8. Motril (30 december tot en met 4 januari 2022)

4 januari 2022 - Motril, Spanje

Hola todos,

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik ben het nieuwe jaar goed begonnen: met lummelen. Veel is er in Motril niet te zien en wat de moeite waard is, heb ik 2 jaar geleden gedaan. Dat is met name Salobreña, een wit stadje, geplakt tegen de zuidflank van de Sierra Nevada iets ten noorden van Motril. Zie de blog van mijn vorige reis daarover (https://annemiektubbing.reislogger.nl/spanje-winter-20192020-usa-najaar/salobrena-motril-29-december-2.380304). Nu heb ik ook als excuus dat mijn knie nog niet helemaal goed functioneert, dus de steile straatjes inclusief kasteel van Salobreña, was toch teveel geweest voor de knie. Vorige keer weinig van Motril zelf gezien, maar dat heb ik goed gemaakt. De kerk die op een heuvel staat (Santuario de Nuestra Señora de la Cabeza) en het - mede met subsidie van de EU - aangelegde park dat eronder ligt (Parque de los Pueblos de América) bezocht. Met de fiets op zoek geweest naar een manege, maar uiteindelijk niet kunnen vinden. Ik had mijn zoektocht nog wel door willen zetten, maar ik wilde eerst 2 andere dingen regelen. Namelijk de boosterprik en mijn cassettetoilet zat vast en dat is heel vervelend. Niet zozeer op een camping, maar wel als er geen toiletten in de buurt zijn, bijvoorbeeld op een camperplaats zonder voorzieningen. Vrijdag tot en met zondag was alles dicht in verband met oud en nieuw, dus ik durfde nog geen afspraken voor maandag en dinsdag te maken.

Godzijdank bespaarde Nico, de technische man hier op de camping, mij een rit van 100 km (heen en terug) naar het dichtstbijzijnde camperbedrijf. Hij kreeg het voor elkaar om het toilet te maken. Ik heb de man een tientje gegeven. Hij blij en ik erg blij. Hopelijk blijft die het nu doen. Ik ben ook al door mijn eerste gasfles heen (ik heb er 2). Dat komt vooral omdat ik gas moet gebruiken om mijn camper te verwarmen. Het is hier in de perioden dat de zon niet schijnt toch kouder dan ik in  mijn gedachten had. Op aanraden van Jannie en Kees heb ik een elektrisch kacheltje gekocht. Dat helpt enorm als ik een externe laadpaal heb. Hopelijk gaat mijn tweede gasfles langer mee. Genoeg gasflessen hier, maar met andere aansluitingen dan de Nederlandse en bovendien van metaal, dus veel zwaarder.

Het scoren van een boosterprik is nog niet gelukt. Het kan wel in Spanje, maar het heeft inmiddels wel wat voeten in de aarde. Zonder afspraak kan het in ieder geval niet meer en de mevrouw van het gezondsheidscentrum die de afspraken maakt was gisteren en vandaag niet aanwezig. Het alternatief is dat ik in een hele lange rij van 'urgencias' moet gaan staan met een ongewis resultaat. Volgens mij heb ik de hele maand januari nog om iets te scoren en anders op hoop van zegen zonder boosterprik tzt terug. Vooralsnog zijn grenscontroles volgens mij niet aan de orde. Testen kan altijd nog.

Oud en nieuw gevierd met Jannie en Kees, die hier al sinds begin oktober op de camping zitten in een huisje. Net zoals 2 jaar geleden heel gezellig en nu wel met de oliebollen en de appelflappen, glühwein, champagne en sterretjes. Jannie en Kees willen niet op de foto, dus geen plaatjes daarvan. Wel een aantal van Motril en de fietsroute van camping (aan de kust) naar het centrum met de landbouwgewassen ernaast. Er wordt hier van alles verbouwd, onder meer ook 'tropische' landbouwproducten, waaronder avocado's en agave. Omdat het hier het hele jaar door gemiddeld 20 graden is, wordt dit deel van de zuidkust als costa tropical aangeduid. Dat klinkt verleidelijker dan het is. Het is hier een daar een regelrecht zooitje. Ik heb een ontzettende neiging om de boel op te ruimen, maar dat is water naar de zee dragen, vrees ik. Bovendien zouden ze het opgehaalde afval verbranden en dat moeten we sowieso niet hebben.  Ik heb ook nog 2 keer gezwommen in een zeer rustige zee die niet te koud is. Ik heb hier een hele zee voor mij alleen :-). Heel erg warm is het dus niet: de zon heeft er - sinds ik er ben - wat moeite om door te komen, maar rond 12 uur komt die tevoorschijn en dan is die lekker. De wind komt wel uit het noorden en dat maakt dat het wat kouder aanvoelt.

Vanmiddag afscheid genomen van Jannie en Kees met een heerlijk uitgebreid diner buiten de deur (steengril). Morgen vertrek ik naar de warmwaterbronnen in de omgeving van Murcia en daarna naar Ronald en Rini, waar ik mijn (65e) verjaardag zal vieren. Raar idee dat ik al 65 wordt, maar het is echt zo. Ik zie er wel weer netjes uit: op oudjaarsdag nog een kapper gescoord!

Tot de volgende blog.

1. Jolanda:
    4 januari 2022
    Een gelukkig en gezond 2022 voor jou!
    Wat een mooie foto’s weer. Heel veel plezier bij de warmwaterbronnen.
  2. Annemarie:
    4 januari 2022
    Gezellig verhaal en mooie foto’s.
    Geniet ze verder!
    Alvast gefeliciteerd en een fijne verjaarsviering.
  3. Nienke:
    Ha die Annemiek,
    Ook voor jou gelukkig Nieuwjaar, met veel gezondheid, geluk, plezier en warmte met lieve goede vrienden...
    Geniet van je verdere reis.
    Groet.Nienke
  4. Truus:
    4 januari 2022
    Alles wat wenselijk is Annemiek!
    Op naar je 65ste verjaardag met een gekapt hoofd!
  5. Anneke:
    4 januari 2022
    Gelukkig Nieuwjaar Annemiek vanuit de Aardbolhof!
  6. Cecile:
    4 januari 2022
    Als je haar maar goed zit!
  7. Ghislaine:
    5 januari 2022
    Hoopvol 2022 gewenst. En nog veel meer mooie camperreizen.
  8. Jules:
    5 januari 2022
    Ik wens je een goed jaar toe Annemiek.
    Per tutti mobilé
  9. Bert de bles:
    5 januari 2022
    Hola Amiga Annemiek, Gracias por tus amables palabras. un buen 2022.

140 km ten oosten van jou, op ca 1 1/2 uur rijden ligt het dorp Tabernas. Tabernas is bekend vanwege zijn woestijnachtige omgeving waar meerdere films, o,a beroemde spaghetti film zijn opgenomen, maar ook Cleopatra en Lawrence, die van Arabie! een must see!! Er zijn shoot-outs, shotgun weddings en er zijn ook rondleidingen met 4x4!
    groet,
    bert
  10. Hanny:
    11 januari 2022
    Net terug van een klusvakantie in Frankrijk lees ik je laatste reisverhalen en snel ik door je fotoserie. Leuk! Feliz ano nuevo y feliz 65 cumpleanos, Annemiek. Divertise.