Yellowstone National Park

25 september 2015 - Yellowstone National Park, Verenigde Staten

Hoi allemaal,

Gisteren aangekomen in Jackson na 5 dagen Yellowstone en 3  dagen Grand Teton. Geen bereik, maar wel 2 verslagen gemaakt. Heel veel foto's en filmpjes. De foto's van Yellowstone heb ik verdeeld over 4 mappen (per datum). Jullie hebben dus wat in te halen!

21/9 tot en met 25/9/2015 (24/9 rustdag Madison)

Wat een geweldige 5 dagen hebben wij achter de rug. Zoveel meegemaakt dat ik een boek zou kunnen schrijven, maar dat doe ik maar niet. We hebben geborreld met een bison binnen handbereik en zijn persoonlijk uitgeleide gedaan door het ‘opperhoofd’ van de Elk-kudde in Mammoth. Iedere dag weer zien wij nieuwe dieren en prachtige watervallen, riviertjes, kreekjes en vooral vulkanische activiteiten: geisers, mud volcanos,  hete bronnen,  hete en koude meren en rivieren. We zijn begonnen met de mud volcanos (ten noorden van Fishing Bridge) en daarna de indrukwekkende Upper Falls in de buurt van Canyon Village. We hebben in de thermal hotsprings gezeten van Mammoth.  We hebben 3 enorme geiserbasins doorkruist. Dat wordt allemaal veroorzaakt doordat 2 miljoen jaar geleden 3 enorme uitbarstingen (eruptions) hebben plaatsgevonden en de vulkaan is nog steeds actief. Gesmolten steen (= magma) zit hier dicht onder de grond (5-13 km). Deze magma zorgt voor de hitte. Regen en sneeuw zorgen voor water. Het water zakt ongeveer een km onder de grond en wordt daar verhit en ondergrondse scheuren zorgen voor de derde factor die nodig is om al dat moois te krijgen, namelijk een natuurlijk leidingensysteem. Heet water stijgt door die leidingen naar boven en veroorzaakt de hot springs en geisers.

Het is inderdaad heel druk in Yellowstone: 25% meer bezoekers dan voorgaande jaren. Los van het mooie weer (heerlijk warm overdag, vrieskou in de nacht) heeft dat waarschijnlijk te maken met een aantrekkende economie. Busladingen vol Japanners, die 5 minuten de tijd hebben om een geiserbasin te bekijken. Weinig Europeanen; toch vooral Amerikanen. De schorskever heeft (nog) geen huis gehouden in Yellowstone, maar de gevolgen van de grote brand in 1988 zijn nog zichtbaar. Er is al wel veel jong naaldbos voor in de plaats gekomen. Yellowstone ligt te hoog voor de schorskever (gemiddeld 2400 meter) en de winters zijn te streng voor het inheemse kevertje dat van warmte houdt. De vallei van Teton National Park ligt lager (ongeveer 700 meter) en daarom heeft de kever daar meer schade aangericht. We zullen het de komende dagen zien.

We hebben inmiddels heel veel bisons gezien: dieren alleen (oude mannetjes die door de jongere generatie zijn verjaagd?) en in kuddes met jongen erbij. Ze staan op de weg en veroorzaken files of grazen in de prachtige valleien. Zo stond er ook een bison dicht in de buurt van de picnic-area waar wij dachten illegaal te overnachten. Het is zo druk dat de eerste nacht alle nog open zijnde campings vol waren. Er zijn al wat campings binnen Yellowstone gesloten en wat er resteert is slechts deels van te voren te reserveren. Dat had ik gedaan voor Madison waar we nu 2 dagen staan en eindelijk even tot rust mogen komen (van onszelf), maar dat kon niet voor Tower en Mammoth. Met ons zijn er velen anderen hier die een plek zoeken.  Dat weten de park-rangers natuurlijk ook, dus die controleren (ook na 17 uur) en zo kwamen ze ons ook op het spoor. Toen hadden wij onze geweldige ‘reality’- ervaring met onze bison achter de rug. Hij kwam steeds dichterbij en op het laatst stonden wij achter de picnic-tafel toe te kijken hoe hij heel dicht langs onze camper richting zijn slaapplaats schoof die hooguit 15 meter voor de camper lag. Geweldige ervaring, want zijn priemende oogjes maken grote indruk. De ‘comfort-zone’ van een bison is ongeveer 25 meter, dus hij zou minder vriendelijk kunnen zijn geweest. Nu hebben wij wel de indruk dat ze hier in Yellowstone niet meer opkijken van een mens of camper meer of minder. Ze lopen de wegen over pal voor je auto. Inmiddels was er op ons plekje een tweede camper komen staan met een vrouw en hondje. Amerikaanse uit Arizona die 6 maanden aan het reizen was en die ook van plan was te blijven. Zij dacht dat  er te weinig mankracht zou zijn om te controleren. Maar helaas: we waren net begonnen met ons avondeten toen er een forse klop op de deur kwam en een pittige jonge dame ons meedeelde dat wij daar niet konden blijven en ons vroeg welke campground we gereserveerd hadden. Ik heb maar niet geprobeerd haar om te kopen met een sleutelhanger met klompjes. We zijn vertrokken en zijn net buiten het park op een parkeerplaatsje gaan staan bij de ingang van een forest. Daar stond nog een andere gestrande camper. Prima geslapen; ook mooi plekje en dan sta je toch wel rustiger, ook al mag je daar ook niet kamperen. Vrij kamperen is nergens in Amerika toegestaan, maar de politie heeft vast andere prioriteiten.

De volgende morgen heel vroeg opgestaan (koud!) en naar de campground in Mammoth gereden. Daar 5 kwartier in een rij gestaan, hopend op een plekje en gelukkig gingen er genoeg mensen weg om een plek voor de nacht te krijgen. Daarna alles gedaan wat we wilden doen. Vannacht en morgennacht hebben we rust hier in Madison Campground. Meer is het ook niet: geen plaatsje of zo. Cécile heeft hier haar wens om een kampvuur te maken 2x kunnen uitvoeren. De eerste avond was nog even proberen, maar de tweede avond ging het al veel professioneler. Ik ben de tweede avond naar een lezing geweest van parkranger Allison. Ze vertelde een uur lang uit het hoofd en aan de hand van een diapresentatie over het leven in de geisers: allerlei micro-organismen en bacteriën die zorgen voor de mooie kleuren en vormen. Erg interessant.

In Mammoth hebben we kennis gemaakt met de Elks. Dat zijn herten maar dan forse. Ze lijken qua bouw op elanden, maar de mannetjes hebben andere geweien. Die lijken meer op die van herten. De elanden zullen we ook nog tegenkomen in Teton en Jackson Hole. Elks zijn prachtige dieren en er loopt dus een hele kudde in Mammoth rond. In Mammoth is Fort Yellowstone gevestigd. In 1872 is Yellowstone aangewezen als National Park (de eerste). De eerste 10 jaar werd Yellowstone bedreigd door stropers, souvenierjagers en projectontwikkelaars. Aanvankelijk hebben burgerwachten geprobeerd om het park te beschermen, maar dat lukte onvoldoende. Daarom is de US Army te hulp geschoten en heeft zijn hoofdkwartier gevestigd in Mammoth. Het leger is 32 jaar gebleven en de gebouwen waarin het legerpersoneel woonde, vormen nu een historische site. Er wonen nog steeds mensen die werken voor de inmiddels weer volledig geprivatiseerde organisatie die Yellowstone beschermt. De park-rangers zijn te vergelijken met de boswachters die ook controlebevoegdheden hebben (een soort boa’s dus). Ze zijn bij alle bezienswaardigheden aanwezig  om een oogje in het zeil te houden, maar vooral ook om vragen te beantwoorden (zoals de mijne over de schorskever).

In Mammoth zijn de Hot Springs te bewonderen. Bij iedere locatie waar iets te zien valt is er een korte ‘boardwalk’ die iedereen kan lopen en een langere versie. Cécile en ik lopen ze allebei natuurlijk. Daarnaast hebben we in Mammoth een trail gelopen van ruim 8 km, waarin we de Elks meer in hun natuurlijke omgeving tegenkwamen. De klimmetjes in de wandeling waren pittig; goed voor de conditie en het ijsje daarna smaakte natuurlijk heel goed. Ik had al ervaring met een thermaal bad in Nieuw Zeeland (Noorder-eiland), maar dit was anders: 3 mijl van Mammoth; daarna nog een eind lopen en dan je laten zakken in de Gardiner rivier (koud) die op die locatie in aanraking komt met de ‘boiling river’ en dat geeft een aangename temperatuur. Alles buiten met weinig faciliteiten: houten bankje om je spullen op te leggen en wat stenen muurtjes in het water om te voorkomen dat de rivier je meevoert naar een waterval. Maar wat een prachtige omgeving. Dan neem je een beetje kou (zon ging zo langzamerhand onder) wel voor lief en je hoeft niet meer te douchen. Dat scheelt, want de campgrounds hier hebben geen warm water. Daarom gaan ze relatief vroeg dicht: het vriest hier al in de nachten, dus water bevriest ook. Er lag vanmorgen een laagje ijs op ons tafeltje. Overdag warmt het behoorlijk op. We hebben zo’n geluk met het weer: prachtig zonnig en zo’n 25 graden. In Cody waaide het continu, maar hier valt het reuze mee.

Toen wij uit Mammoth vertrokken liep de Elk-man met zijn kudde weer rond in het dorp en alle toeristen staan er dan om heen foto’s te maken (deden wij de dag ervoor ook) en de park rangers houden de mensen op een afstand. Beetje onzin, want de dieren lijken zich niets van ons aan te trekken; integendeel: gisteren liep er een dier op de camping hier in Madison. Wij rijden dus Mammoth uit, maar op dat moment steekt de Elk-man plotseling de straat over en komt recht op de plek waar Cécile zit afrennen (ik reed). Ik reed langzaam en ben in hetzelfde tempo verder blijven rijden. Hij heeft nog even achter ons aangelopen. De enige verklaring is dat hij persoonlijk afscheid wilde nemen van ons ;-)

Wat dieren betreft ontbreekt bij ons op het lijstje alleen nog de eland (Moose), de wolf en de beer (de zwarte beer en de Grizzly zitten hier allebei). We zitten in berenland en we worden continu gewaarschuwd dat we geen eten buiten moeten laten en wat we moeten doen als we er een tegenkomen, maar we hebben nog geen spoor kunnen ontdekken. Misschien komt het nog. Verder veel eekhoorntjes (gisteren een onder de auto, maar hij heeft het overleefd) en raven. Die zie je hier ook veel en die houden ook van hot springs.

Toeristen moeten natuurlijk op de board-walks blijven, maar de bisons en de Elks trekken zich daar niets van aan. Zij banjeren overal doorheen, gelet op de sporen die ze achterlaten en zie ook de foto. In de winter (die hier echt heel koud kan zijn) komen ze juist naar de warme plekken toe. Er vallen dan ook slachtoffers. Veel dieren trekken overigens uit Yellowstone weg in de winter, omdat er te weinig te eten is. Er wordt niet bijgevoerd. Je ziet hier overal rookpluimpjes tussen de bomen door komen: het hele park is vulkanisch met heel veel verschillende varianten. Ik ga niet alles noemen waar we geweest zijn; de foto’s en filmpjes zeggen genoeg en daar waar ik het mij kan herinneren zal ik er bijschriften bij zetten. De meest recente staan het eerst, maar het is ook niet zo belangrijk: het is allemaal Yellowstone Park waar een rondweg is die 282 km lang is (Grand Loop Road) en waarlangs alle bezienswaardigheden liggen. Die rijden wij dus ook met vele anderen en dat doen wij linksom en sommige delen 2 keer (omdat we terugmoeten naar de camping).

De afgelopen dagen hebben we heel veel geisers gezien (Norris en Lower Geyser Basin = Fountain Paint Pot) en vanmorgen de allergrootste: Old Faithful, die deel uitmaakt van het Upper Geyser Basin. Deze geiser spuit om de 44 tot 125 minuten tot een hoogte van maximaal 55 meter. Hij is niet de grootste van het park, maar wel de meest actieve. Hij staat op de film. Daar dichtbij hebben we ook nog vechtende bisons gezien. Staat ook op film. Nog binnen de grenzen van Yellowstone: Kepler Cascade en Lewis Falls om het af te ronden. Volgende verslag komt uit Grand Teton Park waar we vandaag zijn aangekomen. Ook hier is het mooi (hoge bergen en mooie meren), maar ook druk. Vannacht op een gereserveerde camping met alle hook-ups, maar zonder internet in de camper. De komende 2 nachten moeten we weer op zoek.

Groeten van Cécile en Annemiek

1. Mieptubbingkaak:
    29 september 2015
    geweldige verhalen. zal toch blij zijn als jullie weer heelhuids terug zijn . ben vandaag om op te vrolijker naar het kerkhof geweest, heb een enorme plant op het graf gepoot door jan.de reactie na de verhalen lukt niet. het was de eerste lange rit na 3 augustus. mooie foto's maar een waar jullie op staan te weinig, liefs ma
  2. Maud:
    30 september 2015
    Ja, is Yellowstone niet bijzonder!! In Grand Teton zul je Moose zien. Geniet!! Liefs