18. Vila Nova de Milfontes, Cabo Espichel, Sesimbra, Cascais, Estoril, Sintra (9 t/m 14 feb 2023)

14 februari 2023 - Lisboa, Portugal

Hallo allemaal,

Morgen Lissabon in, dus nu even een update over de afgelopen 6 dagen alweer. Het gaat hard. Vandaag Valentijnsdag en eigenlijk zou het regenen vandaag, maar dat viel mee. Bewolkt, maar droog. Ik had mijzelf al een spa beloofd in de thermen Estoril, tegenover het hotel Palacio in Estoril waar wij in 1991 ons 3-jarig huwelijksjubileum hebben gevierd. Ik ben helemaal niet zo'n spa-mens, maar deze spa heeft een 'dynamisch' zoutwaterbad. Ik dacht dat het een golfslagbad zou zijn, maar dat viel tegen: het bleek een stroom die je meevoerde in een rondje en 'watervallen' die hard op je rug roffelen. Dat had ik wel nodig na mijn dagje heel-veel-omhoog-lopen gisteren in Sintra.

De afgelopen dagen heb ik een paar plaatsen bezocht die we in 1991 ook hebben bezocht. Ik maakte toen ook al foto's en plakte die in. Het waren er wel wat minder. Ik herkende het hotel van de foto's (met name het zwembad in de tuin) en het hotel met zeezicht waar we op de huwelijksdag zelf hebben gedineerd (Hotel Albatroz). Nog steeds erg duur ;-). Verder kwam het mij niet bekend voor. Sintra, waar ik gisteren ben geweest herkende ik helemaal niet en ook Sesimbra -  ten zuiden van Lissabon - herkende ik niet.  Ik heb daar het hoog gelegen kasteel en de bijbehorende kerk bezocht. Nu is 32 jaar ook wel lang geleden, maar ik had verwacht meer te herkennen. Het zijn nou niet bepaald bezienswaardigheden waarvan er 13 in een dozijn gaan. De kastelen misschien wel, maar Palacio da Pena in Sintra toch niet. Ik kan mij ook niet voorstellen dat we het niet bekeken hebben toen we er waren. Dé bezienswaardigheid van Sintra. Ik dacht dat het op maandag rustig(er) zou zijn, maar het was bommetje vol. Ik vraag mij af of er nog gewerkt wordt. Nu zijn de meeste musea op maandag dicht en dit is altijd open (ook gedurende de broodnodige renovatie). Dinsdag is de meest rustige dag van de week, vertelde een taxichauffeur mij, maar ja, het zou vandaag regenen....

Ik ben met de bus naar Sintra gegaan en niet met de camper. Bij de reviews over parkeren in Sintra werd wel heel vaak geklaagd over camperinbraken, dus ik vond het wat te riskant. Ik stond op een hele rustige parkeerplaats (waar je ook mag overnachten) in Cascais (dat ligt naast Estoril) en van daaruit eerst met de fiets naar de busterminal. Ongeveer 20 minuten, tenzij je verkeerd fietst, dan mis je de bus. Gelukkig is er nog een tweede buslijn, die neemt de toeristische route naar Sintra. Dan doe je er een uur over in plaats van een half uur (het is ongeveer 25 km van Cascais naar Sintra) en dan ga je via de kust (Cabo da Roca). En dat alles voor maar € 2,60. Ook weer eens wat anders in een bus door die nauwe straatjes van de dorpjes waar je doorheen komt en de haarspeldbochten. En een bus is wat breder dan Miep. Rond 12 uur in Sintra en toen nog de 3 bezienswaardigheden bekijken die er zijn: het Palacio Nacional met de twee kegelvormige vuilwitte schoorstenen in het historische centrum van Sintra; vervolgens het Palacio da Pena (met de gele en rode torens en kantelen) en tussen Sintra en het Palacio da Pena ligt een oud Moors kasteel, waarvan de muren en een paar torens zijn gerestaureerd. Ik heb het Palacio Nacional alleen van buiten bekeken. Beetje spijt van, want het schijnt van binnen mooi te zijn, terwijl de buitenkant niet zo spectaculair is en dringend aan een opknapbeurt toe is.

Het Pena Paleis en het Moorse kasteel liggen heel hoog boven Sintra. Ik wilde naar boven lopen en niet met een van de vele tuktuks of taxi's naar boven, maar halverwege de berg stopte de trail die bestemd is voor sportievelingen. Men was bezig om hem weer begaanbaar te maken. Verder via de weg en net toen ik bedacht dat dit eigenlijk wel te veel van het goede was, stopte een taxi om te vragen of ik toch niet liever met de auto verder omhoog wilde en dat voor maar 5 euro. Makkelijk verdiend, want zo ver was het niet meer. Maar toch verstandig, want vanaf de toegangspoort van het paleis naar het paleis zelf was het nog een pittig stuk klimmen. En eenmaal boven wachtte de rij voor de 'slot' van 15 uur. Het was veel te druk.

Het Pena Paleis is in 1838 gebouwd In opdracht van prins Ferdinand van Coburg - Gotha. Hij was ook honorair koning van Portugal. Het is het laatste koninklijk paleis dat in Portugal is gebouwd. De laatste koning (Dom Manuel II, kleinzoon van Ferdinand) ging in 1910 in ballingschap. De Duitse architect Baron Eschwege mocht zijn fantasie de vrije loop laten. Nooit gedacht dat een Duitse architect zoveel 'frivools' zou kunnen bedenken. De kamers binnen deden mij overigens denken aan Huis Doorn.......

Het Moorse kasteel (9e eeuw) was jammer genoeg niet goed te zien vanuit het Paleis da Pena, omdat aan de zijde van het kasteel waar je het zou kunnen zien, er geen buitenruimte was. Alleen vanuit de ramen van de kamers, heb je er goed zicht op, maar daar mag je niet doorheen kijken. Op één van de foto's is wel iets te zien. Vanaf het Pena Paleis kun je wel ver in de omtrek kijken. Ook Lissabon en de rivier Taag zijn goed te zien. Op foto's zie je het niet goed. Ik wilde nog wel even kijken bij het Moorse kasteel (van daaruit heb je goed zicht op Sintra), maar ik was zo moe dat ik niet verder kwam dan de toegangspoort, dat ook al een stuk verder lag om de muren van het kasteel heen. Ik zag de hoogteverschillen binnen de muren en de moed zakte mij letterlijk in de schoenen, dus met de taxi naar beneden. Pizza gegeten en naar huis met de express bus (gratis!) en toen nog met de fiets naar de camper. Ik was 20 uur 'thuis'.

Donderdag 9 februari heb ik paard gereden met Meike in Vila Nova de Milfontes. Helaas dus geen galop op het strand. De paarden zakten er veel te diep in weg, maar ik heb het wel voor elkaar gekregen om mijn paard een beetje aan het zeewater te laten wennen. Dat moet hij nog leren. Op weg naar het strand door een natuurgebied met wilde zwijnen (niet gezien; wel de effecten van het gewroet) gereden en daarbij wel wat gedraafd en gegaloppeerd. Op de camping in Vila Nova de Milfontes (met een wasserette in de buurt) kwam ik Nel en Wijnand ook weer tegen. Onverwachts, want we hadden niets afgesproken.  We hebben gezamenlijk het plaatsje bekeken en gegeten. De rivier Mira komt bij Vila Nova uit in zee. Het waaide erg hard en het was niet heel warm.

De volgende nacht waaide Miep bijna van de kliffen van Cabo Espichel. Op die punt liggen een vuurtoren en een kerk/klooster waar vroeger pilgrims naar toe gingen. Die sliepen in  kamertjes op de eerste verdieping in de zijvleugels van het klooster. Op de begane grond zaten winkeltjes. Inmiddels is het klooster vervallen tot een ruïne, maar de kerk doet nog steeds dienst. Ik mocht eigenlijk geen foto's maken van de mooie binnenkant, maar vóór iemand mij dat vertelde had ik er al één genomen. Ook met mooie blauwe tegeltjes en een verguld altaar. Het schijnt dat je geen foto's mag maken, omdat men bang is dat het goud zal worden gestolen. De kliffen zijn indrukwekkend en de zee is erg blauw. Op de parkeerplaats mag je overnachten. Uiteindelijk bleven een Duitse camper en ik over. Prima geslapen ondanks (of misschien wel dankzij) het schudden van de camper door de stormachtige wind.

De volgende morgen had Miep de parkeerplaats bij het kasteel van Sesimbra helemaal voor zichzelf. Ook daar weer een mooie kerk met blauwe tegeltjes. Prachtig uitzicht over Sesimbra en de zee. Ik ben het plaatsje niet in geweest. Ik ben doorgereden richting Lissabon via de toeristische route door onder andere een natuurgebied met kurkeiken en vóór ik het wist zat ik op de ferry over de rivier Sado naar Setúbal. Mooi boottochtje. Je kan ook over land. Dat is wat verder. Over de Taag naar Lissabon gaat via een brug.

Tot slot liggen Cascais en Estoril (op korte afstand ten westen van Lissabon) naast elkaar aan zee met een hele lange wandelpromenade ernaast. Het doet mij een beetje denken aan Biarritz. Naast hotel Palacio ligt aan het eind van een parkje een enorm casino. Ook dat herinner ik mij niet, maar ik denk dat we er in 1991 wel zijn geweest om ons reisje terug te verdienen. Aan het strand zijn enkele 'ingebouwde' zwembaden. Best slim, want zo heb je geen last van de golven of rotsen en zwem je toch in zeewater. Wat ik mij nog wel herinner is Boca do Inferno = een rots in zee waar een gat in zit waar doorheen het zeewater 'spuit'.

Na morgen wordt het mooi weer (vrijdag 19 graden!), dus ik ga weer op zoek naar een camping of camperplaats aan zee langs de route richting Porto.

Groeten Annemiek

1. Wijnand:
    15 februari 2023
    Jij hebt er weer een bonte verzameling van gemaakt
  2. Annemarie:
    16 februari 2023
    Zeker een heel verhaal met veel foto’s!
    Heel mooi!
  3. Hanny:
    16 februari 2023
    Wonderlijk, Annemiek, dat het zo druk was rond Sintra. En dat in februari! Geniet verder van het mooie Portugal! Heerlijk, he, reizen ...