The Arches

4 oktober 2015 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Hoi allemaal,

ik word - geloof ik - een beetje high van die mooie natuur die ik hier zie. Ik ben een uur geleden aangekomen op de campground van Goulding Trading Post bij het begin van Monument Valley. Een beetje te laat, want al redelijk donker, maar dat komt omdat ik op weg hier naar toe zoveel moois zag dat ik om de haverklap mijn auto uitsprong om de plaatjes vast te leggen. Ik leek echt verslaafd en ik was niet de enige! En de dag begon zo rustig met een wasje en boodschappen doen in Moab en mijn moeder bellen. Het is vannacht gaan regenen (inclusief onweer) en vanmorgen was het nog steeds slecht weer, dus ik dacht het een goed idee was om in het naburige Moab de voorraden aan te vullen en de was te doen. Ik ben pas rond 12 uur richting zuiden gegaan en besloot om af te wijken van mijn route en niet via de 163, maar via de 95 eerst naar Natural Bridges te gaan dat ook de moeite waard is. En ik dacht dat ik dan via de 261 ook nog wel de Valley of the Gods en het Goosenecks State Park er 'even' bij te doen. Dat was iets te ambitieus. Het gaat namelijk niet zo snel over die prachtige wegen hier en bovendien toch een afstand van ruim 200 mijl. Maar daar ga ik morgen meer over vertellen. Hieronder eerst nog het verslag van The Arches dat ik gisteren met nog heel mooi weer bezocht. Ik zou het park absoluut te kort doen als het niet een apart verslag kreeg met heel veel foto's en een filmpje. Ik loop achter met de filmpjes, omdat het de laatste dagen heel lang duurt voor ze uploaden, maar misschien dat het hier goed gaat. Ik heb hier 'gratis wifi' en ik kreeg ook nog 10% korting omdat ik ANWB lid ben! Met full hook-up, maar tot nu toe wel het kleinste plekje op een campground. Ik merk er weinig van en morgen ook niet, want dan ga ik heel veel doen en het lijkt erop dat het morgen weer aardig weer is. Dat allemaal morgen. Nu eerst het verslag over The Arches (gisteren gemaakt).

Wat een topdag weer. De weg van Canyonlands naar The Arches was al heel erg mooi met verschillende bezienswaardigheden, maar in The Arches was het ook weer zo bijzonder. Beide gebieden liggen dus heel dicht bij elkaar; eigenlijk tegenover elkaar met als verbindende stad Moab. Na de korte dip in Salt Lake City is het weer prachtig met heerlijke temperaturen van zo’n 24 graden. De weg naar The Arches was al adembenemend: alsof je tegen een rotswand op rijdt en dat is in feite ook zo. Daarna weer heel veel te zien. Aan het eind de camping (Devils Garden) en dat is ook het beginpunt van een prachtige trail waarvan het tweede deel ‘primitive’ heet en ik weet inmiddels ook wat het betekent. Ik kwam pas om half 4 in de middag op de camping aan (wederom full) en begon dus relatief laat met de trail. Ik heb hem ook niet af kunnen maken, maar dat was mij waarschijnlijk toch niet gelukt: omhoog over rotsen is tot daar aan toe, maar er weer van af is een tweede. Ik heb nog wel op een hele hoge rots gestaan met een prachtig uitzicht. Daarna met zonsondergang dicht bij Max prachtige beelden bij de borrel. Nog een Arch direct achter de camper. Genieten dus.

De camping ligt helemaal aan het eind van het park, dus voordat ik daar aankwam het een en ander bekeken: Park Avenue (zie ook filmpje) met aan het eind het courthouse (dacht ik, maar dat bleek toch ergens anders te liggen), Petrified dunes (niet helemaal de juiste benaming, want ze zijn nooit van plantaardig materiaal geweest), Balanced Rock (is nog steeds niet gevallen), Double Arch en van een afstand North Window en dus de Devils Garden trail met als hoogtepunt de Landscape Arch, maar ook de Tunnel Arch en Pine Tree Arch waren heel mooi. Begin jaren 90 ben ik hier ook geweest. Toen met een collega van Ernst & Young (toen nog Moret Ernst & Young). We hadden een conferentie in Phoenix en we zijn 2 weken eerder gevlogen naar Salt Lake City om met een gewone auto (en slapen in motels) een aantal canyonparken te bezoeken. Een daarvan was The Arches. Ik kan mij in ieder geval herinneren dat we de North Window (en ik neem aan ook de South Window, die er pal naast ligt) te hebben gezien. Hij zag er in de verte nog precies zo uit met alleen meer mensen in de buurt. Dus ik heb gekozen voor de ook nabij gelegen Double Arch, die ik mij niet herinner van die tijd, maar ik zal de foto’s nakijken. In ieder geval zeer imposant en mijns inziens mooier dan de Windows.

Hoe ontstaan die ‘bogen’ waar de Arches beroemd om zijn? Niet door een gat in een rotswand die door erosie steeds groter wordt, maar door potholes. Dat zijn reservoirs met water in de rotsen die hun weg naar boven vinden en de rots erboven omhoog duwt. De rotsen bestaan hier uit diverse soorten steen, zacht en hard, en de mineralen zorgen voor verschillende kleuren (rood, groen, geel, wit). Toen ik op een ‘wit’ deel klopte, klonk het heel hol. Net of het niet echt was. Het avondlicht geeft echt de mooiste beelden, hoewel een medetoerist mij verzekerde dat het morgenlicht hier ook erg mooi is op de camping. Maar vannacht/morgen wordt regen verwacht, dus ik blijf maar wat langer liggen. Druk geweest de laatste dagen. Dan misschien nog wat boodschappen en wasje doen in Moab en dan naar Monument Valley voor nieuwe avonturen.

Ik heb alleen al van The Arches 200 foto’s gemaakt. Te gek voor woorden, maar het is zo overweldigend. Als ik later oud en stram ben, kan ik nog heel lang nagenieten ;-)

Tot morgen met een verslag over de 'high-van-te-worden-monumenten' van de Navajo's.

Groeten Annemiek

1. Joke:
    6 oktober 2015
    En opnieuw schitterend! Wat een mazzel dat het weer steeds zo mooi blijft, dat mag tot Kerst zo blijven nietwaar?! Dus houden zo en genieten.....
  2. Annemiek Tubbing:
    6 oktober 2015
    Filmpjes uploaden lukt helaas niet (meer). Ik blijf het wel proberen.
  3. Josje:
    7 oktober 2015
    Wauw, wat mooi!! Blijf maar lekker genieten!