Devils Tower en (onderweg naar) Cody

19 september 2015 - Cody, Wyoming, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

we hebben vandaag 450 mijl gereden van Keystone in de Black Hills naar Cody via Devils Tower. De langste afstand voor 1 dag tot nu toe en de rest van de vakantie hoeft dat niet meer. We hebben er 11 uur over gedaan en zijn dus vroeg op pad gegaan (7.15 uur). We kwamen om 18 uur hier aan met licht. Geweldig mooie route en Devils Tower was de (relatief korte) omweg meer dan waard. Devils Tower is ontstaan door een ondergrondse vulkanische uitbarsting. Door erosie is de buitenste rode laag verdwenen en de witte steen is blijven staan en dat proces gaat nog steeds door. Het is een heilige plaats voor de indianen. Zij hebben - zoals bij veel natuurverschijnselen - hun eigen verhaal over het ontstaan van Devils Tower. Het is al laat, dus dat houden jullie nog tegoed. We hebben er een rondje omheen gelopen en daarbij de nodige klimmers gespot. Elk jaar beklimmen 5000 mensen de grote rots langs 220 verschillende klimroutes, dus helemaal uniek ben je niet als je het haalt. Ik zou het voor geen goud doen, maar anderen wel.

Onderweg naar Cody (in Wyoming) zijn we door de Bighorn Mountains gekomen. We hebben op ongeveer 2800 meter hoogte gereden met hier en daar zelfs kleine hoeveelheden sneeuw. Het was spectaculair, mede omdat de loofbomen die hier tussen de vele naaldbomen staan (voornamelijk berken) al aan het verkleuren zijn. Met de zon geeft dat een heel mooi gezicht. We hebben enkele foto's vanuit de auto gemaakt. Gisteren was het heel koud, maar vandaag scheen de zon en was het alweer rond de 22 graden en de komende dagen zijn de weersverwachtingen goed. Ik heb de camping hier in Cody pas vanmorgen telefonisch gereserveerd. Ik dacht dat het niet nodig was, maar het is hier heel druk. We staan voor het eerst in de plaats zelf: ook weer veel country en western en morgen gaan we een en ander verkennen en 's avonds ook uit! Combinatie van diner met een western music show, dus we kunnen onze line-dance vaardigheden trainen. We kunnen overal naar toe lopen en dat is voor het eerst. We staan hier op een plaats met full hook-ups, dus elektriciteit en directe aansluiting op de riolering: alles gaat direct het riool in. Het schijnt in Yellowstone ook heel druk te zijn voor de tijd van het jaar. Dat komt door het mooie weer. De scholen zijn wel weer begonnen, dus dat moeten gepensioneerden zijn of mensen zonder kinderen of kinderen die al ouder zijn. Hoe dan ook: het wordt de komende week spannend, want ik heb maar voor 2 nachten een camping kunnen reserveren. De rest is wie het eerst komt, het eerst maalt. Er zijn ook al wat campings dicht in Yellowstone, omdat het normaal gesproken niet meer zo druk is na Labor weekend. Nu dus wel.

We hebben ook geen campings meer met electric hook-ups en dat betekent dat we onze electrische apparaten niet meer in de camper kunnen opladen. Dat worden dus voorlopig geen verslagen meer. Pas bij Francien in Jackson Hole (28/9 tot 1/10) kunnen we weer opladen. Misschien lukt het om in Teton National Park (ligt onder Yellowstone) een campground met hookups te scoren. Dat merken jullie vanzelf. Ik hoorde van een van de buren dat er veel bronstige Elk-bulls rondlopen in Yellowstone en er zijn natuurlijk ook beren. We moeten nog berenspray kopen hier. Vanmorgen zagen we bij Devils Tower ook nog bighorn koeien, maar geen foto van gemaakt.

Morgen dus Cody onveilig maken en daarna Yellowstone (op maar 50 mijl van Cody), vervolgens Teton en dan Jackson Hole.

Nog even wat cijfers: in totaal heb ik met de camper 3226 mijl afgelegd, waarvan ongeveer de helft met Cécile in een goede week. Ik heb mijn zus wel wat aangedaan, maar ze vindt het gelukkig niet erg en het ontlast mij wel. De rest van haar vakantie hoeven we niet veel meer te reizen.  Met de reisverslagen ben ik bedrogen uitgekomen: dat doet ze niet, maar heeft wel een filmpje ingesproken. Er staan er een paar op die gemaakt zijn tijdens het rijden. Dat kan ik natuurlijk niet meer doen als Cécile naar huis is. Ik kan ze jullie van harte aanbevelen.

Veel groeten - ook van Cécile - en geniet nog van de zondag. Tot de volgende keer. Annemiek

Aanvulling Cody:

Cody is genoemd naar zijn oprichter: William F. Cody, alias Buffalo Bill. Het plaatsje dateert van 1890. In het Buffalo Bill Historical Center zijn 5 musea gevestigd, waaronder een deel dat gaat over het leven van BB. Hij is geboren in 1846 en is gestorven in 1917 en daartussen in heeft hij heel veel gedaan. Hij is o.a. scout geweest voor de US Army en dat betekende dat hij indianen opspoorde voor het leger, dus een indianenvriend was hij in die tijd zeker niet. Later werd hij dat wel. Hij is zelf gescout door iemand die het wel zag zitten als BB zijn belevenissen zou delen op het toneel. Na een moeizaam begin, bleek dat een enorme hit en reisde BB in een soort ‘André Rieu’-achtige setting door het hele land en zelfs in Europa (behalve Nederland). Het was een soort rondreizend circus met 500 man indianen en cowboys om te laten zien hoe het in het Wilde Westen aan toeging. Daar heeft hij veel geld mee verdiend. Het geld gaf hij vervolgens net zo hard weer uit aan allerlei projecten, waaronder 3 hotels (waaronder het Irma Hotel, vernoemd naar een van zijn vroeg gestorven kinderen) en een dam die gebouwd is in de Shoshone rivier om ook in tijden van droogte te zorgen dat er voldoende water was. Aan de bouw van die dam (1905-1910) zijn 3 contractors failliet gegaan door onkunde, extreme weersomstandigheden en stakingen. De laatste heeft uiteindelijk de klus geklaard, maar is er niet rijker van geworden. Sommige dingen veranderen niet. Naast het museum (waar je dagen kunt doorbrengen), hebben we de Old Trail Town bekeken: echte huizen uit de tijd van het Wilde Westen die door een verzamelaar bij elkaar zijn gezet. Tot slot: dinner en show bij de The Cody Cattle Company.  Een soort vreetschuur waar iedereen hetzelfde eten kon halen aan een buffet. Tijdens het eten voerde 3 (echt) geestige mannen een muziekshow op: goede muziek met geestige opmerkingen tussendoor. Ik heb een filmpje opgenomen. Het was de laatste avond dat ze in Cody waren. Daarna vertrok dit gezelschap naar Arizona. Misschien kom ik ze nog een keer tegen.

1. Hans:
    20 september 2015
    Weer een mooi verhaal Annemiek, ik kan een slechtere begin van de zondag bedenken. Foto's zijn ook mooi. Nog veel plezier met je zus en geniet er van.
  2. Pieter:
    Hoi Annemiek,
    Mooie verhalen. Die Devil's Tower herinnerde me aan de film Close encounter of the third kind. Die is daar opgenomen. Veel plezier, geniet van de black out periode. Even lekker geen internet. Groeten, ook aan Cecile, Ans en Pieter
  3. Jules:
    20 september 2015
    We genieten van je verslagen en krijgen steeds meer zin om die reis ook te gaan maken. Goede reis verder.
    Groet, Anke en Jules
  4. 2globetrotters.nl:
    20 september 2015
    Leuke reis verslagen en mooie foto's. Hier alles goed en heel
  5. Hans Vaessen:
    21 september 2015
    Annemiek,

Misschien een schot voor open doel maar ik ben er vrij zeker van dat jullie RV standaard voorzien van een (gas)generator (rechtsonder het bestuurdersportier). En dan zou je absoluut ook zonder hookup gewoon 110 V uit de stopcontacten moeten kunnen krijgen (dat ding is er niet voor niets..).

Zie ook de manual op http://www.coachmenrv.com/OwnersManuals/2013Coachmen-Motorized.pdf (pag 25).

Loopt de generator, maar heb je geen 110V dan lijkt dat te kunnen komen doordat de 'converter power schakelaar' niet op 'ON' staat. Het kàn ook een kwestie van een zekering zijn. Gegeven datje nog even op pad bent: wellicht even met de verhuurder bellen.