Grand Canyon - North Rim (deel 2)

13 oktober 2015 - Grand Canyon North Rim, Arizona, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

zo zit je nog in de pracht en praal van de Grand Canyon en zo zit je in het volgende natuurwonder: Zion National Park. Was het in de Grand Canyon al druk; hier is het nog veel drukker. Zo zit je in de relatieve stilte van een prachtige boscamping met veel privacy; zo zit je hutje-mutje naast elkaar met een familie met luidruchtige kinderen pal naast je. Ook nog in een tent, dus heel gezellig. Ik heb mijn zitje al verplaatst naar de andere kant van de camper, maar onhandig in verband met de deur. Die self-education hier in USA vindt breed aftrek, kennelijk. Ik had er eigenlijk een dag tussen moeten hebben tussen de Grand Canyon en Zion, want het is veel om in een keer te verwerken. Zojuist heb ik deel 1 van de foto's (die horen bij het vorige verslag) erop gezet en ik ga straks ook nog proberen om een filmpje te uploaden van een van de zonsondergangen in de Grand Canyon. Ik heb 4 van de 5 gezien en de eerste was het mooiste, omdat er een paar wolken waren die vuurrood werden na zonsondergang. Daar heb ik foto's van gemaakt; het filmpje is van zonsondergang nummer 3 (op 12/10), die ook heel mooi is.

Het verslag van de tweede 2 dagen in de Grand Canyon hou ik kort: ik ben naar Cape Royal gereden, waar vandaan je ook een stukje van de Colorado River kunt zien. Langs de route (ongeveer 23 mijl van de camping) een paar stops gemaakt: Greenland Lake (maar inmiddels opgedroogd) en Walhalla Outlook met ruines van huizen van mensen die 900 jaar geleden de Walhalla Glades als hun zomerverblijf gebruikten. Toen was het Walhalla Plateau nog zeer vruchtbaar vanwege het aanwezige water en dus geschikt om gewassen te verbouwen. Archeologen hebben ongeveer 100 'farmsites' gevonden die zijn gebruikt tussen 1050 en 1150 na Christus, dus maar 100 jaar. Aangezien de USA weinig historie kent is dit natuurlijk wel heel interessant. Op Cape Royal heb ik 2 korte trails gemaakt en ik heb de wedding-site bij de picnic-area bezocht. Als je daar elkaar het ja-woord geeft, ga je nooit meer uit elkaar! Misschien dat daar het paar wel gaat trouwen dat kennelijk eerst met vrienden een 'hike' ging maken op de North Kaibab trail (zie de foto bij deel 1). Het zou wel passen. Op de Cape Royal ook een mooi uitzicht op Angels Window dat te bereiken was langs een wandelpad met diverse planten en bomen met uitleg. Met name de Cliffrose is mooi en ruikt heerlijk. Op de terugweg nog via Roosevelt Point. Ik moet het eigenlijk in omgekeerde volgorde vertellen zodat het overeenkomt met de volgorde van de foto's. Maar inmiddels ben ik ook zo slim om pas achteraf een foto van het bord te maken dat iets verteld over de trail of andere belangwekkende zaken.

Gisteren wilde ik een combi doen van een stukje trail op de fiets (Arizona Trail) en een looptrail (Widforss Trail), maar de Arizona Trail is geschikt voor mountainbikes, maar niet voor mij (en mijn fiets). Iets te smal en te veel keien. Wel heel geschikt voor ons wandelclubje: het is 790 mile lang en loopt door heel Arizona (van Utah tot Mexico). Jammer dat we zo ver weg wonen. Ik heb daarom maar de Widforss trail gelopen. Niet helemaal, want ik was toch nog vermoeid van mijn immense inspanning van 2 dagen geleden. Omdat de Grand Canyon hoog ligt (ongeveer 2500 meter) wordt er voor gewaarschuwd dat er minder zuurstof is en dat je dus sneller vermoeid raakt. Het duurt 3 maanden voordat je helemaal aangepast bent en ik was er pas 3 dagen, dus het ligt niet aan mij. Toch alles bij elkaar ruim 11 km gelopen en toen genoten van de 4e zonsondergang op de eerste rij: een soort Angels Landing met aan beide kanten een diepe afgrond. Even mijn hoogtevrees getest voor de echte Angels Landing hier in Zion.

Morgenavond de rest van de foto's van Grand Canyon. Morgenmiddag ga ik met 31 graden 4 uur paardrijden in Zion!!! Overmorgen wordt het hier een stuk koeler: 19 graden, maar ik heb al gereserveerd voor morgen. Voorlopig blijft het in ieder geval mooi weer. De temperatuursdaling gaat dus nog niet gepaard met onweer. Wat heb ik een mazzel. Ik hoop dat het in Nederland ook een beetje uit te houden is. Ik ga nu genieten van een zwoele avond (de kindertjes slapen voorlopig nog niet).

Tot over 2 dagen. Groeten Annemiek

1. Annemiek Tubbing:
    15 oktober 2015
    Het uploaden van de filmpjes gaat hier goed. Ik heb er ook nog 2 nieuwe opgezet van 3 oktober, dus genieten maar! De rest volgt de komende dagen.
  2. Hans Vaessen:
    15 oktober 2015
    In Nederland is het... Nederland. Vandaag zeven (!) graden, grijzer dan grijs, en alsmaar miezer-regen.... Morgen wordt het één graad warmer maar gaat het ècht regenen... In Limburg is al wat natte sneeuw gevallen. Advies: blijf waar je bent!! ;)
  3. Truus:
    15 oktober 2015
    Wat heerlijk paardrijden met 31 graden!
    Annemiek bewondering voor je sportieve uitingen 11km wandelen in natuurgebied, petje af.
    Weer heerlijk 'mee' genoten van je reis(verslagen).Dank
  4. Hans:
    15 oktober 2015
    Ik heb weer genoten van je verhalen en je foto's. Wat een prachtig weer heb je, strakke blauwe lucht. Geniet er nog maar lekker van. Hier is het weer pet.