8. Broome en Dampier Peninsula (30 september - 7 oktober 2023)

7 oktober 2023 - Broome, Australië

Hallo allemaal,

Vorige week zaterdag kwam ik in Broome aan na de Gibb River Road. En nu ben ik er weer. In de tussentijd heb ik 3 dagen doorgebracht op het schiereiland ten noorden van Broome (Dampier Peninsula) en dan moet je weer terug via Broome. Ben nu ook van standplaats veranderd: eerst aan de westkant; nu aan de oostkant van Broome, maar allebei campings aan zee. Broome ligt ook op een schiereiland. Eigenlijk had ik het om moeten draaien, want de Staircase to the Moon was aan dit strand (Town Beach). Dan had ik het zo vanuit de camper kunnen zien, maar ik dacht dat het aan de Cable Beach kant was. Uiteindelijk heb ik alle 3 keer dat de Staircase te zien zou zijn op het juiste strand gestaan, maar helaas: geen staircase. Hooguit een gammel huishoudtrapje. De Staircase is een verschijnsel dat alleen met volle maan en eb te zien is, ongeveer het eerste half uur nadat de maan opkomt. De (rode) gloed van de maan verlicht dan de poeltjes met water die achter gebleven zijn op het strand en dan zie je een 'trap' verschijnen tot de de maan zelf. Maar als de omstandigheden niet ideaal zijn (bewolkt of opkomende nevel) dan valt de trap in het water. De volgende keer dat volle maan en eb zich hier voordoen is pas volgend jaar weer. Helaas: hele drommen mensen voor niets naar het strand gekomen. Het was een behoorlijk eind van Cable Beach af, dus lopen ging niet (zeker niet in het donker) en de camper iedere avond in de rijstand zetten had ik ook niet veel zin in. Dus avond 1 met de bus, maar die ging voor de volgende avonden te vroeg terug (iedere avond kwam de maan 1 uur later op); dag 2 kon ik meerijden met een Duits stel die ik kende van de Gibb River Road en dag 3 ben ik wel met de eigen camper gegaan, want ik moest maandag toch naar Apollo voor jawel: de nieuwe luifel!

Maar helaas: geen luifel; die was zoek ergens tussen waar die vandaan moest komen en Broome. Eerlijk gezegd denk ik dat ze het vergeten hebben of geen goede communicatie, want het kwam niet erg geloofwaardig over en ze verwachtten mij ook niet. Weken geleden is die afspraak gemaakt. Gelukkig konden ze iets anders repareren: het deurtje van het vriesvak was los gerammeld, dus die is weer gemaakt. Ook aan het eind van de week (gisteren) was de luifel nog niet aangekomen, dus helaas. Ik ben niet zo'n luifelaar, maar hier zou het toch wel lekker zijn: het is rond de 40 graden en wat meer schaduw (van een luifel) zou welkom zijn. Ik heb wat foto's gemaakt van hetzelfde type camper met luifel die hier op de camping staat. Scheelt toch wel. De linker spiegel rammelde er ook weer bijna af: daar zitten nu 4 schroeven in. En het probleem is bekend bij Apollo: de spiegels zijn te zwaar voor de auto. Het zijn ook niet de originele spiegels die erop horen, maar groter omdat ik een luifel heb! Tsja. Maar de auto is geweldig: over het strand, mul zand, diepe watercrossings: hij doet het allemaal!

Ik heb maandag - toen ze bezig waren met de auto - nog wat in Broome rondgelopen en het Broome historical Museum bezocht. Met o.a. de nodige info over 1942 toen Broome werd beschoten en gebombardeerd door de Japanners. Er werden op dat moment Nederlandse vluchtelingen vanuit West-Indië via de haven van Broome  in veiligheid gebracht. Er zijn er velen omgekomen bij de bombardementen. Er is een indrukwekkend standbeeld met 9 figuren met 9 verhalen opgericht op Town Beach. Broome is ook de parelhoofdstad van de hele wereld. Dat begon met de ontdekking van heel veel parelmoer (dat wordt hier 'the mother of pearl' genoemd) op de ondiepe zeebodem. In 1910 produceerde Broome 80% van alle parelmoer in de wereld; later kwam daar het duiken naar parels bij. Japanners waren uitstekende duikers, maar het was natuurlijk ook gevaarlijk werk. Vandaar dat er ook een Japans kerkhof is. Aboriginals werden ook gedwongen om naar parels te duiken. Pas later werd het zware duikpak uitgevonden en nu worden parels 'gekweekt'. Daarover heb ik het nodige gehoord tijdens de excursie op Willy Creek Pearl Farm, ongeveer 35 km ten noorden van Broome, dat ligt aan een lagune met een onwaarschijnlijke kleur blauw die uitkomt in de Indische Oceaan. Die blauwe kleur wordt veroorzaakt door veel limestone in de grond en dat bestaat voor een groot deel uit kalk. Heel veel info over het kweken van parels. De oesters komen uit het wild (en die worden dus nog wel opgedoken), maar ze kunnen meerdere parels voortbrengen, die steeds groter worden. Het proces kent verschillende stappen, waarbij tussentijds gekeken wordt of het wat wordt. Het lijkt wel een chirurgische operatie! De farm ligt trouwens op een behoorlijke afstand van de verharde centrale weg van Broome naar het noordelijkste puntje van het schiereiland. Na de excursie met lunch moest ik nog zo'n 200 km rijden, waarvan de eerste 30 km nog even door mul zand en smalle weggetjes.

Het hele schiereiland (bijna net zo groot als NL) is teruggegeven aan de aboriginals, die er communities hebben, waarvan sommigen ook met overnachtingsfaciliteiten. Die zien er iets minder geciviliseerd uit dan op andere campings, maar prima om er te blijven. Lombadina, waar ik de eerste 2 nachten heb gestaan, heeft een missie kerkje dat in 1934 is gebouwd en als 'historisch' beschouwd wordt. Verder een ruimte waar de mensen kunstvoorwerpen/sieraden maken. Ik heb een paar oorbellen gekocht (niet zo duur als parels) en een kadootje. Verder is er helemaal niets. In het hoogseizoen is er wel meer te doen, maar ik was bijna alleen. Het strand was in de buurt, maar wel nog zo'n half uur lopen. Normaal geen punt, maar in die bloedhitte door het mulle zand is niet echt een pretje, dus met de auto. Oei: het ging goed, maar het was af en toe even billen knijpen. En toen had ik die enorme baai met super blauw water en wit strand helemaal voor mij alleen. Zelfs geen haaien of krokodillen. Hetzelfde zo'n beetje als op de tweede camping op het schiereiland. Dat was halverwege het eiland aan dezelfde kant. Toen stond ik echt op een verhoging boven een baai. Kon er zo inlopen. Ik ben wel helemaal naar het uiterste noordelijkste puntje van het schiereiland gereden. Ook daar een community, maar behalve een verwaarloosd aquarium en uitzichtspunt was er niet zoveel te zien. Vrijdag weer terug naar Broome om te kijken of de luifel inmiddels misschien zou zijn aangekomen, maar niet dus. Dus mijn tijd gevuld met een krokodillenfarm bezoek. Toch wel indrukwekkend die beesten. Ik heb wat filmpjes gemaakt.

En tot slot: vanmorgen op excursie om 'snubfin' dolfijnen te zien. Dat is een dolfijnensoort die vrij recent ontdekt is met een bolle kop en haast geen vinnen. Ze zijn wel heel leuk om te zien. En we hebben ze gezien en wel zo dichtbij dat je de kop herkend. Er zijn hier ook - de meer gewone - bottlenose dolfijnen en ze zwemmen ook samen, dus vriendjes. Helaas zijn de walvissen al weg: de humpbacks vertrekken in de loop van september, maar gedurende de maanden mei tot begin september zijn ze hier in grote aantallen, begreep ik. Ik ga nog wel walvissen zien, in ieder geval in Nieuw - Zeeland. Vanmorgen bij het pick-up punt voor de excursie leerde ik een gezin uit Queensland kennen. De ouders komen allebei uit Engeland. Zij leerden elkaar kennen tijdens het backpacken in Australië. Ze zijn gebleven en hebben inmiddels 2 zonen van 10 en 6 jaar. Ze trekken nu 6 maanden rond in Australië in een grote caravan en ook een Hilux (dezelfde auto als ik heb). Hij heeft een paar filmpjes gemaakt van de dolfijnen die gelukt zijn (die van mij niet) en straks ben ik uitgenodigd voor een glaasje wijn bij sunset en dan zal ik de filmpjes gelijk op de site zetten.

Morgen ga ik via Port Hedland het binnenland weer in: naar Karijini National Park. Broome ligt halverwege mijn route naar Perth en ik heb er nu 5000 km opzitten. Ik lig goed op schema: ook halverwege de 72 nachten in de camper in Australië.

Hopelijk bij jullie ook alles goed. Geniet weer mee van alle foto's en filmpjes en ik geniet van jullie reacties.

Groeten Annemiek

1. Peter:
    7 oktober 2023
    Wow, er zitten prachtige foto's tussen.
    Groet vanuit een nog altijd warm Spanje.
  2. Cecile:
    7 oktober 2023
    Je bent gewoon beluifeld!

Cadeautjes, cadeautjes, cadeautjes 😁
  3. Wijnand:
    8 oktober 2023
    Het zijn weer de mooiste plaatjes Annemiek
  4. Nico & Marga:
    9 oktober 2023
    Lekker genieten Annemiek, aan deze kant gaat het ook goed!