6. Wyndham en El Questro (23 september - 25 september 2023)

25 september 2023 - El Questro Station, Australië

Hallo allemaal,

toch nog een blogje tussendoor. Ik denk dat ik anders teveel foto's en filmpjes heb als ik wacht tot na de Gibb River Road. Vanmorgen vroeg de diepste watercrossing genomen tot nu toe en waarschijnlijk van de hele reis. Je had er een 'snorkel' voor nodig, dus een hoge pijp waar de motor zijn lucht vandaan krijgt. Het was minstens 1 meter diep en misschien nog wel dieper. Vanuit de luxueuze campground, hiervoor een veeteeltbedrijf,  El Questro (nog helemaal aan het begin van de Gibb River Road waar de weg nog verhard is), zijn verschillende wandelingen te maken, onder andere naar El Questro Gorge en die ligt voor een groot deel in de schaduw. De trail loopt door een mooie groene kloof met een riviertje met watervalletjes en poeltjes, zelfs in deze droge tijd. Maar om bij het begin van de wandeling te komen moet je door een lange diepe watercrossing. Toen ik daar aankwam, stonden er nog een paar 4 WD te wachten, maar enkele zonder snorkel. Als je water in de motor krijgt is dat vervelend, dus  die wilden graag meerijden. Ik heb een jonge franse vrouw (Pauline) meegenomen. Reist ook alleen en doet zelfs een heel rondje Australië in een 4 WD (maar zonder snorkel) in een jaar tijd. Een andere stel ging bij anderen aan de buitenkant op de doorstep van de auto staan.

De anderen gingen voor (heb ik ook een filmpje van) en ik erachteraan. Daarvan heeft Pauline foto's genomen, maar als je zelf in de auto zit, zie je niet hoe hoog het water nou precies komt. Maar op de terugweg heb ik het stel vóór ons gevraagd of ze aan de overkant een filmpje van mijn 'doorvaart' wilde maken en dat hebben ze gedaan, dus spectaculaire beelden. Ik heb toen naast Pauline ook nog een vrouw meegenomen die buiten het portier stond. Avontuur in Australië. Geweldig! De wandeling was ook erg mooi. Ik heb het tot de Halfway pool gebracht, dus inderdaad halverwege, maar dat was alweer een heel geklauter. Na de halfway pool was er nog een pool. Tot de halfway pool was het 2,6 km en tot de volgende pool 6,8 km en dat ging door het water en hele hoge rotsen. Het eerste traject was een wandeling categorie 4 en daarna werd het een categorie 5. Wandelingen worden hier ingedeeld in 5 categorieën, waarbij 1 is de makkelijkste is en 5 de moeilijkste. Ik kan de 4 aan, maar de 5 wordt te zwaar. Prachtig helder water, watervalletjes, varens, palmen en heel veel vlinders. Vroeg begonnen, dus nog weinig last van de warmte. Daarna gerelaxed en ondergedompeld in het ondiepe poeltje in de rivier op de camping.

Gisteren en eergisteren het rondje Wyndham gemaakt. Wyndham ligt 100 km ten noorden van Kununurra en heeft een langere historie. Het ligt aan de Cambridge Gulf en die maakt weer deel uit van de Timor Zee. Prachtig uitzicht vanaf Mount Bastion, 330 meter boven de haven aan zee. Daar heb je uitzicht over 5 rivieren, die allemaal uitmonden in de zee (Durack, Pentecost, King, Forrest en Ord Rivers). Nu heb ik ze niet alle 5 goed kunnen onderscheiden daar boven, maar het was wel een indrukwekkend. Nu heeft Wyndham zijn beste tijd gehad. In de hoogtijdagen had het een slachthuis. Het was een veeteeltgebied, dus er werd ook geslacht en het vlees werd geëxporteerd via de haven van Wyndham. De krokodillen waren ook erg blij met het slachtafval en bloed dat linea recta de zee in werd gedumpt. In 1985 is het slachthuis gesloten. De restanten ervan, waaronder een deel van speciaal voor het slachthuis aangelegde spoorlijn inclusief oude loco's, staan nu als museumstukken te verroesten. Er was nog wel activiteit in de haven en er lag een schip, maar waarvoor die nu gebruikt wordt, is mij niet duidelijk. Het is duidelijk dat Wyndham niet helemaal geworden is wat men voor ogen had. Relatief veel aboriginals die je allemaal hetzelfde als souvenir aanbieden: de door hen bewerkte vrucht van de baobab boom. Volgens één van hen (op de foto) mag ik dat niet meenemen naar Europa, dus mooi excuus. Er is niet veel in Wyndham, maar wat er was heb ik gezien: Dreamtime statues (2x levensgrote standbeelden van een Aboriginal krijger en zijn vrouw en kind en de dieren kangaroe, krokodil en dingo in een park), een hele grote krokodil, in 1987 gemaakt door een groep studenten, een aanlegplaats voor recreatiebootjes en ik heb pizza gegeten bij het enige restaurant in Wyndham. Zeer ongezellig ding (meer een afhaalgebeuren), maar wel een hele goede Hawai-pizza. Aan de helft had ik genoeg. De andere helft heb ik weggegeven. Op de weg naar Wyndham nog het een en ander bezocht en terug (langs dezelfde weg) de Prison Tree: een hele dikke baobab boom, die 2000 jaar oud zou zijn en die helemaal hol is van binnen met een gat aan de bovenkant. In de stam een opening waar vroeger op weg naar Wyndham gevangenen werden opgesloten. Grappig verhaal, maar het kan wel. Er was genoeg ruimte in de stam om een paar man de nacht te laten doorbrengen. Ze kunnen lucht krijgen via het gat aan de bovenkant. Tot slot: op de camping in Wyndham (die verrassend genoeg erg goed was) staat de oudste baobab boom in gevangenschap. Ook humor.

Morgen dus echt op weg op de Gibb River Road. Er zijn er meer die gaan en na vandaag weet ik zeker dat ik het ga redden.

Groeten Annemiek

P.S. Baobab bomen hebben geen jaarringen, dus hun leeftijd is moeilijk in te schatten. Ze kunnen wel heel oud worden.

Helaas: de filmpjes lukken niet. Die komen dus later.

1. Nico & Marga:
    25 september 2023
    Indrukwekkend Annemiek, veel plezier!
  2. .kees en jannie:
    25 september 2023
    Goede reis en blijf genieten je doetdit waarschijnlijk maar een keer in je leven,groetjes van en wij vertrekken 14 oktober.naar motril en vooral blijf gezond.
  3. Annemarie:
    25 september 2023
    Wat een geweldig avontuur weer!
    Plezier en succes weer verder.
  4. Wijnand en Nel:
    Mooie omgeving daar