17. Cadiz (ES), Vila Nova de Cacela, Almancin, Quarteira en Silves (P; 3 t/m 8 februari 2023)

8 februari 2023 - São Teotónio, Portugal

Hallo allemaal,

Inmiddels zit ik al weer aan de westkust van Portugal, ruim 200 km ten zuiden van Lissabon. Ik sta vandaag op een rustige camping. De afgelopen dagen stond ik op overvolle camperplaatsen. Het is heel druk in het zuiden van Portugal. Een heel leger campers met voornamelijk gepensioneerden uit vooral Frankrijk, Duitsland en Nederland overspoelen de camperplaatsen. Waar in Spanje nog wel eens in de winter een oogje wordt dicht geknepen als je op 'illegale' plekken staat, gebeurt dat niet (meer) in Portugal. Vorig jaar nog op een prachtige plek nabij het strand en kliffen gestaan, maar dat is inmiddels schoon geveegd. Wel jammer, want 's winters is er niemand op het grote veld te bekennen. De meeste (legale) plekken lijken te worden ingenomen door mensen die lange tijd op één plek blijven staan. Dat maakt het voor de trekkers lastiger. Je moet op tijd zijn of in de wachtrij plaats nemen. Op de campings is het rustiger, omdat ze duurder zijn en omdat ze meestal niet in de buurt van een te bezoeken plaats liggen. In de meeste gevallen zijn er ook geen goede (afgescheiden) fietspaden naar de plaatsen. Ik sta nu op een camping die ik nog ken van vorig jaar. Toen ben ik er langs gefietst. Aan de overkant is dat dierenparkje met die Afrikaanse dieren, onder andere struisvogels en zebra's. Ik herkende het pas weer toen ik hier arriveerde. Helaas is de mooie baai een eindje hier vandaan steil de heuvel af. Ik zou er met de camper naar toe kunnen rijden, maar het weer is wat minder. Het miezert af en toe. Niet erg: even bijkomen. Wel jammer dat ze hier geen droger hebben. Had ik mijn was kunnen doen.

Cadiz ligt nog in Spanje. De van de parking afgescheiden plek voor campers was nog half leeg toen ik aankwam. Die ligt net achter de vestingmuren van de oude stad en heel dichtbij het oude centrum. Ik heb 5 uur lang een rondje om en door de oude stad gelopen. Cadiz ligt op een schiereiland met een lange weg door het water er naar toe. Op het uiteinde ligt het oudste deel van de stad met forten en een enorme kathedraal. Vanaf één van de twee torens van de kathedraal heb je een prachtig uitzicht over de stad en aan de andere kant de haven. Cadiz heeft ook een mooi strand, maar ik ben de volgende dag (zondag) naar een camperplaats/parking gereden die praktisch op het strand ligt. Het was mooi weer en het water is kouder dan in december in Spanje, maar goed te doen. Maandag ben ik verder gereden naar Portugal. Dat moet met een omweg via Sevilla. Er ligt een nationaal park tegen de grens met Portugal aan (Doñana) waar je omheen moet. Ik ben daar vorig jaar twee keer geweest om paard te rijden in El Rocío. Dat is een westernplaatsje met onverharde wegen dat wordt omringd door het park. Het natuurpark bestaat met name uit moerassig gebied waar veel watervogels te vinden zijn. Ik heb gelezen dat het inmiddels helemaal verdroogd is, onder meer omdat er veel water wordt onttrokken door boeren. Dat mag niet, maar het gebeurt. Ook regent het minder dan voorheen, waarschijnlijk door klimaatverandering. Ik ben niet gaan kijken hoe het er nu voorstaat.

Ik ben doorgereden naar Portugal en direct na de grens afgebogen naar de kustplaats Vila Nova de Cacela. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten op een plekje op de volle camperplaats. Dichtbij het strand (eind van de middag gezwommen) en met de fiets over de vlonders in het duingebied gereden. Een Nederlands stel tipte mij over de aanwezigheid van zoutpannen met flamingo's in de buurt. Die heb ik gevonden. Het plaatsje zelf stelt niet veel voor. Heel veel (witte) vakantiewoningen en complexen, die nu leeg staan. Zomers is het vermoedelijk nog veel drukker dan nu.

In Quarteira heb ik Nel en Wijnand ontmoet die ook met de camper aan het rondtrekken zijn in Zuid-Europa. Onderweg er naar toe kwam ik langs Almancin met de kerk van Sint Laurentius. Die dateert uit de 15e eeuw. Prachtig kerkje, vooral van binnen. Het is helemaal betegeld met Portugees 'Delfts blauw' en de kansel is verguld met een marmeren altaar en panelen van zwart albast. De rest is allemaal betegeld, inclusief de koepel. De tegels vertellen het verhaal van de Heilige Sint Laurentius die in 258 na Christus werd gefolterd en gedood door de Romeinen, omdat hij weigerde om de 'valse goden van de Romeinen' te aanbidden. Op maandagmorgen was de kerk dicht, dus de paar binnenfoto's staan niet bij de buitenfoto's. Ik ben de volgende dag er weer langs gegaan om binnen te kijken. Er mogen geen foto's worden gemaakt, maar ik heb er stiekem een paar met mijn telefoon gemaakt. Op googlemaps staan er overigens veel meer (Igreja de São Lourenco met een cedille onder de c).

Met Nel en Wijnand een stuk gefietst naar het naastgelegen Vilamoura waar ik vorig jaar ook ben geweest. Geluncht en gedineerd samen en genoten van de Portugese groene wijn. Zij gaan de zuidkust verder af, maar ik heb de zuidwestelijke punt van Portugal overgeslagen. Die heb ik vorig jaar al vrij uitgebreid bewonderd en met de drukte van dit jaar komt dat later wel weer een keer aan de beurt. Ik wil nu meer zien van de westkust, met name de omgeving van Lissabon en Porto.

Via Silves met kasteel en de ernaast gelegen kathedraal naar de westkust gereden. Als je naar Silves toerijdt, zie je kasteel en kathedraal heel mooi in de hoogte liggen, maar helaas geen plek om even een foto te maken. De gehele Algarve is het langst in handen van de Moren (= Arabieren) geweest en Silves was de hoofdstad van het Moorse deel. Het kasteel van Silves is dan ook de ruïne van een Moors kasteel dat het middelpunt vormde van wat ooit de oude medina was. De muren en torens zijn rond 1940 gerestaureerd en binnen de muren zijn tijdens opgravingen de fundamenten gevonden van een Moors paleis uit de 12e/13e eeuw. In de ruimte waar vroeger enorme wateropslagplaatsen waren (cisterns) zijn nu informatiepanelen opgehangen over de Iberische lynx die op uitsterven staat. Hij komt nog in een hele kleine aantallen voor in de buurt van onder andere Silves. De kathedraal dateert uit de 13e eeuw. De grafstenen en graftomben in de kathedraal zijn deels van kruisvaarders die in 1242 meevochten in de strijd om de herovering (door de christenen) van de stad. In de Kathedraal is de hele kruisgang van Jezus in blauwe tegeltableaus uitgebeeld.

Nou, weer voldoende te lezen en te kijken voor jullie. Ik ga weer lekker luieren en morgen weer op pad.

Morgenmiddag heb ik niet ver hiervandaan een paardrij-afspraak gemaakt. Bij een Nederlandse vrouw (Meike) die in Vila Nova de Milfontes een manege runt. Helaas mag er niet gegaloppeerd worden op het strand. Schijnt te gevaarlijk te zijn, omdat het te zacht is. Ik verwacht dus geen echt spectaculaire rit. De volgende blog laat ik het weten.

Groeten Annemiek

P.S. de foto's van mijn telefoon staan ook niet in de volgorde van het verhaal. Kan ik pas later aanpassen (bij het maken van het fysieke fotoboek).

1. Truus:
    Annemiek een vraagje
    Nel en Wijnand uit Bergen nh?
  2. Cecile:
    8 februari 2023
    Jij luieren, wij hard werken om hele verhalen te lezen en ook nog de foto's in de verkeerde volgorde! Nou ja!
  3. Anneke:
    8 februari 2023
    Mooie foto’s weer Annemiek! En die blauwe luchten!
    Die Vinho Verde smaakt vast ook goed bij asperges!🥂
  4. Annemiek Tubbing:
    8 februari 2023
    Ha Truus, nee, Nel en Wijnand uit Maarn.
  5. Annemarie:
    Mooi verhaal en foto’s!
  6. Wijnand en Nel:
    8 februari 2023
    Het zijn weer mooie vooral omdat wij er net ook geweest zijn in Cadiz althans
  7. Nico & Marga:
    9 februari 2023
    Maar de foto's staan wel recht Cecile!
  8. Anke de Bruin:
    23 februari 2023
    Annemiek wat maak je toch weer veel moois mee en reuze leuk dat je Nel en Wijnand ontmoette. In de Meidoornlaan in Maarn woonden we naast elkaar.
    Lieve groetjes van Gerrit en mij , Anke.