Slotwoord

20 december 2015 - Maarn, Nederland

Hallo lieve mensen,

inmiddels al weer een goede maand terug van die prachtige reis. Hoewel er al weer het nodige is gebeurd, ben ik het nog lang niet vergeten. Dat gebeurt ook niet, want ik zal in het komende jaar de 40 verslagen nog een keer doornemen en de foto's screenen op geschiktheid voor de geprinte versie, want meer dan 3000 foto's is te veel. Voor de goede orde: jullie 246 reacties worden allemaal geprint. Videofilmpjes kunnen niet geprint worden. Ik heb er nog 10 bijgevoegd: zie de opsomming hieronder. Kunnen jullie in deze donkere dagen voor kerst en na kerst ook nog even meegenieten van al het moois. Bij sommige filmpjes laat de professionaliteit van mij als filmer af en toe te wensen over. Bij voorbaat excuses daarvoor. Desalniettemin vond ik ze de moeite waard om ze erop te zetten.

Veel mensen hebben mij sinds mijn terugkeer gevraagd wat ik nu het mooiste vond van deze reis. Ik kan heel lastig een keuze maken, omdat het allemaal zo verschillend is. En dat is dan misschien ook wel het mooiste: de grote variëteit in landschappen, de ontmoetingen met dieren in hun eigen natuurlijke omgeving, de verschillende activiteiten (de wandelingen, het fietsen, het rijden in de camper, het zwemmen in meren en de oceanen) en natuurlijk de bomen. Mensen staan er niet bij. Natuurlijk was ik blij om mijn vrienden te ontmoeten en heb ik ook tijdens de reis wel mensen ontmoet, maar dat voerde niet de boventoon. Ik heb dat ook niet actief opgezocht. Daar had ik kennelijk niet zo'n behoefte aan. In de afgelopen maand heb ik dat wel weer ingehaald ;-)

Twee dingen die ik nog 'recht' moet zetten. Hier en daar klopt mijn gesproken informatie niet bij de filmpjes, omdat ik vergeten was dat ik nog in het najaar van 2003 aan de westkust ben geweest. Dat is dus 'maar' 12 jaar geleden en geen 20 jaar (1995 was ik er ook), laat staan in 1988 (27 jaar geleden op huwelijksreis). Gelukkig maakte ik toen al fotoboeken en heb ik het allemaal weer tot mij genomen na mijn reis. Ik ben toen een week ten noorden van San Francisco geweest, samen met Cathy en heb zelf nog een week doorgebracht In Sequoia en Kings Canyon NP en heb geslapen in het Grant Grove Lodge. Ik wist dat ik er eerder was geweest, maar wist niet meer wanneer en hoe. Zo zie je maar: fotoboeken zijn er niet voor niets. Ik had het alleen vóór mijn vakantie moeten nakijken. Door de hectiek is dat er niet meer van gekomen.

Het tweede punt is dat ik de allerlaatste keer dat ik de afvalwatertank van de camper heb geleegd de oude afsluiter van de afvoerpijp heb teruggevonden. Ik dacht dat ik die verloren was op de campground van Death Valley en ik heb toen met veel gedoe een nieuwe gevonden in Bakersfield (als ik mij goed herinner). Vele malen daar tussenin heb ik de tank geleegd en op mijn knieën op de grond gezeten om die (nieuwe) afsluiter er op en weer af te draaien (zo gemakkelijk ging dat niet), maar ik heb die oude afsluiter nooit meer gezien tot die laatste keer: hij lag bovenop de afvoerpijp! Hoe bizar is dat? Onderweg duizenden kilometer gereden en in het water gestaan, etc, etc. Onbegrijpelijk.

Ik heb ook nagedacht over de toekomst. Op zakelijk gebied met volle kracht vooruit met mijn nieuwe activiteit (www.odinkennismanagement.nl). Op privégebied ligt de topprioriteit bij mijn moeder. Ik wil haar graag nog een aantal jaren verwennen. De eerste stap is gezet: zij heeft een geschikt appartement in Maarn gekocht en rond maart gaat ze er wonen. Het huis in Wierden is nog niet verkocht, maar er is wel serieuze belangstelling. Mochten jullie nog iemand weten: het staat op Funda (Ypeloschoolweg 10). Prachtige plek en de 3 gebouwen (woonhuis, grote schuur en kookhuis) bieden een scala aan mogelijkheden. Hele leuke buren ook die wijn verbouwen, dus............

De volgende grote reis (buiten Europa)  zal nog een paar jaar duren, maar als alle randvoorwaarden zijn vervuld, volgen er volgens de planning nog 2 voor ik 'officieel' met pensioen ga. Daarna blijf ik reizen, maar dan hoop ik voldoende gespaard te hebben voor een eigen camper en ga ik reizen binnen Europa. Daar is natuurlijk ook heel veel te zien. Zo ver is het nog lang niet, maar de tijd vliegt als je thuis bent.

Tot slot: ik heb genoten en kan voorlopig weer verder. Heb de tijd even stil gezet. Zouden we allemaal een keer moeten doen als we de gelegenheid hebben. Voordat je het weet is het te laat. Kan ook zonder reizen, maar weg zijn uit je vertrouwde omgeving helpt. Grenzen verleggen ook, in fysieke en psychische zin.

Nu maar even genieten van de feestdagen, ieder op zijn eigen manier.

Fijne kerstdagen en moge al jullie wensen voor het nieuwe jaar uitkomen!

Liefs Annemiek

De 10 nieuwe filmpjes:

- 3 oktober: Little Grand Canyon (Wedge Overlook)

- 4 oktober: Park Avenue (The Arches)

- 6 oktober Valley of the Gods: de (onverharde) weg er doorheen. Kan ik er nu wel opzetten, want de camper is ingeleverd ;-)

- 7 oktober: paardrijden bij Paria Outpost (Whitepocket)

- 19 oktober: uitzichtspunt Snow Canyon

- 25 oktober: in galop in Death Valley

- 27 oktober: uitzicht vanaf Moro Rock in Sequioa NP

- 1 november: Vernal Falls van bovenaf in Yosemite NP

- 9 november: het woeste water van de Pacific langs de 17 miles drive tussen Carmel en Monterey

- 12 november: zonsondergang op Jalama Beach

1. Ghislaine:
    20 december 2015
    Alweer een maand terug? Tijd gaat zo snel! Hoop dat je het ' vrijheidsgevoel', ondanks dat je al weer aan het werk bent, toch nog even kunt vast houden. Zal binnenkort de filmpjes eens bekijken. Fijn dat je moeder binnenkort in Maarn komt wonen. Ze laat wel een prachtig huis achter! Mijn dochter is bezig met het verbouwen van een oude boerderij, daar moest ik aandenken toen ik het huis van je ouders zag.
    Gezellige feestdagen gewenst en in het nieuwe jaar maken we een afspraakje. Groetjes, Ghislaine
  2. Rob V:
    21 december 2015
    Ik kan je aanraden om voor je volgende reis serieus te overwegen om naar Kirgizië eo te gaan.
    En het huis van je moeder lijkt verdomd veel op het huis dat mijn ouders afgelopen jaar hebben verkocht...(binnen 2 uur).
  3. Truus:
    21 december 2015
    Annemioek, duizendpoot en levensgenieter ! Ook dit moet weer een fantastische reis voor je geweest zijn en ook voor ons (een beetje)!
    Heerlijk voor je ma en jouw in Maarn te wonen ! Die verkoopt gaat wel lukken is een pracht plek !
    Van het voorjaar een klein reisje met jullie maken in en om Maarn, verheug me erop!
    Hele goede feestdagen (originele wens van jouw gehad !) en alle goeds voor 2016, toch ook weer een spetterend jaar toegewenst
  4. Marijke:
    23 december 2015
    Dag Annemiek,
    Wat ben je toch heerlijk actief en jezelf! Erg leuk om te lezen. We spreken graag snel weer een keertje met je af. Wij vertrekken 2 april..... Groetjes, Marijke en Joost