New York (dag 3)

24 augustus 2015 - New York City, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

een mooie dag in het klooster, maar ook een beetje pech. Onder het gezang van de monnikken (met de audio guide) viel mijn camera op de stenen vloer. En er gebeurde geen wonder: hij was kapot. De receptioniste wist een goede winkel: B&H een heel eind downtown. Dat was een apart uitje. Ik heb de foto's van het klooster kunnen redden, dat wel. Eerst maar het verhaal van The Cloisters Museum & gardens. Het behoort tot The Metropolitan Museum of Art, waar ik niet geweest ben. Het klooster is in 1935 pas gebouwd en is dus relatief nieuw, maar in het gebouw zijn van Europa afkomstige zeer oude (Middeleeuwse) bouwwerken verwerkt. Oude kerken die in Frankrijk, Nederland en Spanje werden verwaarloosd en die steen voor steen zijn verwerkt in dit klooster. Heel bijzonder. Zie de poorten en de stukken kerk op de foto's. Er zit dan ook wel geld achter: niemand minder dan John D. Rockefeller jr. heeft het geheel gefinancierd. En er is natuurlijk nog steeds geld nodig voor de exploitatie van het museum, want een glaasje wijn kost 12 dollar en dat is meer dan de salade. Het zat in het (plastic) glas vóór ik er erg in had. Vanaf morgen mijn eigen gekochte wijn. Stuk goedkoper. Met de passende muziek erbij kwam ik helemaal in kerkelijke sferen tot die klap op de stenen vloer. Ik heb wel mijn bezoek afgemaakt. Prachtige tuinen ook en een heel park erom heen met uitzicht op de Hudson.

Een dame bij de receptie gaf mij het adres van dé winkel op het gebied van camera's, maar nog veeeeeeel meer. Alles wat met computers, video, audio, fotografie etc te maken heeft wordt hier verkocht: B&H. Het is duidelijk een winkel in Joodse handen, want een groot deel van het mannelijke winkelpersoneel droeg keppeltjes. Het was overweldigend hoe groot de winkel was en hoe veel mensen er waren (bezoekers en bedienend personeel). Voor liefhebbers van de laatste snufjes op de eerder genoemde gebieden een walhalla; voor mij een ramp. Ik ben de borden gevolgd naar de camera's en heb alleen gekeken naar mijn huidige merk, Panasonic. Ik wil hetzelfde type camera, want anders moet ik mij (naast een nieuwe telefoon) ook nog verdiepen in de geheimen van een nieuwe camera. Die van mij is al 8 jaar oud en ik geef toe dat ik heb overwogen om vóór de vakantie een nieuwe te kopen, maar mijn oudje deed het nog goed en ik weet hoe die werkt. Ik ben gerend naar zo'n joodse verkoper die er geen plezier meer in had, maar die mij binnen 10 minuten een nieuwe camera heeft verkocht die ipv 10x wel 30x inzoomt en met ook een gewone lens, zodat als de zon schijnt, je kan zien wat je fotografeert. Dat heet een view finder en dat is handig! Voor de liefhebbers: het is een Panasonic ZS50 met Leica lens (die had ik al en ze zeggen dat dat goede lensen zijn) en 2 batterijen, een oplader (natuurlijk een andere dan ik had), 2 memory cards en een adapter plug (om er thuis ook wat aan te hebben) kostte dat heel veel. Maar dan heb je ook wat. Ik moest nog even terug omdat er de oplader met batterij vergeten was in te pakken. Gelukkig heb ik in de buurt van de winkel even gecheckt of ik alles had, want het bestellen, betalen en afhalen gebeurt aan verschillende counters. En vanavond dus uitvinden hoe het werkt. Hopelijk verschilt het niet al te veel van de oude. Na de Cloisters dus geen foto meer gemaakt. Ik ben teruggegaan via Central Park en ik was niet de enige. Het is zondag dus ontspant heel New York in het Central Park. Veel in de subway gezeten vandaag dus die metrokaart heb ik er ook wel uitgehaald. Morgen spaar ik een taxi uit. Heb ik toch weer wat terugverdiend.

Na het ophalen van de camper (altijd spannend) rij ik ongeveer 2,5 uur naar Cape May langs de kust naar het zuiden via de Garden State Parkway. Onderweg boodschappen doen in zo'n enorme mall. Lekkere wijn halen en morgenavond genieten van een wijntje op de eerste camping.  Daarna ga ik naar een campground in het bos in de buurt van Washington (12 mijl met metro in de stad). Ik  heb een wifispot op de camper, dus als het goed is, kan ik blijven bloggen.  Tot de volgende keer en werk ze!

Groeten Annemiek

P.S. de foto's staan in volgorde van het laatst genomen, het eerst geplaatst. Dat vind ik niet logisch, maar omdat de veranderen moet ik van iedere foto de tijd veranderen. Dat kost teveel tijd, dus ik laat het zo.

1. Hans:
    24 augustus 2015
    Er gebeurd altijd wel wat met jou he. Maar goed je hebt weer een fototoestel en kun je je weer uitleven om mooie foto;s te maken. Ik zie ze wel weer langs komen.
  2. Barbara Wijngaard:
    24 augustus 2015
    Hoi, wat heerlijk om te lezen je blog. In gedachten reis ik met je mee!
    De beschrijving van het klooster en luisterend naar het monnikken gezang, heel mooi. Ik zie je daar helemaal zitten. Heel jammer van je fototoestel.
    Maar je kan als ik het goed begrijp met de nieuwe betere foto's maken.
    Goede reis met de camper!
    Gr. Barbara
  3. Ghislaine:
    24 augustus 2015
    Hoi Annemiek, heerlijke schrijf-, dus ook leesstijl. Ik reis gewoon met je mee. Wel ontzettend balen van je camera en dat dure wijntje. Hopelijk was die wel lekker?
    groetjes, Ghislaine
  4. Cecile:
    24 augustus 2015
    Die 30 x zoom is erg handig als een beer wilt fotograferen in Yellowstone park zonder dichter bij te hoeven komen. Dus elk nadeel heeft zijn voordeel ;)
    Ik ben erg benieuwd hoe het ophalen van de camper gaat.
  5. Mieptubbingkaak:
    24 augustus 2015
    cecile heeft altijd wel een oplossing. beren niet te dichtbij laten komen. jij geeft altijd meer geld uit dan je van plan bent,gelukkig heb je genoeg van dat aardse slijk ik geniet ook van je verhalen, liefs ma
  6. Richard:
    24 augustus 2015
    Leuke verhalen, Annemiek. Ik lees ze met veel plezier. Ga zo door! Succes met de camper morgen!
  7. Marijke:
    24 augustus 2015
    Hoi Annemiek, leuk om te lezen hoor! Succes met je camper (maar dat lukt je ook wel weer). Groetjes, Joost en Marijke
  8. Herman:
    25 augustus 2015
    Lieve Annemiek,
    wie weet welke wonderen er voor jou nog allemaal in het verschiet liggen. Tot nu toe heb je al wonderschone momenten doorgestuurd.
    Wist je trouwens dat de bewuste High Line door een nederlandse ecoloog is ontworpen. Piet Oudolf brak hier internationaal mee door. En een leerling van hem heeft voor Maartje onze tuin ontworpen. Wonderlijk toeval.
    Kiki, Hugo en ik drinken vanavond in Frankrijk een glas wijn op afstand met je mee.
    lieve groet,
    Herman
  9. Mieptubbingkaak:
    25 augustus 2015
    ik geniet van je verhalen,nu ce camper nog ma