19. Lissabon, Peniche, Obidos, São Martinho do Porto (15 t/m 20 februari 2023)

20 februari 2023 - São Martinho do Porto, Portugal

Hallo allemaal,

vannacht is een laagje saharazand met de regen meegekomen. Prachtig mooi weer hier, maar de zon wordt enigzins verduisterd door het zand dat zich kennelijk hoger in de lucht bevindt. Ik ben neergestreken bij een baai ongeveer 200 km ten zuiden van Porto (São Martinho do Porto). Ik ben dus nog niet zo heel erg opgeschoten na mijn laatste blog. Die eindigde in Lissabon. Na mijn nostalgische uitje in Lissabon en omgeving ben ik verder noordwaarts langs de kust gegaan. Prachtige kliffenkusten en lieflijke dorpjes. Ik had niet gedacht dat er zoveel bebouwd zou zijn langs de kust. De zee is hier ruw, maar dat is te verwachten. Het is de Atlantische Oceaan die nergens afgeremd wordt en dus naar hartenlust op de kust kan beuken. Ik heb een nacht op een hele mooie grote beschutte parkeerplaats dichtbij zee gestaan met maar één andere camper. Toen heb ik ook gezwommen, maar dat was wel een uitdaging. Niet vanwege de golven, maar de stroming is sterk en die gaat ook verschillende kanten op. De bodem van de zee was erg 'heuvelachtig'. Dat is het vasteland ook, dus het past bij elkaar. Mede daarom en omdat ze hier ook carnaval vieren, ben ik uitgeweken naar een camping aan de 'Baia Azul', de blauwe baai. Die staat wel in verbinding met de zee, maar beperkt en daardoor is het veel rustiger. Eergisteren toen ik aankwam ben ik gaan zwemmen. Misschien vanmiddag weer als het warm blijft, want gisterenmiddag koelde het aardig af. São Martinho do Porto was gisteren (zondag) erg druk met Portugezen en zaterdagavond galmde tot 4 uur in de ochtend de muziek over de hele baai. De jeugd heeft zich uit kunnen leven.

Met de bus vanuit de camping naar het centrum van Lissabon is goed te doen.  Eén dag Lissabon is veel te kort, maar er komen er wel meer.  Het ligt aan de Taag (Rio Tejo), een hele brede rivier met een mooie brug erover. Aan de Taag staat ook het monument van de ontdekkingen (Padrão dos Descobrimentos) met Prins Henrique, de navigator, stoer voorop. Hij ontdekte o.a. Madeira in 1418 en de Azoren in 1427. Achter hem in 2 rijen staan nog een hele rij bekende zeelieden die Portugal in de wereld groot hebben gemaakt. Op het 52 meter hoge monument heb je een mooi uitzicht over de rivier en de kade en de windroos die voor het monument met mozaïek is afgebeeld. In het midden van die windroos is de wereld afgebeeld met de veroveringen van Portugal met de jaartallen erbij. Van daaruit is ook de Torre Belém mooi te zien: de enige toren die overeind is gebleven na de aardbeving en de daardoor veroorzaakte vloedgolf die Lissabon in 1755 troffen en die de gehele (beneden-)stad (bijna) met de grond gelijk maakten. De toren heeft als voorbeeld gediend voor de (vierkante rode) toren van het Palacio da Pena in Sintra. In de buurt van het monument is een park dat dit jaar, na renovatie, is heropend. Het enorme gebouw dat er achter ligt is het Mosteiro des Jéronimos (het hiëronymietenklooster), een klooster voor zeevaarders, gebouwd in 1502. De rij voor de ingang was zo lang dat ik de binnenkant en de tuinen van het klooster voor een volgende keer bewaar. Het Castelo de São Jorge torent hoog boven Alfama, de oudste wijk van Lissabon, uit. Het heeft de tand des tijds ook niet doorstaan en is in 1948 deels gerestaureerd. Ook van daaruit een mooi uitzicht over stad en rivier. Tot slot stond nog de Avenida de Liberdade op mijn lijstje, want daar ben ik ook in 1991 geweest. Mooie brede weg met groene wandelpromenade in het midden. Aan het ene eind het monument van de Markies de Pombal, maar die heb ik niet gehaald. Aan het andere eind het Praca do Comércio met de enorme Arco da Rua Augusta. Dat plein ligt direct aan de Taag aan een strand waar Portugezen en toeristen relaxen. En toen vond ik het wel mooi genoeg geweest.

Peniche is een klein schiereilandje dat je makkelijk lopend of met de fiets rond kunt gaan. Indrukwekkende kliffen en het beukende zeewater heeft de rotsen grillig gevormd. Ik ben met de fiets rondgegaan. De achterband houdt het nog steeds, maar 'swingt' wel. Nog even en dan kan Betsy ook in de revisie. Zo heel veel zal ik niet meer (kunnen) fietsen.

Obidos tenslotte: wat een snoepje! In mijn reisgids staat dat het een van de mooiste steden is van Portugal. Ik heb natuurlijk nog niet alles gezien, maar het is inderdaad erg mooi. Zowel binnen als buiten de vestingmuren. Er is ook een oud aquaduct waar de camperplaats pal naast ligt. Ze hebben het goed begrepen in Obidos: gratis voor campers die alleen overdag blijven en 6 euro voor degenen die willen overnachten. Dat geld wordt in de loop van de avond opgehaald. Ik heb er niet overnacht, want na een paar uur heb je het niet zo grote Obidos ook wel bekeken. Je kunt over de vestingmuren lopen: dat geeft overzicht. Vind ik altijd prettig. Het kasteel is in de 16e eeuw tot koninklijk paleis verbouwd en er is nu een hotel in gevestigd. Een paar mooie oude kerken, waarvan de kerk bij het kasteel nu gebruikt wordt om boeken te verkopen. En heel veel schattige wit-met-kleuraccenten-huisjes en de beroemde Portugeze Azulejos-tegels. De stad is ook bekend vanwege zijn kersenlikeur. Ik kreeg een chocoladecupje met kersenlikeur erin aangeboden: je tanden vallen uit je mond van de zoetigheid, maar het is lekker.

Ik heb nog een heel rijtje leuke plaatsen op mijn lijstje staan: Nazaré (hier maar 15 km vandaan), Leiria (gastank laten bijvullen), Coimbra, Aveiro en Porto. Ik weet niet of ik dat nog ga halen. Ik ben een beetje aan het 'vollopen', merk ik. Zoveel gezien en inmiddels ook al weer ruim 3 maanden van huis. Vanavond ga ik nadenken wat ik nog zal doen vóór ik over een paar dagen aan de terugreis begin. De rest komt dan ongetwijfeld over 2 jaar. Komend jaar heb ik andere plannen. Nu eerst genieten van de zon en jullie van de foto's.

Groeten Annemiek

1. Nico & Marga:
    20 februari 2023
    Nog even genieten Annemiek, wellicht nog een beetje carnaval vieren?
  2. Nienke:
    Goeie reis,
    groet, Nienke
  3. Hanny:
    20 februari 2023
    Leuk om dit weer terug te zien na lange tijd. Leuker ook, een verslag met foto's. Ik kon ze de afgelopen drie verslagen niet in beeld krijgen. Weet niet waarom. Alleen jouw foto's kon ik niet zien. Nu dus weer wel. Heel mooie kliffen o.a.! Moet toch maar weer eens terug.
    Verder ga je me toch niet vertellen dat je het bijzondere Nazaré en het schitterende, gezellige Porto zonder knaging overslaat? Geintje, hoor. Doe waar je zin in hebt!
  4. Cecile:
    20 februari 2023
    Wat gaat het toch hard....