7. Van Trondheim tot Levang (20 tot en met 22 juni 2022)

22 juni 2022 - Nesna, Noorwegen

Hallo allemaal,

Het goede nieuws is dat ik eindelijk mijn was heb kunnen doen; het slechte nieuws is dat ik mijn fotocamera ben verloren. Gisteren werd het een beetje droger en ik wilde wel even die 30 minuten wandeling naar het gat in de rots maken. Een van de bezienswaardigheden langs de toeristische route die loopt van Steinkjer tot Bodø (weg nr. 17 = Kystriksveien). Die is ongeveer 430 km lang en loopt langs de kust van Noorwegen. Langs de route zijn 7 ferries en vele bruggen, want er zijn heel veel eilanden voor de Noorse kust. En je kunt er nog veel meer doen als je wil.  Dit deel van Noorwegen heet Helgeland. Er is heel veel te doen in Helgeland, maar mooi weer zou kunnen helpen en dat is het niet. Hoe dan ook: gat in rots (Torghatten)  is een van de eerste attracties van deze route en volgens de boekjes wandel je er 30 minuten over om er te komen. Het is nog geen kilometer.

Wat ze er niet bij zeggen is dat het eerste deel van het pad een waterval is. Nu zal dat ook te maken hebben met de vele regen, maar je moest echt oppassen om niet al te natte schoenen te krijgen. Na ongeveer een half uur dacht ik dat ik er was, maar ik zag nog geen gat. Wel een holte, maar ik kon er nog niet doorheen kijken. Je moest nog een stuk verder en dat ging echt steil omhoog en klauteren over enorme stenen. Ik heb het gered en het was mooi (inderdaad je kon door het gat naar de andere kant kijken), maar ik was wel kapot. En ik was niet de enige. Ik heb nog foto's genomen van gat en mijzelf bij het gat en ben toen weer naar beneden geklauterd. Ik had de camera in mijn jaszak en dat had ik beter niet kunnen doen, denk ik. Geen idee hoe het gegaan is maar toen ik bijna beneden was en een filmpje wilde maken van het 'waterval-pad' kwam ik erachter dat die weg was. Ik dacht dat ik hem had laten liggen toen ik mijn jas uittrok, omdat ik het zo warm had. In mijn beleving had ik hem op een rots gelegd. Dus ik ging ervan uit dat die daar nog moest liggen. Dus weer naar boven, maar ik had mijn jas pas na het afdalen van dat hele steile laatste stuk uitgedaan, dus ik ging ervan uit dat ik hem nooit op dat stuk had kunnen verliezen. Maar hij lag er niet. Later vertelde andere wandelaars dat die wel was gevonden en naar beneden was genomen door iemand en dat ze hem daar zichtbaar ergens neer zouden hangen. Waarschijnlijk zo zichtbaar dat iemand anders hem mee heeft genomen, want ik heb hem niet gevonden. Helaas.

Dus geen foto's van Miep op de brug (remblokken hoefden niet vervangen te worden), de mooie overnachtingsplek aan het meer waar ik ook in gezwommen heb (maar gelukkig nog een paar met de mobiel gemaakt om 12 uur 's nachts)  en foto's onderweg vanaf Trondheim naar Steinkjer. Het was eigenlijk de bedoeling om de snelweg van Trondheim naar Steinkjer te nemen, maar mijn GPS die af en toe toch rare dingen doet (niet toeristisch als ik wel wil en wel toeristisch als ik snel wil) had een andere route in gedachten en dat leverde mooie beelden op, ook omdat het maandag mooi weer was. Het was zelfs rond de 18 graden, dus ik kon het zwemmen niet laten en bovendien een lekkere douche die ik al even niet gehad had.

Gisteren een ouderwetse regendag met die noodlottige wandeling aan het eind en ook nog een camping uitgezocht die - anders dan beloofd in de campercontact - app - niet beschikte over voorzieningen en alleen een kleine wasmachine en geen droger had. Kortom: even balen. Maar ik had ook weer geluk, want in Brønnøysund waar de camping was, bleek een elektronicawinkel te zitten, die ook nog deel uitmaakt van een landelijke keten: Power. Ik ben er vanmorgen geweest, maar helaas: door het gebrek aan onderdelen (o.a. chips) hadden ze een soortgelijke camera als die ik had niet op voorraad.  Maar wel in het filiaal in Mosjøen en dat is hier in de buurt, maar wat verder het binnenland in. Gelijk laten reserveren en ik ga hem morgen halen. Helaas geen Panasonic wat ik had, maar een Sony, die trouwens 20x kan inzoomen. Die van mij kon dat tot 10x. Ik zal mij dus weer even moeten verdiepen in de techniek.

Vandaag was het droog tot ongeveer 17 uur. Ik was toen al bijna waar ik nu ben. Ik heb mij niet meer laten verleiden tot een wandeling naar de 7 zussen. Dat is een bergketen met 7 toppen. Ik heb er foto's van gemaakt met mijn mobiel. Om nog wat cultuur op te snuiven ben ik wel langs het 12e eeuwse kerkje en moderne museum van Petter Dass geweest. Die heeft geleefd van 1647 tot 1707. In Noorwegen een zeer bekende dichter en zijn moeder had familie in Nederland. Hij was ook priester in het kerkje en heeft van de eenvoudige parochie een welvarend dorp gemaakt. Hij is overleden aan de pest.

Twee oversteken met de ferry: een korte en een lange. Bij de eerste ferry 2 mannen uit Alkmaar aangesproken die op de fiets naar de Noordkaap gaan. Ik kwam ze bij de volgende ferry weer tegen. Die fietsen sneller dan ik met de camper de route afleg. Ze willen ook begin juli bij de Noordkaap zijn. In Trondheim trouwens een stel Nederlanders in een camper leren kennen, die ook naar de Noordkaap gaan. Ze waren een dag later dan ik in Trondheim aangekomen, maar ik kwam ze gisteren alweer tegen en we hebben allebei dezelfde ferry vanaf Bodø naar de Lofoten gereserveerd op zaterdag 25 juni. Toeval bestaat niet hè? Het wordt nog heel gezellig op de Noordkaap.

Morgen na het ophalen van het fototoestel rij ik door naar het poolcirkelcentrum. Ik verlaat de toeristische route en pak de 'snelweg' (te vergelijken met onze provinciale wegen) ten oosten van Mo i Rana. Ongeveer 85 km boven Mo i Rana ligt het poolcirkelcentrum op de poolcirkel. Ik hoop dat het dan wat beter weer is en de zon is te zien. Kan ik de eerste foto's maken met het nieuwe toestel. Ben heel benieuwd. Het midzomernachtfeest wordt in de nacht van 23 op 24 juni gevierd. De kinderen krijgen dan ook vrij van school. Ze doen hier niet aan vakantiespreiding. Midzomer in Noorwegen wordt ook St. John's Day of Jonosk genoemd.  Jonosk is een religieuze feestdag ter herdenking van de geboorte van St. Johannes de Doper. Ik vroeg gisteren aan een aardige mevrouw in een restaurant wat ze gingen doen en ze vertelde dat ze naar het strand zouden gaan en lekkere dingen zouden eten. Ik heb nergens aankondigingen gezien van midzomernachtfeesten. Ik heb de indruk dat het meer familiefeestjes zijn. Maar we zullen zien.

Nog even over de reden waarom er zo'n enorm gat in een rots zit die heel hoog ligt. Het gat is 30 meter breed en 169 meter lang. Evenals Zweden is het vasteland van Noorwegen onder de druk van de ijstijdgletsjers diep in de aardkorst gedrukt. De top van Torghatten stak toen net boven de zeespiegel uit. De branding sloeg vervolgens in de loop van de tijd een gat in de berg. Dat zie je ook bij de kliffen aan de Portugese kust. Na het verdwijnen van het landijs steeg het land (nog steeds 10 cm per jaar) en kwam het gat ruim boven de zeespiegel te liggen. Heel interessant. Ik heb een foto toegevoegd van internet om een idee te krijgen.

De komende dagen dus genoeg te doen. Ik meld mij weer. Genieten jullie maar van het mooie weer. Hier komt het nu echt met bakken uit de lucht.

Groeten Annemiek

1. Nienke:
    22 juni 2022
    Nou Annemiek hopelijk gaat daar gauw de zon schijnen. Beetje vrolijkheid kun je wel gebruiken. En morgen een nieuwe camera... hiep hoi. Nog mooiere foto.s...
    Zet m.op naar de Noordkaap.
    Groet. Nienke
  2. Joke:
    23 juni 2022
    Zeker balen van die camera! En helaas weet ik ook niet van al te vaak mooi weer daar, maar het is zooo indrukwekkend mooi allemaal. Zolang het dan maar overwegend droog is. Ben benieuwd naar de foto's met je nieuwe camera. Wat lullig toch van mensen om zoiets mee te nemen!! Ik duim voor mooi weer verder voor je.
  3. A. Van Rooijen:
    23 juni 2022
    Wat een pech Annemiek! Maar wie weet is je nieuwe camera een hele fijne waar je nog mooiere foto's mee kunt maken. Geniet van het Midzomernachtfeest!!!
  4. Hanny:
    23 juni 2022
    Oh, zou ik echt als een ramp ervaren, het verlies van een camera. Levert wel weer 'n spannend verhaal op. Hoop voor je dat het nieuwe exemplaar in ieder geval een verbetering is. Dan heeft die pech nog enige zin. Re midzomernachtfeest: lijkt me leuk om mee te maken, als het lukt. Have fun! (Wij hebben hier volgend weekend - voor het eerst - een Midzomer Dorpsfestival.)
  5. Annemarie:
    23 juni 2022
    Ook goed nieuws dat de remmen van Miep OK zijn maar idd reuze pech van de camera.
    Wel weer een gezellig verhaal !
    Hoop dat het je lukt een midzomernacht feest mee te maken.
    Veel plezier ook met je nieuwe camera.