9. Altea, Relleu en Mazarrón (21 t/m 29 december 2022)

29 december 2022 - Bolnuevo, Spanje

Hola todos,

Prachtig weer, zo'n prettige 18 - 22 graden tussen zonsopkomst en zonsondergang en nauwelijks wind: wat wil je nog meer met kerst? Eigenlijk niets, maar ik heb de afgelopen week wel een hoop gezelschap gehad. In Denia was het nog een paar dagen erg gezellig. Na het bezoek aan het kasteel van Denia (zie vorige blog) geen culturele uitstapjes meer, maar wel 2 maal gesnorkeld en wat visjes gezien. Verder rustig aan gedaan en twee maal met Henk en Marianne gegeten bij hun stamrestaurant Basta! waar ze een heel lekker dagmenu hebben. De tweede keer schoof een NL stel aan dat rondreist in een tot camper omgebouwde brandweerauto. Ze klussen onderweg en als ze thuis zijn krijgen ze makkelijk werk, want zij is verpleegkundige en hij is technisch, dus die zijn hard nodig.

Kerst gevierd in Altea met Joke. Ik heb daarvoor Miep 3 nachten alleen gelaten, maar gelukkig kon ik haar vanuit het appartement in de gaten houden. Op eerste kerstdag ook nog gezwommen in Albir. Het strand loopt daar iets vlakker af in zee dan in Altea waar wel heel erg veel grote stenen op het strand liggen. Het weer en de watertemperatuur waren heerlijk. Albir ligt op fietsafstand van Altea en het was er druk, maar dat geldt ook voor Altea. Door het mooie weer loopt er heel wat volk op de promenades. De kerstmaaltijd genoten in gezelschap van vrienden van Joke en tweede kerstdag zijn we met mijn vrienden omhoog geklommen naar de oude stad van Altea. Volgens mijn boekje het meest fotogenieke centrum van de Costa Blanca. Het is inderdaad erg mooi en dat vinden meer mensen.

Derde kerstdag een prachtige wandeling gemaakt in Relleu, een plaatsje net boven Villajoyosa. Die wandeling (Pasarela de la Presa de Relleu) is net een jaar open en die voert naar een oude stuwwal waarvan het stuwmeer nu droog is (maar nog wel groen). Helemaal onderin het ravijn stroomt nog wel water. Net zoals bij de Camino del Rey in de buurt van Malaga (die ik vorig jaar heb gedaan) zijn er loopplanken langs de ravijnwand gemaakt. Die eindigt bij een platform met een glasbodem, zodat je naar beneden kunt kijken. Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Het pad met de loopplanken is veel korter dan bij de Camino del Rey. De hele wandeling was ongeveer 10 km en was goed te doen.  Ik heb de wandeling gemaakt met mijn neef Ronald en zijn man Peter, die in Santo Palo bij Alicante wonen. Na de wandeling ging het dagmenu van het lokale restaurant er goed in.  Daarna ontdekte we pas dat het plaatsje ook wel de moeite waard is met o.a. een mooie kerk.

De Costa Blanca heb ik achter mij gelaten en ik sta nu op een hele grote camping in Bolnuevo dat deel uitmaakt van de gemeente Mazarrón. Dit deel van de Spaanse kust wordt Costa Calida genoemd = warme kust. De camping ligt direct aan het (zand-)strand en de zee is heerlijk. Gisterenmiddag ben ik er na aankomst direct ingedoken. Bolnuevo heeft ook een stukje door erosie grillig gevormde rotsen. Het ligt iets verder van het strand af en er ligt een heel groot vlak parkeerterrein voor. Wel een beetje vreemd, maar die rotsen zijn inderdaad indrukwekkend om te zien. Ik kwam op mijn wandeltocht een prachtige baai tegen die wat lager ligt dan de weg, maar er is een trap naar beneden, dus ik heb daar vanmiddag gezwommen. En ook nog tijd gehad om met de fiets naar het noordelijker gelegen Puerta de Mazarrón te fietsen. Mooie baaien, grillige rotsen, blauw water en eilandjes in zee. Het aardige van deze plaatsjes is dat er bijna geen hoogbouw langs het strand is. Het zijn lage huisjes en dat maakt het beeld wat vriendelijker. Bovendien ligt het strand de hele dag in de zon en dat is ook fijn. Dat was in Denia niet zo. Dit is wel een regio om nog een keer terug te komen voor kortere of langere tijd. Dan kan ik het 10 km verder landinwaarts gelegen Mazarrón ook eens bekijken. Daar ben ik niet aan toegekomen.

Morgen via Aguilas (gasflessen laten vullen) naar Motril om daar de verjaardag van Kees en oud en nieuw te vieren. Het houdt niet op, maar daarna ben ik weer alleen. Ik zal er weer aan moeten wennen.

Voor jullie allemaal: een gezellige jaarwisseling en maak er een mooi 2023 van!

Groeten Annemiek

1. Mieke:
    29 december 2022
    Jij ook een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2023.
    Ben je nog bij Jack en marga geweest?
    Lieve groet. Xx
  2. Wijnand en Nel:
    29 december 2022
    Jij boft lekker weer dat maakt het een stuk prettige op naar Marroco via Mijas en Ronda
  3. Annemiek Tubbing:
    29 december 2022
    Nee, die kregen bezoek toen ik in de buurt was.
  4. Anneke:
    29 december 2022
    Wat heerlijk dat mooie weer Annemiek. Goede jaarwisseling en een gelukkig 2023 gewenst van Ruud en mij!
  5. Nienke:
    29 december 2022
    He Annemiek. k Wens je goede jaarwissel, gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Veel plezier.
    Groet, Nienke
  6. Cecile:
    Pffff drie kerstdagen, in vind 2 al meer dan genoeg😉
  7. Ghislaine:
    29 december 2022
    Fijne jaarwisseling en een reislustig 2023 gewenst. Je vermaakt je wel, zo te lezen en genoeg vrienden om te bezoeken.
  8. Marijke:
    Was gezellig Annemiek! Een fijne jaarwisseling. Groetjes, Marijke en Joost
  9. Ronald:
    30 december 2022
    Jammer dat we je gemist hebben, gisteren in Xabia aangekomen. Jij een hele mooie jaarwisseling en een gezond en positief 2023. Groeten R&R
  10. Maud:
    30 december 2022
    Een gezellig Oud en Nieuw! Vrede en goede gezondheid in 2023!!
  11. Annemarie:
    30 december 2022
    Gezellige jaarwisseling en een heel goed 2023 gewenst met veel reisplezier.
  12. Jolanda:
    30 december 2022
    Een gezellige jaarwisseling en een heel goed nieuw jaar gewenst. Ook namens Piet.
  13. Maria:
    30 december 2022
    Fijne jaarwisseling .Op naar 2023.
    Maak er een mooi jaar van. Liefs
  14. Truus:
    30 december 2022
    Annemiek wat een gezelligheid!!!!
    Ik wens je voor 2023 ;
    Gezondheid Geluk Gezelligheid
    En SUPER veel reisgenoot!!!!
  15. Nico & Marga:
    31 december 2022
    Fijne jaarwisseling Annemiek!
  16. Jules:
    2 januari 2023
    Een heel goed jaar gewenst Annemiek, ook met veel van die mooie (reis)verhalen.
  17. Hanny:
    13 januari 2023
    Hola Annemiek! 'n Leuke jaarwisseling, zo te lezen/te zien. Ziet er geweldig uit in de winter, dit deel van Spanje. Opnieuw de beste wensen voor 2023. Wij zojuist weer terug in NL. Eind februari weer naar Frankrijk.