Santa Cruz en kustroute naar LA (deel 1)

9 november 2015 - Big Sur, California, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

It never rains in California? De afgelopen 2 dagen in ieder geval wel: met bakken! Iedereen hier is er heel blij mee, want er is door de droogte van de afgelopen 4 jaar een groot watertekort. Jammer voor mij, maar ik gun het ze van harte en natuurlijk zeg ik dat ik ervoor gezorgd heb. Ik zie dat het in Nederland niet zo slecht is en zelfs warmer dan hier, maar dat gaat de rest van de week veranderen. Vannacht nog wat buitjes, maar dan zonnetje en ergens rond de 22 graden.

Gisteren ben ik al naar Santa Cruz gereden. Daar woont de zus van Cathy en we zouden er zondag toch al naar toe gaan en het lag op mijn route. Jammer om het 2 keer te rijden, dus ik ben achter Cathy aangereden. Ik was al een keer bij Teresa geweest in 1983 en ze had er nog een foto van! Die heb ik ook gefotografeerd. Nog heel jong allemaal en ik denk dat Adelheid de foto genomen heeft, want die staat er niet op.

Verder nog precies hetzelfde prachtige huis dat tegen de weg op ligt. De tuin waar de kreek doorheen loopt,  ligt beneden het huis. Het huis staat op palen. Van binnen is het ook nog steeds een prachtig huis dat Teresa met haar 73 jaren zelf schildert. Ze is wel een keer van de trap gevallen en daarbij haar been gebroken. Cathy ook in haar huis. Cathy is 6 jaar jonger en de zussen hebben veel contact en gaan regelmatig samen op reis met de man van Teresa, die nog vaak in het buitenland is. Er wordt nu een reis naar Alaska voorbereid en ze denken aan een camperreisje, maar de dames vinden het wel een uitdaging om in zo'n groot geval als dat van mij te reizen. Mogelijk een kleinere en anders toch maar gewoon met de auto. Ik wilde de slide-out demonstreren, maar die doet het niet meer. Na het vertrek van Cécile gebruik ik hem niet meer.

Gisterenmiddag was het 2 uur droog en toen zijn we in de (lichtgele) Volvo die Teresa ook al in 1983 had (en die ik mij herinnerde) naar de Monarch vlinders wezen kijken in het Natural Bridges State Park in Santa Cruz. De vlinders overwinteren hier in trossen in de eucalyptus bomen. Ze waren moeilijk te zien tegen het licht in, maar als je goed naar de trossen kijkt, zie je de vlinders. Ik heb ook nog een paar foto's gemaakt in het museum van beesten waarvan ik niet wist hoe ze eruit zagen. Na de wandeling in de vlindertuin nog naar het strand en daar even rondgelopen. Toen was het al weer donker. Wel jammer dat de klok hier ook is verzet: 17 uur is het donker. Daarna nog een beetje sightseeing in Santa Cruz, maar het stelt allemaal niet veel voor. Na een heerlijk diner bij Teresa afscheid genomen van Cathy. Ze zijn in 1996 nog bij mij in Nes aan de Amstel geweest (zo hebben we inmiddels ontdekt) en daarna elkaar niet meer gezien tot nu*. Zeer goed geslapen bij Teresa met wederom een eigen badkamer. Wat een luxe.

Vanmorgen vroeg op, want er was zelfs een garage in Santa Cruz die de olie en het filter van Max kon vervangen. Geen Jiffy Lube, maar een echte garage die ook RV's aan kan en prima service levert. Rond 10 uur was ik alweer op weg in de stromende regen richting Big Sur. Maar voordat je daar bent, kom je eerst langs Monterey en Carmel. Twee prachtige kustplaatsen, maar van de plaatsen zelf heb ik weinig gezien. Tussen de twee plaatsen in ligt namelijk de 17 miles-drive en die is prachtig. Ik heb hem al een keer gereden, maar ik wilde het graag nog een keer doen. Ik had toch weer geluk, want tussen 13 en 16 uur was het droog. Ik heb op Spanish Bay geluncht (als vanouds met gebakken eieren). Daarna Bird Rock (op de rock ook zeehonden gezien). De zee-otter herstelt zich weer en die had ik ook kunnen zien, maar ik heb ze niet kunnen ontdekken. Ik heb ze ooit elders gezien en het is inderdaad moeilijk om ze tussen het zeewier te zien. De zee was nog ruiger dan het normaal gesproken al is door het weer. Langs de 17 miles drive liggen - naast prachtige huizen - ook 3 golfbanen, waarvan 1 gerenoveerd wordt. Ik heb wat foto's voor de Haagse collega's gemaakt: misschien hebben jullie er wat aan.

De bomen die kenmerkend zijn voor deze kust zijn krom gewaaide cypressen. Op de Cypress Point Lookout hele mooie gezien, maar ze staan overal. De meesten zijn later geplant, maar de oorspronkelijk bomen zie je nog maar op een paar plekken langs de kust, waaronder Crocker Grove, vernoemd naar de man die in 1881 de 17-miles drive heeft bedacht. Daar staan nog cypressen en pines van 300 jaar oud. De Lone Cypress tenslotte staat al 250 jaar op een rots heel dicht bij de oceaan. Inmiddels wordt die wel ondersteund door kabels en kan je er niet meer bij komen (ik kan mij herinneren dat dat in 1983 nog wel kon). Hoe dan ook: helemaal zelfstandig staat die niet meer, maar het is een levend symbool geworden voor de taaiheid van deze bomen. Toen was het 16 uur en ik moest nog een uur rijden naar de campground in Pfeiffer Big Sur State Park in Big Sur, dus opschieten. Ik kon het niet laten om onderweg toch nog een paar foto's te maken van de kust, brug en zonsondergang. Die zon heb ik zien ondergaan, maar ik heb ook nog een paar flinke buien onderweg gehad, waaronder 1 rond 17 uur toen ik in de buurt van de camping was. Door de hevige regen heb ik het bord gemist (wel gezien, maar gedacht dat dat niet de campground was). Toen ik zeker wist dat ik te ver was, omgekeerd, weg gevraagd en toen gevonden. Pikdonkere weg hier naar toe. Gelukkig nog wel iemand in het hokje bij de ingang die de weg wijst. Het is een state park-camping, dus geen verlichting. Achteruit parkeren zonder enig zicht! Je krijgt altijd wel een plattegrond mee, dus je weet wel ongeveer waar je zijn moet. 4 keer eruit geweest om te kijken of ik ongeveer in de goede richting reed en ja hoor, Max staat weer. Gelukkig was het droog toen ik hier aankwam. Wel weer op de 'levelers'  om te voorkomen dat de ijskast uitvalt, omdat de camper scheef staat. Nu begrijpen jullie ook dat het niet zomaar vakantie is, maar dat er ook hard gewerkt wordt ;-)

Morgen (droog en half bewolkt als het goed is) ga ik verder richting zuiden. Naar Pismo waar ook Monarch vlinders schijnen te zijn en nog een paar dingen onderweg te bekijken. De hele route is feest, want de highway 1 ligt pal naar de Pacific. Ik hoop dat ik later deze week ook nog een duik kan nemen. Ik zie wel surfers, maar geen zwemmers. Vandaag vond ik het er ook geen weer voor.

Groeten Annemiek

* 2003 hebben we elkaar voor het laatst gezien. Zie slotwoord.

1. Emilie van Schaik:
    10 november 2015
    Ha Annemiek, wat ontzettend leuk om je reisverhaal te volgen. Het heeft mij in elk geval geïnspireerd om ons plan om nog een met de family naar de US te gaan weer op te pakken (planning zomer 2017). Geniet lekker daar! Groetjes Emilie
  2. Miep tubbing:
    10 november 2015
    ik herinner mij ook tessa en cathy ben ook in hun huis geweest ik geloof in 1995? het bord tekoop staat in de tuin. nog geen reacties wel via een makelaar. dat wij op 5 november het graf heebben bezocht het staat nu vol winterviolen wist jij al . je reisblogger is nog steeds geweldig veel liefs ma
  3. Frans Kooymans:
    10 november 2015
    Twee jaar geleden zijn Ellen en ik voor het eerst in Californie geweest. San Francisco, gave stad, vooral de Golden Gate Bridge erg indrukwekkend. Monterey (grandioos aquarium), 17 Mile Drive, Carmel, Big Sur, prachtige Highway 1 langs de grillige kust, ik zie het weer voor me.