7. Reus, Cambrils, Benicasim, Castellón en Orpesa (10 t/m 14 december 2022)

14 december 2022 - Benicàssìm, Spanje

Hallo allemaal,

jullie hebben ijspret begrijp ik. Hier is het gelukkig nu wat warmer, want ik was na 3 weken al door mijn eerste gasfles heen. Nu heb ik een adresje waar ze de flessen vullen met LPG, maar daar ben ik nog niet. Ik ben een stuk opgeschoven richting zuiden. Ik ga mijn derde nacht in op een (luxe) camping in Benicasim en dat ligt iets ten noorden van Valencia. Het stelt niet veel voor. Heel veel strand en een promenade en veel fiets- en wandelmogelijkheden. En een paar mooie villa's, maar dat is het dan ook. Ik heb eergisteren wel een duik in zee genomen. Ik was bang dat de zee erg ondiep zou zijn, zodat je eerst een kilometer moet lopen voor je kunt zwemmen, maar het viel mee. De camping ligt niet heel dicht bij het strand, maar een paar honderd meter lopen kan nog wel. Ik stond in Cambrils wel op het strand, maar toen waaide het nog zo hard en was het zo koud (9 graden!) dat zwemmen niet echt een optie was. Ook daar veel wandel- en fietsmogelijkheden langs het strand met eindeloze bebouwing voor de toerist, die er vooral zomers is.

Ik doe 's avonds nooit wat, maar zondagavond was speciaal. Een levende kerststal hoog in de bergen (uitdaging voor Miep en mij) in de ruïnes van een verlaten bergdorp. Vanwege Corona een aantal jaren niet doorgegaan, maar nu dus weer wel. En ik was niet de enige bezoeker; wel de enige toerist met een camper. Het was echt een spaans gebeuren. Ik heb ook geen andere taal gehoord. Twee weekenden waarbij niet alleen de kerststal met Jozef en Maria en het kindje Jezus te bewonderen zijn, maar ook allerlei oude ambachten worden uitgebeeld: potten bakken, de smid, kantklossen, wol spinnen, de bakker, paarden, ezels etc etc. Het werd in hele goede banen geleid. Steeds werd een groepje mensen doorgelaten en je kon maar één richting op, dus het werd geen chaos en iedereen kon alles goed zien. Petje af! Volgende keer ook graag (licht alcoholische) warme wijn schenken, want het was heel koud en modderig. En als kers op de taart: ik kwam op de terugweg toevallig een mooie gratis camperplaats tegen.

In Reus had ik pech. Ik bezocht daar het museum van Gaudi. Hij is daar geboren. Zijn geboortehuis bestaat nog, maar daar had ik geen tijd meer voor, want ik kreeg het niet voor elkaar om de parkeermeter te betalen. Tot 16 uur was het gratis, dus een paar uurtjes om door Reus heen te rennen. Toen ik terugkwam was de fietshoes weg. Gelukkig stond Betsy er nog wel, maar vervelend is het wel, want onder zo'n hoes heb je het idee dat ze veiliger is dan zonder. Bovendien blijven de fietstassen droog en de fiets wat schoner.

Gisteren via de strandroute zo'n 15 km naar Castellón de Plana (ten zuiden van Benicasim) gefietst. Dat viel een beetje tegen. Wel een plein met gerenoveerde historische gebouwen en een mooie kerk, maar verder niet zo heel bijzonder. Op de terugweg kleddernat geregend. Vandaag via de Via Verde del Mar zo'n 6 km naar Orpesa gefietst. De Via Verde is een wandel-/fietspad dat ligt op wat voorheen een treintracé was. Heel slim om dat zo te maken en erg leuk. Het voert direct langs de kliffen en door een tunnel en bruggen. Ook wandelmogelijkheden links en rechts van de route en historische uitzichtstorens. In Orpesa liggen de ruïnes van een Moors kasteel, waar vandaan je een mooi uitzicht hebt over de omgeving. Ook een prachtig kerkje. Je kon er niet in, maar wel door glas naar binnen kijken met een automatische lichtschakelaar. Erg slim en duurzaam. Kasteel en kerk liggen in de oude kern van Orpesa.

Morgen ga ik nog naar een natuurpark dat ter hoogte van Benicasim landinwaarts ligt en overmorgen op zoek naar Romeinse overblijfselen in Sagunt. Via El Saler reis ik door naar Denia. Dan laat ik weer van mij horen. Oh ja, ik heb zelfs een fotoloze dag gehad, maar gelukkig zijn er nog genoeg foto's over :-)

Groeten Annemiek

1. Truus:
    14 december 2022
    Annemiek wat opnieuw een geweldige mooie reiservaringen die wij mogen mee beleven !!!! TOP
    Inderdaad ook hier winterse omstandigheden met geweldig mooi weer !
    Ook hier genieten.
  2. Mieke:
    Leuk verhaal Annemiek.
    Wij zijn ook vaak in dat gebied geweest.
    Veel plezier , lieve groet. Xx
  3. Nienke:
    14 december 2022
    Ha Annemiek. Weer mooi verhaal.
    Goeie reis verder. Ik heb lekker geschaatst...gr Nienke
  4. Cecile:
    14 december 2022
    Wat!!!!??? Een fotoloze dag!!!?? Ben je ziek? Volgens mij zijn het er anders nog meer dan normaal ;)
  5. Maud:
    15 december 2022
    Je hebt al weer heel veel moois gezien, zowel natuur als cultuur. Leuk door je ‘fotoboek’ te bladeren! Geniet verder! X
  6. Maria:
    15 december 2022
    Barcelona blijft een prachtige stad.
    Ik zou er zo weer naar toe willen ..Het zal er wel wat warmer zijn dan hier.
    Hoewel prachtig zonnig vriezend weer.
    Geniet verder groetjes Maria
  7. Hanny:
    15 december 2022
    Leuk verhaal en veel leuke foto's! Die Kerststal echt enig. En wat 'n heerlijke hardblauwe luchten zie ik ertussen. Schitterend daar, vind je niet? Mucha diversión.
  8. Nico & Marga:
    15 december 2022
    Hoi Annemiek, fijn dat je daar kan zwemmen, schaatsen is toch niet jou ding. Ik ga dit weekend het ijs op!
  9. Wijnand en Nel:
    17 december 2022
    Olla Annemiek weer veel foto's nieuw gas adres goed,maar ik zie nog niet veel zon ik hoop dat dat wat beter gaat worden is wel zo prettig fijne feestdagen vanuit het frisse Maarn gr N+W
  10. Jules:
    18 december 2022
    Mijn eerste schoonfamilie had een bungalowtje in Oropesa del mar, ben ik een paar keer geweest, is lang geleden, zal nu wel veel meer bebouwd zijn