1. Onderweg van Tilburg naar Biarritz (3 t/m 6 december 2021)

7 december 2021 - Saint-Auvent, Frankrijk

Hallo allen,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Allemaal enthousiast om Corona en de grijze maanden te ontvluchten. Ik in realtime en jullie digitaal.

De dagen zijn langer hier in Saint-Auvent, een klein pittoresk plaatsje nabij Limoges, ruim 1000 km van Tilburg. En dat is heel fijn, want daarom kon ik vanmiddag nog de bedevaartplaats van Maria bezoeken. De camperplaats heeft in een camperblad gestaan. Er kunnen hier 3 campers staan op hele mooie plaatsen, uitkijkend over het dal waar het riviertje La Gorre stroomt. Langs de rivier ligt Sanctuaire Notre-Dame de la Paix, ook wel Petite Lourdes genoemd. De locatie schijnt druk bezocht te worden, maar vanmiddag rond half 5 was het lekker rustig. De weg ernaar toe was ook al bijzonder: via de Via Agrippa, een Romeinse weg uit de 1e eeuw v.Chr. die Rome met de Atlantische kust verbond. En of dat alles nog niet genoeg is, ben ik ook nog over een houten brug de rivier overgestoken die op de pijlers van de oorspronkelijke Romeinse brug ligt. En dat alles in ruim één uur. Heerlijk om even te kunnen bewegen na een dag rijden.

Minder goed ging het in Amiens. Ik wilde graag de Amiense versie van de Notre Dame zien, maar de camperplaats die ik had uitgekozen (en ik heb geen andere kunnen ontdekken) is een zgn. mix parking. Dat is een combinatie van een parkeerplaats waar zowel gewone auto’s kunnen parkeren als campers mogen overnachten. Die stond op zaterdagmiddag 4 december knettervol. Vooral met auto’s, maar ook een handvol campers die gelijk maar 2 parkeerplekken in beslag namen. Niet zo gek natuurlijk dat het druk was op dat tijdstip, maar wel jammer. Ik reed onderweg door de stad al wel vlak langs de Notre Dame en was al onder de indruk van de omvang van het gebouw. Ik ben doorgereden richting Rouen en heb van een afstand een foto genomen. Hij torent inderdaad overal boven uit. Volgende keer beter: vroeg Amiens in en dan ’s avonds er weer uit. Van een vergelijkbare ‘mix parking’ in Stockholm heb ik geleerd dat het niet prettig is om midden in de stad te overnachten.

Ik heb ongeveer 80 km verderop een alternatief gevonden in Clères, ongeveer 40 km ten noorden van Rouen. Camperplaatsen bij een sportveld. Ik stond er met een paar andere campers. Geen voorzieningen, maar nu nog niet erg. Inmiddels ben ik erachter dat er bij een aantal tankstations ook voorzieningen zijn om afvalwater en cassettetoilet te lozen en water in te slaan, die ook nog gratis zijn. Dat is de diesel natuurlijk niet, dus een goede manier om campers aan te trekken. Clères bleek ook zo'n typisch frans dorp, inclusief beekje en een eigen ‘Notre Dame’, maar een beetje kleiner dan die in Amiens. Nog gauw even een rondje door het dorp gewandeld om net vóór de bui de camper in te duiken. Dat er in deze regionen ook vakwerkhuizen zijn, is een verrassing voor mij. Ik dacht dat die (vooral) in Duitsland en Denemarken te vinden waren, maar hier vind je ze dus ook.

Ik heb hele afstanden afgelegd over de snelweg (dure tolwegen!), maar gisteren en vandaag ook deels toeristische routes gereden. Dat heeft ook weer zijn eigen charmes: weggetjes die niet veel breder zijn dan mijn camper, haarspeldbochten en wegvernauwingen, rotondes en zebrapaden. En dan maar hopen dat er geen tegenligger komt. Tot op heden is het goed gegaan. Gisterenavond helemaal alleen op een camperplaats gestaan in Saint-Biez-en-Belin. Wie kent het niet? Net onder Le Mans. Je weet wel: van het racecircuit. Hoewel de informatie op de app aangaf dat je het hele jaar welkom bent, waren de eigenaren zelf op vakantie in Zuid-Frankrijk. Niet met de camper trouwens, want er stond een grote op hun erf. Ik heb gebeld en  ik mocht blijven staan en elektriciteit, wc en douche gebruiken. Ze hadden alle deuren open gelaten voor de camperaars. Ook gisterenmiddag heb ik een wandelingetje gemaakt en toen ik over een landweg terugliep, had ik een ontmoeting met een muskusrat. Het kan ook een beverrat zijn geweest, maar ik denk het niet. Wij schrokken allebei en het leek erop dat hij mij aan wilde vallen, maar bedacht zich toen hij zag hoe groot die prooi wel niet was. Dat hij niet eerder de pootjes nam, verbaast mij, want ik was al dichtbij. Toch leuk dat soort verrassingen. Helaas geen foto van het beestje. Daarvoor ging het toch te snel. Wel op internet te vinden.

Nog een grapje: om te komen waar ik nu sta, moest ik door de oude stadspoort van Saint-Auvent. Om te voorkomen dat te grote campers door de poort gaan, staan er de bekende borden bij met afmetingen van hoogte en breedte. Dat hebben ze omgedraaid: 3,25 m breed en 2,60 hoog. Als dat zo zou zijn, zou Miep er niet onderdoor kunnen (2,65 meter hoog). Gelukkig stond deze 'fout' in het artikeltje over deze camperplaats. Maar misschien had ik het zelf ook uitgevonden. Er staat nu een kerstboom voor de borden, dus niemand die het in de gaten heeft.

Tot slot: ik slaap geweldig op het 18 cm dikke matras! Volgende stop is Biarritz.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    7 december 2021
    Ik zal er alvast mee rekening houden dat er bij het volgende verhaal dubbel zoveel foto's zitten. Groeten aan Muskus.
  2. Joke:
    7 december 2021
    Toppie dat het weer gelukt is!
  3. Truus:
    Stoere Annemiek!
    Muskusrat of niet blijf alert dame
  4. Annemarie:
    Gezellig verhaal weer.
    Lekker slapen!
  5. Mieke:
    8 december 2021
    Leuk weer om je verhalen te lezen en je op deze manier re volgen.
    Lieve groet uit Maarn.
  6. Nienke:
    8 december 2021
    Goed Annemiek dat je al zover bent gekomen. Gauw naar het mooie weer. Vrijheid, Blijheid.
    Goede reis.!
    Groet, Nienke
  7. Hanny:
    9 december 2021
    Spannend, zo'n bijna-kus van 'n rat. Gelukkig ben je voor geen kleintje vervaard! Maak maar vaart naar meer warmte, al klinkt 16 graden al als heel wat vanuit hier.
  8. Maria:
    13 december 2021