Lake Michigan (Muskegon)

5 september 2015 - Muskegon, Michigan, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

wat een topdag vandaag (zaterdag 5 september). Dat had ik niet verwacht na aankomst op deze wel erg depri camping in de buurt van Muskegon. Ik was er al een beetje bang voor, maar het was nog erger. Pal naast de snelweg en spoorrails (maar nog geen trein gehoord of gezien) en ver weg van Lake Michigan. De camping ligt wel bij een meertje en voor de kinderen is er allerlei jolijt (inclusief glijbaan en springkussen), maar tot nu toe voor mij de slechtste keuze. Wel een pluspunt: er is een laundry. Dus gisterenavond gelijk aan de gang. Begon ik per ongeluk met de droger. Ik dacht al: moet er geen water bij? Hoe dom kun je zijn. Op zich niet zo erg, maar ik had er al waspoeder bij gedaan, dus die droger vol met waspoeder. Heb ik netjes schoon gemaakt en ik heb weer schone lakens en handdoeken en T-shirts. Daardoor kon ik vandaag de hort op. Direct weg uit deze overvolle camping: ik sta tussen 2 tenten ingedrukt, maar heb wel een E-hookup en wateraansluiting. De wc's en douches zijn te weinig en smerig, dus ik gebruik mijn eigen faciliteiten.

Vandaag hoef ik niet meer te douchen. Ik heb gezwommen in het zoete water van Lake Michigan en dat was heel wat beter dan Lake Erie: prachtig helder water dat wat dieper was, duinen, golven! Het westelijke deel van de 300 mijl lange kust  van Lake Michigan wordt de 'Gold Coast' genoemd. Dat kan ik voor het stukje dat ik vandaag gezien heb bevestigen. Genieten. De camper heb ik op een (gratis) parkeerplaats naast het strand gezet. Eerst met de fiets de omgeving verkend. Er is een Lake Muskegon en die staat in verbinding met Lake Michigan door een kanaal (Muskegon Lake Channel). Aan de andere kant ligt het Muskegon State Park: heel mooi met duinen die lijken op de onze en daarom heb ik er wat meer foto's van gemaakt. Ik heb mij er namelijk in verdiept bij de laatste opdrachtgever. Er is heel veel over duinen te weten. Geloof mij!  Ik heb eerst de zuidkant van het kanaal bekeken en daarna de noordkant (= Muskegon State Park). Ik heb beachvolleybal gezien tijdens het eten van een heerlijke buritto in een strandtent, die nota bene na dit weekend al sluit!!! Dat zouden ze in Scheveningen moeten proberen. En zoveel strandtenten waren er niet. Ik heb er maar 2 geteld. Ik heb heel veel foto's en filmpjes gemaakt om jullie mee te laten genieten.  Na het fietstochtje en de lunch ben ik gaan zwemmen: ik had alles bij mij en Max stond naast het strand (als grootste!!). Wel een beetje asociaal, maar er was parkeerruimte genoeg een stukje verderop. Nadat ik gezwommen had stonden er 2 nieuwkomers nogal dicht op Max, maar geen enkel probleem: ik had haar er zo uit. Ik ben blij met mijn (herhaal-)rijlessen lang geleden in Amsterdam. Mij krijgen ze nergens meer gek.

Ik ben na Muskegon State Park nog een stukje noordelijker gereden naar White Lake (dat ligt bij Whitehall). Ik heb de scenic drive genomen en daar heb je allemaal mooie huizen langs het Lake. Helaas mag geen (normaal) mens meegenieten van het fraaie uitzicht dat je vanaf die plekken moet hebben. Ergens klopt dat niet. Ik heb zelfs geen public picnic area gezien (wel een camping, schreef zij knarsetandend). Aan het eind dus White Lake (staat ook in verbinding met Lake M) en daar mocht ik nergens mijn Max neerzetten. Maar op een heel mooi plekje met uitzicht op het White Lake in de avondzon en waar ik niet mocht staan, heb ik het toch gedaan en genoten van mijn salade. Wat een heerlijke dag.

Dus: voor ik het vergeet: niet de KOA camping, maar de Channel campground (was volgeboekt; anders had ik misschien wel .....) of Lake Michigan campground. Idee voor Great Lakes/Road Bear en iedereen die dit leest en denkt deze kant op te komen. Gelukkig heb ik niet zoveel KOA campings geboekt. Op tijd gewaarschuwd door Joke en Hildo. Wat zullen jullie genieten van mijn foto's en  filmpjes van vandaag: veel zeilschepen. Mooi gezicht.

Het onweer van donderdagavond heeft de hele nacht geduurd! Het bleef donderen en heel hard regenen, maar de volgende ochtend: prachtig weer. Vandaag was het weer ook prachtig. Af en toe trok het dicht, maar het bleef mooi en de temperatuur loopt al weer aardig op. Op weg hier naar toe vanaf Lake Erie ben ik 2x de weg af geweest, want zelfs de rest area was niet prettig. Dus koffie gedronken in een doodlopend straatje en voor de lunch dacht ik in een park terecht te  komen, maar óf ik heb de ingang gemist óf het park bestond niet. Ik heb toch een plekje gevonden met heel veel bloemen langs een rustige weg. Na de koffie vond ik nog een goede supermarkt, dus die buit had ik ook binnen. Alles bij elkaar was de afstand tussen de beide lakes 291 mile en in totaal (incl. vandaag) heb ik 1282 mile gereden.

Morgen zorg ik ook dat ik hier weg ben. Dichtbij ligt de stad Holland en daar hebben ze allemaal Hollandse dingen, zoals Holland er in 1850 uitzag. Dat wil ik ook wel eens zien. Leren op klompen dansen. Lijkt mij geweldig. Het ligt ook aan een meer: Lake Macatawa. Meer voor de hand liggend lijkt mij IJsselmeer, maar misschien dat de Japanners het hebben overgenomen? Ik kom er morgen achter. Daarna ga ik via Saugatuck (moet geweldig zijn!) naar de volgende KOA camping in Riverside, maar dat ligt wel aan het Lake Michigan. We zullen het wel zien. Ik maak er toch wel een mooie dag van.

Fijne zondag nog. Groeten Annemiek

1. Carolien Herweijer:
    6 september 2015
    Aha ook jij hebt last van donderbuien...... gelukkig ook mooi weer voor jou. Hier herfst aangebroken. Kachel em trui aan.
  2. Ghislaine:
    6 september 2015
    Weer een heerlijk verhaal. En je zorgt gelukkig goed voor jezelf, vooral die ijsjes die je eet, vind ik leuk. De mensen aan wie ik je reis vertel met de " Max-igrote" camper vinden je een stoere meid! Kan ik alleen maar beamen. Vandaag kan de kachel weer uit, de zon schijnt, maar hoe de buitentemperatuur is, weet ik nog niet. Groetjes, Ghislaine
  3. Mieptubbingkaak:
    6 september 2015
    Hoi, Ik ben nu bij ma en heb dus maar even haar rekeningen geplunderd en naar onze rekeningen overgeschreven. Ma kan er toch niets meer mee ;)
    Tussen de buien schijnt af en toe de zon, dus zo meteen toch maar even naar buiten met dat oude mens en d'r rollator.
    We gaan de rollator ook een naam geven, we twijfelen over wipkip of minimax. Als mensen nog ideeën hebben ons rekeningnummer is........
    groeten van een melige ma en zus.
  4. Rob V:
    7 september 2015
    Waspoeder in de wasdroger...