8. Desert de les Palmes, Sagunto, El Saler, Denia (15 t/m 20 december 2022)

20 december 2022 - Dénia, Spanje

Hoi allemaal,

Weer veel verschillende avonturen beleefd de afgelopen dagen, maar ook heerlijk gezwommen bij El Saler in het natuurpark Albufera, dat net ten zuiden van Valencia ligt. Vorig jaar heb ik een week spaanse les in Valencia gevolgd, dus die stad laat ik nu voor wat het is. El Saler zelf stelt niets voor, maar de stranden zijn van zand en het water erg blauw. De temperatuur van het water is prima en als het niet waait en de zon schijnt, dan is het net zomer. En daar doe ik het allemaal voor. In Nederland is de winter inmiddels ook voorbij, volgens mij.

Ik heb geweldig genoten van mijn toeristische ritje door het natuurgebied dat boven op de bergen, net landinwaarts van Benicassim ligt. Het heet Desert de les Palmes. Geen palmen gezien (er schijnen wel dwergpalmen te zijn) en het is ook geen woestijn, maar het heeft die naam gekregen van de Orde van Karmel die zijn spirituele retraites ook wel 'woestijn' noemde. Van het oorspronkelijke klooster (1697)) resteren alleen nog ruïnes, maar een eeuw later (1784) is 500 meter verderop een nieuw klooster gebouwd (= Monister Nou). Daar kon ik binnen kijken. Bij het infocentrum was er niemand, maar er beginnen daar wel een paar wandelingen. Ik heb (bijna) de hoogste top gehaald: Pico del Bartolo met 729 meter. Het kruis heb ik gehaald. De antennetorens staan waarschijnlijk op het hoogste punt, maar ik had al zulke mooie uitzichten dat ik die heb laten schieten. Ik wilde ook nog zwemmen en dat is gelukt. Eerder had ik tijdens mijn fietstocht naar Castello de la Plana  een locatie gezien met heel veel campers tegenover het strand. Toen ik kwam waren er veel strandvissers, maar ik heb de vislijnen weten te omzeilen.

Ook in Sagunt (of Sagunto) de hoogte in om een Romeinse vesting te bewonderen. Die ligt 170 meter boven de zee en is enorm groot. Het allereerste kasteel dateert van de 5e eeuw voor Chr., maar de huidige ruïnes dateren van de 16e eeuw. Er is ook een Romeins theater, waar niet zo gek veel van overgebleven is. De rest is eind jaren 80 gerenoveerd, maar in moderne stijl en sindsdien wordt het weer als theater gebruikt. De akoestiek schijnt geweldig te zijn. De oude resten zijn wel mooi geintegreerd in het nieuwe gebouw. De 'benedenstad' van Sagunt is ook de moeite waard met zijn kleine straatjes en leuke huisjes en oude kerkjes.

De fietstocht door natuurpark Albufera was vlak en een van de plaatsjes waar ik doorheen kwam (El Palmar) lijkt op Giethoorn. Het is een natuurpark omdat het voor een groot deel bestaat uit een zoet meer, dat overigens wel op een paar plekken in verbinding staat met de zee. Veel watervogels gedijen hier. Maar er wordt ook rijst verbouwd, dus er zijn ook half ondergelopen rijstvelden te zien. Nooit geweten dat ook in Spanje rijst wordt verbouwd, maar zo wordt je wijzer. Tussen de ondergelopen velden staan huisjes die niet bewoond worden (althans nu niet meer), maar waar voorheen de rijstboeren leefden. Je moet er niet verdwalen als het donker is, want dat hou je niet droog. Ik stond op een camperplaats, maar ik kwam een heel groot parkeerterrein tegen waar een hoop campers stonden. Prachtige plek, bijna op het strand en ruimte genoeg. Je zal er officieel niet mogen overnachten, maar in de winter wordt het vaak gedoogd. Zo ook hier. Dus Miep gepakt en hier een nacht gestaan en twee keer gezwommen. De douches op het strand deden het ook nog en prachtig weer. TOP!

En nu op een camping in Dénia onder de dennenbomen bij vrienden van vrienden die hier al een maand staan. Wel gezellig en vandaag de zwemmogelijkheden bekeken, want het wordt de komende dagen nog warmer (als buienradar klopt tenminste). Het leuke is dat er hier rotsen zijn. Iets moeilijker om veilig te zwemmen als het waait, maar als het windstil is heb je wat te zien. Ik heb mijn snorkel bij mij. In ieder geval levert de kust mooie plaatjes op en morgen ga ik erin. Ik heb ook het kasteel van Dénia bekeken. Daar ben ik vorig jaar niet aan toegekomen. Prachtige uitzichten wederom, waaronder ook van de Montgó. De berg die hier de omgeving domineert en die precies tussen Denia en Xabia (Javea) ligt. Van het kasteel zelf is niet veel over, maar het draagt de sporen van een Romeins, Arabisch en christelijk verleden.

Weer even genoeg voor deze keer. Ik wens jullie hele fijne kerstdagen en vóór oud en nieuw meld ik mij weer.

Groeten Annemiek

P.S. Betsy heeft weer een nieuwe afdekhoes. Wel een iets dunnere dan de vorige, maar het is hier ook iets warmer.

1. Ghislaine:
    20 december 2022
    Prachtige foto’s. En wat een weertje. Hier komt het met bakken uit de hemel. Jij ook gezellige dagen & een sprankelend, reisvol 2023 🥂
  2. Wijnand:
    21 december 2022
    Eindelijk lekker weer,fijn op naar de feestdagen
  3. Annemarie:
    21 december 2022
    Interessant verhaal met mooie foto’s!
    Heel mooie en gezellige Kerstdagen gewenst.
  4. Hanny:
    21 december 2022
    Fantastische weersomstandigheden, zeg, vanuit hier gezien. Leuk ook, die vissers, vogels, rotsen. Gezellige feestdagen alvast!
  5. Nienke:
    Ha Annemiek,
    Weer een mooi jaloersmakend verhaal. met dat mooie zonnige weer. Hier was het koud, dus heb ik geschaatst. Ook mooi. Nu bijna voorjaar. Dus met de kerstdagen wederom zacht...en miezerig.
    Ik wens je fijne feestdagen toe,
    je verhalen geprint en bij Ko in de bus gedaan.
    Zij geniet mee en doet je de groeten.
    Gr. Nienke
  6. Nico & Marga:
    22 december 2022
    Hoi Annemiek,
    Ziet er allemaal fantastisch mooi uit! Net als Nienke heb ik het afgelopen weekend mijn hart op kunnen halen, wat een mooie ijsvloer hadden we in Wormerland en het Jisperveld. Fijne feestdagen, groet en tot later!

Nico
  7. Maria:
    30 december 2022
    Wat leuk dat op de route die je vorig jaar ook gereden hebt toch allemaal mooie nieuwe plekjes vind.
    Wat een foto,s prachtig