6. Tossa de Mar, Blanes, Pineda de Mar, San Pol de Mar en Barcelona (6 tot en met 9 december 2022)

9 december 2022 - Pineda de Mar, Spanje

Hallo allemaal,

48 jaar geleden vierden ik en 2 andere jonge blommen van 18 jaar het feit dat we geslaagd waren voor het Atheneum en dat deden wij in San Pol de Mar. Ik ben daar vandaag geweest, maar ik herkende helemaal niets. Nu is het wel heel lang geleden, maar de trein die pal naast het strand rijdt en het leuke kerkje met de klokkentoren zijn toch beelden waarvan je hoopt dat die ergens blijven hangen. Niet dus. Wel een paar andere herinneringen die boven komen drijven. Sweet memories. Toen nog een heel leven voor ons en nu is een groot deel daarvan voorbij, maar gelukkig rest er nog een stukje. Vooral genieten dus.

Dat heb ik de afgelopen dagen ook weer gedaan met een zeer toeristische route van San Feliu naar Tossa de Mar. Een prachtige kustroute met het nodige klim- en daalwerk en bochten. Ik reed aan de verkeerde kant van de weg om direct naar beneden te kijken, maar er waren de nodige parkeerplaatsen naast de route waar de camper kon staan. Het was niet zo  heel druk. Af en toe groepjes motoren, maar niet veel campers. Tossa de Mar heeft mij positief verrast. Echt een mooi plaatsje dat een 13e eeuws vestingstadje (Vila Vella) herbergt. Het enige vestingstadje in Spanje dat aan zee ligt. De burcht heeft plaatsgemaakt voor een vuurtoren die vanaf land bijna niet te zien is en er is een terras dat uitziet over de zee. Met het zonnetje erbij en een glaasje sangria is het prima toeven daar. Tossa is overigens nog veel ouder, want er zijn ook resten van een Romeinse villa (Villa Romana dels Ametllers) gevonden. De nederzetting waarvan de villa deel uitmaakt zou dateren van de 1e eeuw voor Chr. tot de 5e eeuw na Chr. De Romeinen hielden zich toen ook al bezig met de productie en export van wijn.

Vanaf de botanische tuin in Blanes, de Jardín Mar i Murtra (Zee en Mirte) was het uitzicht op zee ook heel spectaculair. Er zijn 3 botanische tuinen die dicht bij elkaar liggen. Ik heb er een uitgezocht en die was met enige moeite te vinden in het superdrukke plaatsje, waar Lloret de Mar bijna tegenaan ligt. Beide plaatsen zijn niet de moeite waard, maar de tuin wel. De basis voor de tuin werd in 1921 gelegd door de Duitse amateurbioloog Karl Faust, die in Barcelona als koopman een fortuin had vergaard. Faust bracht zo'n 3000 plantensoorten uit 5 continenten hier naar toe. En er bloeit zelfs deze tijd van het jaar nog genoeg. De bijen zoemen er nog steeds rond. Dat doen ze misschien het hele jaar wel.

En het klapstuk is natuurlijk Barcelona. Ik ben met de trein gegaan vanuit de camperplaats in Pineda de Mar. De reis duurde ongeveer 5 kwartier en dat kost maar 11 euro voor een retourtje. Eén dag Barcelona is helemaal niets, maar ik ben er al een keer geweest met mijn moeder in 2003. We hebben toen de Sagrada Familia ook gezien. Op Gaudi's 100e sterfdag in 2026 zou de enorme kathedraal klaar moeten zijn. Gaudi is geboren in 1852 en overleden in 1926 als gevolg van een aanrijding door een tram. Hij had zoveel eigen geld in het bouwproject gestoken dat hij overleed in het armenhuis. Van Gaudi zou het afbouwen van de Sagrada Familia overigens niet hoeven: wat hem betreft blijft het een on-going (bouw-)proces. We zullen het zien. Sinds 2003 zijn er wel wat nieuwe delen (die witter zijn dan de rest) bij gekomen, maar er is nog genoeg te doen. Met ma heb ik het ook van binnen gezien, maar dat heb ik nu niet gedaan. Het was ook erg druk en het schijnt dat je tenminste één dag van te voren kaarten moet bestellen. Nog een paar weetjes: in 2010 is de kerk al ingewijd als basiliek (na het gereed komen van het dak van het middenschip) door Paus Benedictus XVI. Als de Sagrada Familia af is, is het wel de hoogste kerk van de wereld: 170 meter. Zie ook de foto's bij blog 7 van het museum van Gaudi in Reus.

Ik heb een audio rondleiding gedaan in Casa Milà. Helaas het dak mochten we niet op, want het regende en dan is het te glad. Kennelijk is iemand onderuit gegaan. Ook nog even langs het huis met het golvende dak (Casa Battló) gelopen. Dat was eerst een 'normaal' woongebouw en Gaudi kreeg de opdracht om er iets leuks van te maken en dat heeft hij gedaan. Hij liet zich inspireren door de natuur, waaronder bomen en hij gebruikt alleen ronde vormen. Zo is het ontwerp van Casa Milà gebaseerd op een walvisskelet. Hij was zijn tijd ver vooruit, want hij bedacht al ergonomisch verantwoorde stoelen en deurkrukken. Daarna nog de Ramblas afgelopen. Helaas begon het ergens rond het middaguur te (mot-)regenen en het hield niet meer op tot ongeveer 18 uur. Jammer, maar ik heb toch alles gedaan wat ik wilde doen. De volgende keer weer een dagje. Los van de gebouwen van Gaudi staan er sowieso mooie gebouwen in Barcelona.

Groeten Annemiek

1. Mieke:
    9 december 2022
    Ach ja san pol de mar.
  2. Cecile:
    9 december 2022
    Ze hebben inderdaad verloren, dus moet ik al jouw foto's bekijken 😉. En ik ben 3 x in Barcelona geweest. Overtref ik jou eens.
  3. Annemarie:
    10 december 2022
    Dat was zeker genieten van al die foto’s.
  4. Hanny:
    10 december 2022
    Leuk, die foto's. Tossa de Mar, en natuurlijk Barcelona, inderdaad ook hoog op mijn herinneringenlijstje. Je zit in 'n mooi gebied.
  5. A. Van Rooijen:
    11 december 2022
    Lieve groetjes van deze niet meer zo piepjonge blom die met jou en Mieke in San Pol de Mar was. Geen bekenden tegen gekomen ...