4. Cadaqués, Figueres, Pubol en La Pera (3 x Dali; 28 t/m 1 december 2022)

2 december 2022 - L'Estartit, Spanje

Hallo allemaal,

Dit wordt een Salvador Dalí-special. Ik ben afgelopen week in de ban geraakt van deze onvoorstelbaar veelzijdige kunstenaar. Je komt ogen te kort. Hij leefde van 1904 tot 1989 en is dus ook aardig oud geworden. Hij is geboren in Figueres, maar woonde lang met zijn Gala (een voor de Russische revolutie gevluchte Russin) in Port Lligat, een heel klein plaatsje bij Cadaqués. De woning bestaat uit een aantal doorgebroken oude visserswoningen en kijkt uit over een baai. Die heeft hij gerenoveerd en geheel op eigen wijze ingericht. De ruimten zijn klein, want ze liggen op verschillende niveaus met veel trappetjes er tussen. Het staat ook helemaal vol met van alles en nog wat: kunst én kitsch. Buiten is het ook prachtig met verschillende terrassen en ook daar de nodige kunst. Het zwembad heeft de vorm van een fallus met onder andere Michelinmannetjes als decor. Het huis ligt mooi aan de baai en het strand. Ik vond het te koud om te zwemmen, maar een paar engelsen op een motor deden het wel. Beetje spijt van, want wanneer krijg je nou de gelegenheid om te zwemmen in een baai waar de meester zelf in heeft gezwommen? En bovendien lag de parking annex camperplaats dichtbij het Dalí - huis, maar het windje was zó koud. Op maandag zijn de musea dicht, dus ik heb die dag gebruikt om Cadaqués te bekijken. Een leuk plaatsje met natuurlijk een prachtige kerk 'op hoogte' en ook weer smalle witte straatjes. Een mooi wandelpad langs de zee en het ligt direct aan het strand.

De tweede Dalí - attractie was in Figueres, waar ik eind van de middag nog een plek kon bemachtigen op een rustig parkeerterrein waar ook overnacht mocht worden. Zullen de inwoners niet blij mee zijn: begin ochtend stroomde het vol met personenauto's. Ik had pas 's middags een kaartje gereserveerd voor het Dalí theatermuseum. Dus ik had tijd om eerst naar het nabij gelegen Kasteel van Sant Ferran te gaan. Dat is vooral heel groot (320 ha) en dateert uit de 17e eeuw. Een staaltje van militair constructiewerk (ter bescherming van de 4000 man en 500 paarden die erin passen), maar het heeft niet zo'n belangrijke rol gespeeld in de historie. Het heeft vooral nut gehad tijdens de Spaanse burgeroorlog (1936-1939) toen in het kasteel vluchtelingen werden opgevangen en als gevangenis waar men nieuwe resocialisatiemethoden uitprobeerden. Het is vóórdat het werkelijk ingezet kon worden voor een deel verwoest doordat er in 1939 oorlogsmateriaal is geëxplodeerd. Nog even het centrum van Figueres bekeken met het geboortehuis van Dalí. Het wordt op dit moment gerenoveerd. Vóór het huis staat een foto van zijn ouders, genomen rond 1900. Zijn vader was notaris. Geen bijzonder huis.

Dalí heeft op de ruïnes van het (in 1939 verwoeste) gemeentelijk theater van Figueres een museum gebouwd. Vandaar de naam: Theater Museum Dalí. Alleen al de buitenkant met de eieren op het dak trekt de aandacht. Hij heeft het met name in de jaren 70 ingericht. Een klein deel bevat ook kunst van anderen, maar daar heb ik geen foto's van genomen. Het is heel bijzonder en soms zie je het beter door de zoeker van het fototoestel dan met het blote oog en overal is iets te zien. Ik laat de foto's maar voor zich spreken. Ik zal een aantal van bijschriften voorzien. Ik heb zelf een paar oorbellen met Dalí's 'zachte klokken' gekocht. Dalí is na het overlijden van Gala (waar hij zijn hele leven mee samen is geweest) in 1982 naar Figueres gegaan en heeft de laatste jaren van zijn leven doorgebracht in de Toren Galatea, die grenst aan het museum. Hij is er ook begraven en daarna groeide het museum uit tot een surrealistisch bedevaartoord (staat in mijn gidsje). Wel vreemd dat die zich daar heeft laten begraven, want Gala ligt begraven in het kasteeltje in Púbol. Overigens: Gala was 10 jaar ouder dan Dalí. Ze is 88 jaar geworden.

En tot slot het 'Casa museum Castell Gala Dalí' in Púbol. Dat was een geschenk van Dalí aan Gala en het idee was dat Dalí haar als kasteelvrouwe het hof kon maken. Hij mocht ook alleen op haar uitnodiging op bezoek komen. Het ligt prachtig in het piepkleine historische Púbol, die overigens een - zo te zien - nieuwe parkeerplaats annex camperplaats met toiletten heeft. Het kasteeltje is door Dalí helemaal opgeknapt en grenst ook weer aan een kerk, die nog gerenoveerd moet worden en gesloten was. Het kasteel staat veel minder vol en is ook praktischer om in te wonen. Wel weer hele mooie dingen en een prachtige tuin met vijver, maar nu gewoon rechthoekig. In de buurt zag ik een nog mooiere kerk en die was op loopafstand, dus ik ben er even naar toe gelopen. Nog zo'n gehuchtje: La Pera.

Na al dit moois op zoek naar een camping langs de kust. Dat viel niet mee: de meeste campings zijn gesloten en die volgens de NKC app wel open zouden moeten zijn, waren gesloten. Uiteindelijk is het gelukt bij de vierde camping en die ligt in L'Estartit. Toch fijn om een keer een echte douche te nemen en morgen even wasje draaien. Het is niet warm (max 12 graden en koude wind) en ik ben snipverkouden, dus het zwemmen moet even wachten tot ik wat zuidelijker kom.

Veel lees- en kijkplezier.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    2 december 2022
    Over het algemeen heb jij veel te veel foto's maar geen foto's vind ik ook weer saai😁
  2. Hanny:
    2 december 2022
    Komt me allemaal erg bekend voor. Veel leuke herinneringen komen weer boven. Veel plezier verder!
  3. Ghislaine:
    2 december 2022
    Ik vond de verschillende musea van Dali ook prachtig. Idd zeer veelzijdig kunstenaar.
  4. A. Van Rooijen:
    3 december 2022
    Wat leuknom te lezen dat je zo bent gegrepen door de kunst van Dali! En ook nog eens uit een ei gekomen ...
  5. Marijke:
    4 december 2022
    Practig prachtig! Grappig, die actiefoto's met dat ei.