15. Marrakech, Ouzoud-watervallen en sneeuw (25 tot en met 29 januari 2023)

29 januari 2023 - Fez, Marokko

Hallo allemaal,

zit je in het diepe zuiden en dan beland je in een file die veroorzaakt wordt door sneeuw en gladde wegen. De politie sluit de weg af met nog maar 1 km te gaan naar de camperplaats in Azrou, ongeveer 70 km ten zuiden van Fez. Azrou ligt in het Midden-Atlasgebergte op zo'n 1200 meter hoogte en het is januari, dus zo gek is het niet. Het was gisteren zaterdag, dus wat doe je als Marokkaan? Je parkeert en masse de auto langs de kant van een smalle tweebaansweg en gaat sneeuwpoppen maken in de berm. Dus kennelijk komt het toch niet zo heel vaak voor dat het sneeuwt. Dat schiet dus niet op. Ik had graag nog naar het in de buurt van Azrou gelegen cederbos gereden (Cèdre Gouraud), maar dat heb ik maar laten schieten. Ik ben doorgereden naar een grote camping in Fez, waar ik vandaag genoten heb van een vrije dag! De reden: vrijdag heb ik ook een erg lange autorit moeten maken (ruim 400 km) en vandaag (zondag) is de laatste dag van de schoolvakanties. Inmiddels ben ik erachter dat het dan heel druk kan zijn.

Dat heb ik gemerkt in Marrakech en dat was nog doordeweeks. Wat was het druk daar. Een beetje teveel van het goede. Nu ben ik ook niets meer gewend, want ik ga in Nederland niet meer naar drukke steden of plaatsen. Ik ben er precies 24 uur geweest en heb de belangrijkste dingen wel gezien. Marrakech is na Fez de belangrijkste van de 'koningssteden' en is gesticht in de 11e eeuw. Het ligt in een oase in de Haouzvlakte. Die vlakte is inderdaad groen met in ieder geval veel olijfbomen. Het belangrijkste plein van de stad heet Jemaa-el-Fna, waar 's morgens de onontkoombare markt is (in Marokko 'souk' genoemd) en 's middags vertonen de mensen hun kunsten met slangen en apen en muziek. Ik heb twee filmpjes gemaakt, die een indruk geven. Men wil voor alles geld hebben, dus ook als je alleen een foto maakt. Ze treden 1 minuut voor je op en dan wordt het handje al opgehouden. Wel grappig die klosjes op de hoeden die rondgezwaaid worden tijdens het muziek maken. Het schijnt niet eenvoudig te zijn, zo vertelde mij een oudere man die ik later op de grond zittend tegenkwam en die de 'truc' ook kende. Daarvan heb ik alleen een foto gemaakt. Ik heb ook een filmpje gemaakt toen de imam vanaf de minaret van de Koutoubiamoskee opriep voor het gebed. Speciaal voor mijn zus heb ik de minaret zijwaarts genomen ;-).

De volgende morgen heb ik nog de graven van de 16e eeuwse dynastie van de Saadiërs bezocht. De sultan van de dynastie die daarna kwam, wilde de herinnering aan zijn voorgangers uitwissen en liet alle toegangen tot het mausoleum dichtmetselen. Pas in 1917 werden de graven ontdekt en werd het metselwerk ongedaan gemaakt. Het complex is nu toegankelijk via een smalle doorgang. Het is inmiddels deels gerestaureerd. De graven in de drie zalen zijn van de vorsten en familie; de graven buiten zijn van bedienden, maar die hebben ook mooie tegeltjes op hun graf. De ruïnes van het Badi-paleis (1578) vond ik ook mooi, vooral de huidige 'koningen', zoals ze door een Marokkaan werden genoemd, de ooievaars, hebben hun plek op de muren van het paleis gevonden. Beneden in de kelders van het complex zijn fototentoonstellingen over Marrakech. Tot slot nog een bezoek gebracht aan de Mellah (waar vroeger de Joden woonden, maar nu niet meer) en de synagoge. Eind van de middag op weg naar een camping in de buurt. Volgens de NKC app zou die open moeten zijn en had goede reviews; alleen de toegangsweg was niet optimaal. Dat was zacht uitgedrukt: die was heel slecht. En toen ik aankwam was de camping gesloten. De volgende camping was wat verder weg en de laatste 10 km was slechts 1 rijbaan verhard. En het was spitsuur. Met name hele hordes brommers op de weg. Inmiddels ben ik wel wat gewend, maar voor de banden van Miep was het niet fijn. Die nacht begon het te regenen en dat heeft even geduurd tot en met gisteren. Vandaag was prachtig weer in Fez. Heerlijk in de zon zitten lezen en wat klusjes gedaan. Miep afgestoft en de ramen gewassen, want die waren heel vies.

Vrijdag was het dus niet zo'n geweldig weer, maar ik wilde toch graag naar de Ouzoud-watervallen tussen Marrakech en Beni-Mellal. De weg ernaar toe was gelukkig te doen en toen ik 's middags arriveerde was het droog, maar vanwege de regen was het enorm modderig en alles wordt roodbruin. Het is een soort klei dat aan je schoenen (en de camper) blijft hangen. Ik heb Miep dus op de (schone) weg geparkeerd. Direct na aankomst werd ik al 'besprongen' door een gids, Mustafa, die mij ook niet meer liet gaan. Uiteindelijk maar ingestemd in een rondleiding, maar wel vooraf een prijs afgesproken. Uiteindelijk toch nog 27 euro betaald, maar we zijn ook wel 2 uur onderweg geweest. Hij sprak redelijk goed engels en hij raakte niet uitgepraat over hoe geweldig hij mijn lach vond. Ja, ja, tegen hoeveel vrouwen zal hij dat zeggen? We glibberden van boven naar beneden over de roodbruine smurrie. Gelukkig had ik mijn Yosemite laarzen aan, maar binnen de kortste keren zat er een hoop smurrie onder. Ik ben vandaag lang bezig geweest om ze enigzins schoon te krijgen. Bij de watervallen die 100 meter hoog zijn, leven ook Berber-apen. Dezelfde soort die ook op de berg van Gibraltar te zien zijn. Er worden pinda's verkocht die toeristen dan aan de apen kunnen geven. En er zijn natuurlijk ook weer kraampjes, waar je eten en souvenirs kunt kopen. Vanwege het mindere weer, was het gelukkig niet zo druk. Ik heb een filmpje gemaakt van de apen bij de waterval. En natuurlijk ook veel foto's. Rond half 5 liet Mustafa mij eindelijk gaan (of ik niet een nacht kon blijven, want hij kon mij nog veel meer laten zien.....) en ben ik afgereisd naar Beni-Mellal waar overnacht zou kunnen worden op een (rustig deel van een) parkeerplaats bij een supermarkt. Inmiddels ben ik erachter dat het venijn in de staart zit. De route naar Beni-Mellal was niet zo ver (zo'n 85 km), maar het was een enorme slingerweg door de bergen en langs een paar stuwmeren. Ook hier weer: het laatste deel van de weg was heel slecht en door de zware regenwolken werd het ook snel donker. Ik kwam dus al in het donker het hele drukke Beni-Melal binnen. Gelukkig was dat een rechte weg met heel veel rotondes. Ik heb de parkeerplaats bij de supermarkt gevonden, maar binnen de kortste keren stonden er bedelende kinderen om de camper. Ik zag geen andere campers en ook geen 'bewaker', dus ik ben doorgereden. De eerstvolgende 'camperplaats' was 70 km verder en ook op een parkeerplaats bij een restaurant. Om 22 uur had ik die gevonden. Het restaurant was inmiddels gesloten en geen kip te bekennen, maar ik was te moe om nog iets anders te bedenken, dus ik ben er gaan staan. Niet veel rust gehad, want op de weg die er pal naast liep, bleef (zwaar) verkeer langs komen.

Kortom: behoorlijk wat moeten improviseren afgelopen dagen. Daarom vond ik wel dat ik vandaag een 'vrije dag' had verdiend. Morgen op de fiets naar de oude medina van Fez (10 km vanaf de camping) en dinsdag ga ik dan terug naar de kust om de Romeinse nederzetting die iets ten noorden van Larache ligt te bezoeken. Die heb ik op de heenweg gemist. Ik heb geen enkele Romeinse nederzetting gezien, terwijl er een heleboel zijn in Marokko. Ik ben gek op de Romeinen, dus ik verlaat Marokko niet vóór ik er een heb gezien. Daarna ga ik terug naar Spanje. Waarschijnlijk pak ik donderdag 2 februari de ferry.

En tot slot: de was wordt voor mij gedaan deze keer! Wassen en drogen voor maar 12 euro. Geweldig.

Veel lees- en kijkplezier.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    30 januari 2023
    Dan kijk ik morgenavond, als je ze ook nog speciaal voor mij zijwaarts zet.....🥴
  2. Truus:
    30 januari 2023
    Wat weer een geweldige belevenissen !!!
    En mooi verhaalt voor de thuisblijvers.
    Dank je wel en doe voorzichtig ( gidsen die met jou de nacht willen doorbrengen ?!).
  3. Maria:
    30 januari 2023
    Wat ben ineens diep in Marokko.
    Mustafa is wel een klein mannetje .grappig
  4. Nico & Marga:
    30 januari 2023
    Vooral de watervallen zijn indrukwekkend.
    Goede reis en voorzichtig aan hé.
  5. Hanny:
    31 januari 2023
    Ga je voor meer zuidelijke warmte ditmaal ook naar Marokko, tref je toch nog sneeuw en modder aan. Gelukkig niet iedere dag, zeg. En deze fantastische belevenissen had je vast niet willen missen. Al vragen ze wel wat van je moed en doorzettingsvermogen.
    Blijf verder afdingen, he. Daar zijn alle prijzen op afgestemd; ze vragen regelmatig tweemaal te veel. Wie te veel dokt, vermindert niet alleen de inhoud van z'n beurs, maar verandert ook de markt (voor de volgende toeristen), ha.
    P.S. Helaas zijn dit keer de foto's/het filmpje niet zichtbaar voor mij. Huh?