New York (dag 2)

23 augustus 2015 - New York City, Verenigde Staten

Hoi allen,

denk niet dat ik iedere dag zo'n verhaal ga schrijven, maar voor New York wel. Ik beleef zoveel op 1 dag dat ik anders de helft vergeet en dat zou zonde zijn. Inmiddels ben ik erachter hoe ik de foto's bij ieder reisverhaal uit elkaar kan houden. Bij ieder reisverslag een album maken met dezelfde titel als het reisverslag; vandaar de toevoeging 'dag 2'. Helaas worden de foto's in de omgekeerde volgorde getoond. Tom Poes verzin een list. Tot zover het technische deel.

Het was een indrukwekkende dag vandaag. Ik ben o.a. naar Ground Zero geweest en het bijbehorende museum ter nagedachtenis aan de 9/11/2001 gebeurtenis. Ook de autobom die al in 1993 in de parkeergarage van het WTC ontplofte met 6 doden tot gevolg wordt herdacht. Waarschijnlijk zijn er niet veel mensen die zich dat herinneren. Ik in ieder geval niet.  Op de plaatsen waar de 2 torens stonden zijn 2 grote vierkante 'bakken' uitgegraven met daarbinnen nog een kleiner vierkant. Langs de zijkanten stroomt het water van boven naar beneden het kleinere vierkant in. Langs de zijkanten zijn de namen van de doden (bijna 3000) ingefreest. Lastig om te beschrijven, maar de foto's en video zeggen genoeg. Het museum staat op een deel van de fundamenten van het gebouw. Het museum is voor een groot deel onder de grond. Daarbij is de zgn. 'slurry wall' zichtbaar. Die muur heeft het gehouden. Dat was heel cruciaal voor de omliggende bebouwing heb ik begrepen. Als die het niet gehouden had, was er nog veel meer in elkaar gestort. Verder was de blauwe muur (met alle schakeringen blauw in de lucht op 9/11/2001) indrukwekkend en de verwrongen stukken metaal die bewaard zijn gebleven na de ramp. Wat moet het een hel zijn geweest. Degenen die de TV beelden heeft gezien (en de film) weten dat, maar als je zo rondloopt tussen die enorme gebouwen, dan maakt het wel extra indruk. Er zijn ook veel persoonlijke dingen te zien en foto's van slachtoffers en verhalen van nabestaanden in woord en geluid. Kortom: een plek om niet te vergeten. Pal naast de oude plek van de Twin Towers staat de One World Observatory (https://oneworldobservatory.com/experience/), voorheen heette de toren de Freedom Tower. Ik begrijp niet waarom die naam is veranderd, want ik vind Freedom Tower meer passend. Die is zo verschrikkelijk hoog. Op de 100e verdieping bevindt zich het uitkijkpunt. De bouw van de toren is dit voorjaar afgerond en je kan naar boven, maar eerlijk gezegd, heb ik het niet eens geprobeerd. Ik vind die 86 verdiepingen van het Empire State Building hoog genoeg. Ik heb geen hoogtevrees, maar dan heb je al zo'n geweldig mooi uitzicht over New York/Manhattan. Ik heb de nieuwe toren wel op alle mogelijke manieren op de foto gezet. Het Empire State Building steekt er maar magertjes bij af. Echt een staaltje van de USA-power.

Daarvoor had ik al een hele mooie tocht gemaakt met de watertaxi over de Hudson met natuurlijk het Vrijheidsbeeld. Hoewel ik dit al een keer heb gedaan, was het zeer de moeite waard. Ik heb Ellis Island (met alle namen van mensen die ooit naar Amerika zijn geëmigreerd op metalen platen gegraveerd) al eens eerder bezocht (ik vond een 'Kaack'; de meisjesnaam van mijn moeder is Kaak), dus dat heb ik nu overgeslagen. Ik heb natuurlijk weer veel foto's gemaakt van de skyline van Manhattan en ik ben benieuwd of ik  ongeveer dezelfde foto heb gemaakt als destijds in 1988 mét de Twin Towers. Die komt dan onder die andere te hangen in mijn grote wissellijst in de kamer. In het museum hing er ook een (zie de foto die ik ervan gemaakt heb). Ik heb ook een video gemaakt vanaf het water van het begin van de route toen we eerst een stukje de East River opgingen onder de Brooklyn Bridge door. Het was heel druk en prachtig weer.

Tot slot van deze dag: de High Line. Dat is een oude, niet meer in gebruik zijnde, spoorrails die lang geleden zo'n 5 meter boven de weg zijn aangelegd  en waar nu een wandelpad van gemaakt is. En niet zomaar een wandelpad, maar er is een park van gemaakt. Zo mooi! Met echte bomen en planten en bloemen en heel veel bankjes om te zitten. Er is ook kunst. Het moet nog verder worden doorgetrokken. Het is nu ongeveer 20 straten (van de 14e tot de 34e straat aan de westkant van Manhattan en dichtbij de Hudson). Het is echt geweldig voor iedereen. Nu heel druk, maar ik denk dat het buiten de vakantieperioden heel leuk is voor veel omwonenden om daar te recreëren. De hele omgeving wordt ook opgeknapt. Het valt sowieso op dat er erg veel gebouwd wordt in New York: teken van economisch herstel?

Helemaal aan het eind van de dag, heb ik wat research gedaan voor maandagmorgen als ik de camper ga ophalen. Ik moet terug naar Newark Airport (helaas reikt de shuttle dienst van de verhuurder niet tot in Manhattan). Uit mijn onderzoek blijkt dat ik op 1 metrostation na ook liften kan nemen en er is altijd een brede deur waar rolstoelen e.d. doorheen kunnen, dus ook mijn brede koffer. Ik weet ook precies waar ik de bus naar de Airport moet nemen en die gaat ieder kwartier. De metro heb ik nog voor 'niets' en de bus kost maar 23 dollar. Taxichauffeurs hebben de neiging iets te veel te rekenen en afgezien van de trappen op mijn logeeradres (die ik alle 4 toch af moet; taxi of niet) kan die ene trap naar beneden er nog wel bij. Ik ga dus weer met de metro en bus terug. De infrastructuur van de ondergrondse wordt hier overigens op veel plekken gerenoveerd en ook helemaal downtown hersteld van de orkaan Sandy van 2 jaar geleden. Dat begreep ik tenminste van de gids op de hop-on-hop-off bus die ik vandaag ook nog heb genomen in het Financial District op weg naar de watertaxi. Helaas: Wall Street bestaat nog steeds ;-)

Morgen is het zondag en doe ik het iets rustiger aan. Er worden een paar buitjes verwacht. Ik heb ook wel het meeste gedaan wat ik wilde doen. Mieke (die helaas nu met vakantie is, maar in New York woont) heeft het 'Cloisters Museum en Gardens' aan de Hudson (noordelijk) aanbevolen. Veel Middeleeuwse kunst te zien en mooi uitzicht. Lijkt mij een goede zondagsbesteding en in dat deel van Manhattan ben ik nog niet geweest. Verder ga ik mijn nieuwe telefoon uitproberen. Een goedkoop ding gekocht voor bellen in Amerika. Het is wel een 'android' en dat moet ik nog even leren. En natuurlijk proberen om alles weer in de koffer te krijgen. Zal nog even proppen worden. Eenmaal in de camper kan ik alles eruit gooien en bijna 3 maanden de boel de boel laten. Alle (oude) kleding laat ik dan hier achter!

Jullie ook een fijne zondag! Groeten Annemiek

1. Ghislaine:
    23 augustus 2015
    Leuk die foto's en video's. Ik was in 2009 in NY en herken wel het eea. Het monument op Ground Zero was er toen natuurlijk nog niet, ze waren nog druk bezig met puin ruimen. Mooi om te zien wat er nu staat, ondanks al het leed. Geniet van je 'rustige' zondag en succes met je hutkoffer richting camper. Groeten,
  2. Hans:
    23 augustus 2015
    Mooie foto's en video's. Je verslagen zijn ook weer geweldig en kijk al weer uit naar je volgende verslag. Heel veel plezier. Groetjes
  3. Mieptubbingkaak:
    23 augustus 2015
    indrukwekkend onder de brug door. heb cecile net weer op de trein bezet inrijssen was gezellig en ze heeft jouw lijstje afgewerkt wat nog een hele klus was. 3 vuilniszakken volgepropt ik ben echt aan het opruimen, geniet en m aak plezier ma
  4. Ellen:
    Dag Annemiek,
    vanaf dinsdag vliegt vriend Rikus uit Australie heen en weer in de VSofA. Ik stuur hem de link naar je reisverhaal, mochten jullie wegen ergens kruisen...
    goede reis,
    Ellen
  5. Leonie:
    ha Annemiek!

We reizen met je mee hoor!! Heel erg leuk, blijf schrijven en foto's maken. Succes met de camper ophalen morgen!

Groet uit de Betuwe
  6. Carolien Herweijer: