taveerne niet jedat was, toeristendingen staan er nergens om bekend goed te zijn. Massa verwerking en iedere gek moet in de keuken kunnen staan, haha. Ja. de voorbereidingen geven ook al veel plezier dus jij geniet nu in het echie voor de tweede keer.
    En zeker, de weekeinden zijn vaak uitgeboekt, dat weten wij uit ervaring... Zet hem op Annemiek en geniet met volle teugen, de tijd gaat altijd harder dan je denkt.
    Veel plezier met groetjes uit Duitsland. Heel mooi weer nog bij ons!
  4. Cecile:
    30 augustus 2015
    Dit weekend ook lekker weer in nederland. Gisteren de hele avond op terras gezeten in de stad. Ik zal toch ook wat actiever moeten worden, want mijn conditie is niet meer wat het geweest is en zal jou toch moeten bijhouden. En het is ook wel belangrijk dat ik kan rennen als de beer eraan komt, of moet je juist doen alsof je dood bent.......

ps ma heeft haar reactie bij een foto gezet. Maar waarschijnlijk heb je dat al gezien....
  5. 2globetrotters.nl:
    31 augustus 2015
    Hallo Annemiek, mooi verhaal over een stukje geschiedenis van de USA. Hier gaat alles goed met je huis, op dit moment veel onweer en regen, maar binnen alles droog.
    Jammer dat je met zo'n kleine auto moet rondrijden, lijkt mij erg frustrerend:-)