Cathedral Gorge State Park

22 oktober 2015 - Panaca, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

na Snow Canyon is dit ook een klein park, maar wel met grote campground plaatsen. Geweldig landschap dat toch weer heel anders is dan de vorige. En lekker rustig. Ik kon niet vantevoren reserveren dus op tijd op pad gegaan, maar geen enkel probleem. Pas rond 16 uur komen er nog een paar campers bij (waarvan ook hele grote). Het verbaast mij dat echt oude mensen die nauwelijks nog kunnen lopen met die enorme dingen aan komen zetten. Dat lukt kennelijk allemaal nog. Diep respect.

Eigenlijk had ik voor dit park geen 2 dagen hoeven uittrekken, maar ik heb genoten van de rust. Alle trails vandaag en gisteren gelopen. Dat zijn er niet veel. Gisterenavond al een filmpje erop gezet met uitzicht over het gehele park vanaf Eagles point. En vanavond zal ik nog de foto's erop plaatsen. Ik ben wel verhuisd van plekje vanmorgen om meer te kunnen genieten van de zonsondergang. Ik zat net aan de andere kant. Ik kan het nu beter in de gaten houden. Het is hier 1 uur vroeger, dus nu gaat de zon al om 18 uur onder. In de zon is het warm, maar het  is maar 16 graden en 's nachts is het koud, zo'n 4 graden. Ik heb genoeg dekens dus koud heb ik het niet en vannacht heb ik 11 uur in bed gelegen! Lang geleden dat dat is gebeurd.

Waarom het hier Cathedral Gorge heet, is duidelijk: de rotsen, die heel broos zijn, lijken op kerken. Hier is een miljoen jaar geleden een ondiepe 'zee'  geweest  waarin allerlei sediment (kiezels, zand etc) werd aangevoerd. Het water is langzamerhand verdwenen via het watersysteem van de Colorado river. Dat maakt dat de bodem nu ook zo langzamerhand verandert in het huidige landschap en je ziet het - bij wijze van spreken - voor je ogen verder eroderen. Als het hier regent (en dat heeft het kennelijk in de afgelopen week ook gedaan) dan onstaan er riviertjes die al het materiaal meenemen en de rotswanden verder afbrokkelen.

Het doet mij denken aan Bryce Canyon, vooral de kleuren en vormen. Het verschil is dat je er hier ook in de rotsformatie kunt komen. Dat zijn de caves die allerlei namen hebben. De gangetjes worden heel nauw, dus ik ga niet verder, maar als je wilt/kunt kun je waarschijnlijk wel verder. Je kunt het van onderen en boven bewonderen. De campground ligt midden in het gebied op de bodem. De trails lopen naar de viewpoints van waaruit je een prachtig uitzicht hebt. Zeker de moeite waard en goed om even tot rust te komen.

Morgen ga ik naar Deadth Valley (na 15 september mag dat, Pieter) en dan ga ik toch onder Las Vegas door. Bovenlangs is ook een optie, maar onderlangs kom je langs de Valley of Fire en de scenic byway die daar doorheen loopt. Dat schijnt de moeite waard te zijn. Het maakt wat betreft de afstand naar Deadth Valley niet zoveel uit (denk ik). Het wordt toch een hele dag rijden. Ik zit inmiddels al op 5.500 mijl. Ik ga dik over de 6000 mijl heen die ik vantevoren gereserveerd heb, maar het zij zo. Nee, ik ga niet gokken in Las Vegas. Die stad trekt mij niet.

Ma, ik vind Geert Mak best prettig schrijven en ook fijn om wat achtergrondinformatie te lezen over John Steinbeck en over de tijd dat hij zijn boek over zijn reis schreef (1960). Zo weet ik nu dat 1957 in de VS het topjaar van de babyboom is (123 vrouwen van de 1000 kregen een kind) en ik dus even oud ben als heel veel Amerikanen. In Europa zal dat later zijn geweest, verwacht ik. Ik weet nu ook waarom veel Amerikanen de Amerikaanse vlag hebben uithangen. Dat doen ze uit solidariteit voor de Amerikaanse soldaten in het buitenland die op oorlogs- of vredesmissie zijn. Zolang Amerika 'in oorlog' is doen ze dat.

Tot in Deadth Valley waar de temperaturen wel zullen oplopen vermoed ik.

Groeten Annemiek

P.S. Prachtige sterrenhemels en een maan waarbij je kan zien in het donker.

1. Hans:
    23 oktober 2015
    Het is weer mooi, mooi, mooi.
  2. Nico & Marga:
    Hoi Annemiek,

Je bent goed aan het genieten, ik lees met veel plezier je stukjes. Nog veel plezier en rustig aan.
    Groetjes, Nico & marga
  3. Marijke:
    23 oktober 2015
    Tjemig, wat ben je toch een bezige bij onderweg. Zo actief! Dan mag iets rustiger ook ook wel. Leuk hoor die verhalen en videos. Groet, marijke
  4. Mieptubbingkaak:
    23 oktober 2015
    gisteren naar de chinees ereg lekker alles op maar ik was blij weer thuis te zijn . de sfysio weer gehad weer veel massages.en zo meteen ga ik een half uurtje wandelen de zon schijnt en de boeren zijn volop aan mais oogsten ik verwac ht dat ze binnen een een week hierzijn. de makelaar komt op 2 nov fotos nemen. mooie fotos liefs m a
  5. Bert de Bles:
    23 oktober 2015
    Annemiek, luister eens naar Alfrd Newman's, How The West Was Won: Overture, End Tiltle en Home in The Meadow. Ik stuur je een link. Fantastisch! Als als je de sfeer hebt!!