21. Palencia, Altamira (rotstekeningen), Bilbao (ES), cognac en Vijon (Fr; 24 feb t/m 1 maart 2023)

1 maart 2023 - Doornik, België

Hallo allemaal,

de laatste blog alweer deze reis. Ik sta nu op de Frans-Belgische grens in Orcq bij Doornik (in het Frans: Tournai), waar ik vorig jaar ook de reis heb afgesloten. In Tournai staat een enorme kathedraal. Ben ik nu niet geweest, want ik kwam hier pas om half 6 aan. De langste reisdag tot nu toe: 550 km inclusief Parijs. Het is allemaal goed gegaan. Wel erg koud de afgelopen dagen. Afgelopen nacht in Vijon was Miep net een diepvrieskist. Tenminste min 6 graden. Ze is niet geïsoleerd, dus het wordt erg koud, ook binnen. Ik heb verwarming op gas, maar ik kook ook op gas. Ik denk dat de tweede gasfles bijna leeg is (er zit geen meter op de gasflessen), dus ik heb wat zuinig gedaan met het gas. Bovendien doe ik de gasverwarming uit als ik ga slapen, want dat vertrouw ik niet helemaal.  En Miep laat het verse water lopen als het kouder is dan plus 6 graden. Nu blijkt het in de praktijk pas te gebeuren als het een paar graden vriest. Dat doet ze niet omdat ze incontinent is, maar omdat de vorstbeveiliging aanslaat. Dus ook nog een ijsbaantje onder de auto, maar ik had er gelukkig geen last van. Wel onhandig, want dan komt er geen water uit de kraan. Voor die situaties heb ik altijd een plastic fles van 1,5 liter gevuld met water bij mij.  De nacht ervoor bij de cognacboerderij is het ook gebeurd. Vannacht is het iets minder koud: min 1. Ik heb even overwogen om een hotel te nemen, maar ik laat Miep niet in de steek: samen uit, samen thuis.

Palencia in Spanje was mijn eerste terugwegstop na Coimbra in Portugal. Uitgezocht vanwege de camperplaats en richting de route naar huis, maar het blijkt dus een hele aardige plaats met maar liefst de derde grootste kathedraal van Spanje. De grootste staat in Toledo en de tweede in Sevilla. Ook het wandel-/fietspad langs de rivier en de middeleeuwse brug er overheen zijn de moeite waard. De grot van Altamira ligt 30 km ten westen van Santander aan de noordkust van Spanje. In die grot zijn in 1879 rotstekeningen ontdekt van onze voorouders. Ze moeten ongeveer 18.500 jaar oud zijn en dat betekent dat ze de allereerste kunst zijn die mensen hebben gemaakt. 13.000 jaar geleden is de grot ingestort. Er bleef wel een gat over en dat is dus in 1879 ontdekt. Door het groeiende aantal bezoekers van de grot raakte de omstandigheden waaronder de rotstekeningen geconserveerd bleven uit balans. Men was genoodzaakt om de grot tussen 1978 en 1982 te sluiten en het aantal bezoekers te reguleren. Ook dichtte men een aantal spleten in de grot met cement om te voorkomen dat de grot (weer) zou instorten. Overigens zag ik nog steeds een groot aantal spleten in het plafond waar de tekeningen zich bevonden, maar kennelijk kan dat geen kwaad. Het aantal tekeningen is beperkt, maar ze zijn inderdaad goed zichtbaar. Er is ook een museum bij de grot.

Het Guggenheim museum in Bilbao stond nog op mijn lijstje. De eerste winterreis heb ik er een paar rondjes omheen gereden in de stromende regen. Ik kon geen geschikte parkeerplek ontdekken en die zijn er ook niet. Maar er is wel een camperplaats op grote hoogte met een prachtig uitzicht over de stad. De vraag is wel hoe praktisch het is om een camperplaats zo hoog aan te leggen. Er komt een bus langs waarmee je voor E 1,35 naar het centrum kunt rijden.  Het was zondag zonnig, maar met een vlijmscherpe noordenwind. Het oude centrum van Bilbao (Casco Viejo) is klein en gemakkelijk in paar uur te bekijken. Onder andere met natuurlijk een kathedraal (Santiago kathedraal) en een theater (Teatro Arriaga) en het centrale plein (Plaza Nueva) waar vooral op zondag iedereen is. Daarna langs de rivier (Nervión) gelopen met mooie wandelpromenades aan beide zijden van de rivier en diverse bruggen, waaronder een witte boogbrug voor voetgangers (Zubizuri brug) en dan kom je vanzelf bij het Guggenheim. Van buiten al een kunstwerk met enorme grote ruimten binnen. Door die grote ruimten kunnen stukken ten toon worden gesteld waar dat in andere musea niet kan. Dat is - denk ik - het meest bijzondere van Guggenheim en de mooie gekleurde tulpen natuurlijk! Ook de 'lichtkamer' vond ik erg mooi. Ik heb het 'rondje' langs de rivier afgemaakt en toen kwam ik ook nog het zeevaartmuseum tegen, maar daar ben ik niet in geweest. Wel het buitendeel van de zeevaartgeschiedenis van Bilbao bekeken. De volgende morgen had het gesneeuwd en er kwam nog meer sneeuw toen ik Bilbao verliet, dus ik heb geluk gehad met het zondagse weer.

Op de route verder richting Nederland kwam ik door de cognacstreek van Frankrijk. In 1990 heb ik een aantal cognacboerderijen bezocht. Toen dronk ik nog cognac en dat doe ik al jaren niet meer, maar toen ik las dat je bij je een cognacboerderij in je camper tussen de druivenranken kunt overnachten en dat er ook een proeverij bij is, was de verleiding toch te groot. Ik kwam pas om 5 uur aan, maar er was een alleraardigste jonge franse dame die engels sprak. Ze heeft mij een aantal soorten cognac laten proeven. Leyrat is de naam van de cognac die hoort bij de streek. Ik heb mij natuurlijk laten verleiden om een fles aan te schaffen. Die komt vast wel een keer op. Ik mocht inderdaad op de boerderij blijven staan. Ik heb een beschutte plek op het gras uitgezocht en het was heel donker en heel stil tot de werkzaamheden rond een uur of 7 begonnen....

Tot slot het bezoek aan Hanny en Rob die in Vijon een huis hebben gekocht en dat zijn ze nu aan het opknappen. Het staat aan het dorpspleintje van Vijon met een prachtig uitzicht over de groene landerijen erachter. Het is een van de vele pittoreske dorpjes zoals het franse platteland die kent. Ook met een prachtig kerkje en daar heb ik met Miep naast gestaan. De klokken gaan 's avonds om 10 uur voor het laatst tot de volgende morgen 7 uur, dan beieren ze er lustig op los. Daar zullen de inwoners aan gewend zijn, maar ik niet. Nu heb toch niet al te veel geslapen in het diepvrieskistje, dus niet zo'n ramp. Het verse stokbrood van de bakker aan de overkant bij het ontbijt maakt een hoop goed. Met Hanny nog twee andere plaatsen in de buurt bekeken. Bijna ieder dorp heeft wel een soort van kasteel(-achtig gebouw), de een wat beter onderhouden dan de ander. In de winter helaas gesloten voor publiek.

Morgen nog 200 km naar Tilburg en dan zit het er weer op voor deze reis. Ik zal nog een afsluitend blog maken.

Groeten Annemiek

1. Ghislaine:
    1 maart 2023
    Weer een, lange mooie reis. Welkom terug. Eerst even afkicken, denk ik.
    Hier trouwens ook koud, dezelfde noordoosten wind.
  2. Jolanda:
    1 maart 2023
    Met een boel mooie verhalen weer thuis! Een prachtige reis zo te lezen al die maanden! Welkom terug in NLD.
  3. Anneke:
    2 maart 2023
    Ik zal je verhalen gaan missen, Annemiek.
  4. Nienke:
    2 maart 2023
    Goeie reis Annemiek. en Wel Thuis.
    ik kom gauw een glaasje cognac drinken! Proost.
    Groet, Nienke
  5. A. Van Rooijen:
    2 maart 2023
    Welkom thuis na een prachtige reis! Even acclimatiseren, daarna welkom om bij te kletsen!
  6. Maria:
    2 maart 2023
    Het was een enerverende reis Annemiek.
    Je kunt prachtig vertellen.
    Goede reis de laatste kilometers
    We horen weer van elkaar liefs Maria
  7. Annemarie:
    2 maart 2023
    Welkom terug op de Utrechtse Heuvelrug!
    Dank voor je mooie verhalen en foto’s. Heb je weer met veel plezier gevolgd.
  8. Noor:
    3 maart 2023
    Dank voor al je verhalen, en prachtige foto's ook, van Altamira en Bilbao - jouw geest kent geen grenzen ; -)
  9. Hanny:
    15 maart 2023
    Was leuk, Annemiek. Hoop dat je intussen geniet van zonnig Maarn. Ook wij zijn weer terug - sinds gisteren. Laat het Heuvelrugse voorjaar maar beginnen.