San Luis Reservoir en San Francisco

7 november 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

gisterenmiddag aangekomen in San Jose bij een vriendin van mijn tante en haar zus. We hebben elkaar 20 jaar* niet gezien, maar we hebben het niet gemerkt. Afgelopen nacht voor het eerst niet in de camper geslapen. Even wennen weer, maar de badkamer alleen voor mij was wel heerlijk. Vandaag naar San Francisco met Cathy (in haar auto). Ik ben al vaker in San Francisco geweest, maar ik had nog niet over de Golden Gate Bridge gelopen en dat was een goed idee. Ik schat dat het ongeveer 1,5 mijl is (en weer terug). Prachtig weer en mooi uitzicht over de baai. Er zijn aparte wandel- en fietspaden langs de weg, waar de auto's over heen denderen. Wel heel erg veel lawaai. Ze hebben hier nog niet van zoab gehoord kennelijk of er is nog geen geld voor. We kwamen nog het Nederlandse stel tegen die ik ook sprak op Dante's View in Death Valley: ze waren van plan de camper (van de concurrent) om te ruilen voor een grotere. Ze hebben dat ook gedaan en hebben hun camper vandaag ingeleverd, want hun camperreis zit er al op.

Daarna naar Fisherman's Wharf waar we wat hebben rondgelopen en naar de zeeleeuwen vanaf de bekende Pier 39 en de prachtige zonsondergang hebben gekeken. De afstand tussen San Jose en SF is maar 50 mijl, maar het was erg druk op de weg en we hebben er heen 1,5 uur over gedaan en terug 2 uur. Daarna een diepvriespizza gehaald (naar goed Amerikaans gebruik) en die hebben we net op.

Gistermorgen heb ik vóór vertrek naar San Jose nog het geasfalteerde voetpad van 5 mijl afgefietst langs het San Luis Reservoir. Mooi gebied. Daarna geprobeerd om een garage te vinden die de olie van de camper kan verversen, maar dat is bij twee 'Jiffy Lube' - vestigingen (een soort Kwik-Fit) niet gelukt, omdat de camper te hoog is en past dus niet in de garage. Een derde had het kunnen doen, maar die had vrijdagmiddag geen tijd. Hier heb ik er een gevonden die het maandagmorgen kan doen. Dat zal ik dus maar doen, voordat ik naar de camping ga in Big Sur. Het is niet zo ver rijden, maar ik wil er ook niet al te veel tijd aan kwijt zijn. Een weekje later kan denk ik ook nog wel. Inmiddels heb ik 7000 mijl gereden.

Morgen ga ik in ieder geval boodschappen doen voor de laatste week in de camper. Ik heb 3 campings gevonden die langs route 1 liggen, de scenic kustroute van San Francisco naar LA langs de Pacific Ocean.  Een van de campings ligt pal naast het strand (Jalama Beach in Lompoc) en die heb ik 2 nachten gereserveerd. Dat heeft ook electrische hook-ups, dus ik zal mijn volgende verslag van daaruit sturen (11 of 12 november). Hopelijk blijft het nog even strandweer.

Groeten Annemiek

*Het bleek niet 20 jaar, maar 'slechts' 12 jaar. De laatste keer was in 2003. Zie het slotwoord.

1. Ghislaine:
    8 november 2015
    Slapen in een echt bed, heerlijk !? Al bijna de laatste loodjes, toch heel snel gegaan, die lange reis. Ik heb er iig ook van genoten .
  2. Ghislaine:
    8 november 2015
    Hoi Annemiek, nav van jouw tip ben ik 'reizen met Charley' van John Steinbeck aan het lezen. Weer zo'n mooie rondreis. Prachtig boek. Dank.