8. Poolcirkel - Bodø - Lofoten I (23 juni t/m 25 juni 2022)

25 juni 2022 - Flakstad, Noorwegen

Hallo allemaal,

vanavond heb ik in de zeer koude Noorse Zee gezwommen in het meest westelijke puntje van Noorwegen, Flakstad op de Lofoten. Het weer hier is verbeterd. Vandaag zelfs rond de 23 graden op het vasteland. Vanmiddag 4 uur op de ferry gezeten van Bodø naar Moskenes op de Lofoten: een (schier-)eilandengroep voor de westkust van Noorwegen, zo'n 250 km boven de poolcirkel. De Lofoten bestaan uit één grote rotspartij die ver boven de zeespiegel uitrijst en waarvan je je afvraagt waarom (de eerste) mensen hebben besloten om zich in zo'n onherbergzaam gebied te vestigen. Morgen weet ik dat, want dan ga ik naar het Vikingmuseum in Bøstad. Ook een soort van openluchtmuseum met mensen in Vikingkleding en zo. Nu heb je wegen en tunnels en bruggen, maar dat had je toen nog niet. De Vikingen hadden wel schepen, maar over land zal het lastiger zijn geweest, ook te paard. Het water van de zee is prachtig helder blauw. Ik sta hier op een A-locatie, terwijl het heel erg druk is. Ik kijk uit op een wit zandstrand (ook bijzonder voor Noorwegen) en kijk naar de zon (achter de wolken), die niet in de zee zal zakken.  Achter mij bergen. Heel bijzonder dat ik op deze plek sta, want eigenlijk was er geen plaats, maar ik mocht gaan kijken en vond deze. De man van de receptie dacht dat die bezet was, maar niet dus en ook geen tekenen dat de vorige gebruikers terug komen en dan geldt dat je plekje ingenomen mag worden door een ander.

Gisterenavond stond ik ook al op een mooi en zelfs gratis plekje: boven Bodø op een berg. Ook daar zou de midzomernachtzon te zien zijn, maar helaas hingen er toch nog een paar wolken in de weg om haar helemaal te volgen. Ik heb wel foto's gemaakt van 22 tot 24 uur en je ziet nauwelijks enige verandering: de zon blijft ongeveer op dezelfde hoogte. Beweegt wel naar rechts, maar zakt niet verder. Je ziet wel het verschil met vanochtend toen de zon volop scheen. Ik had die middag ook al op de berg gestaan en een wandeling rond een meer (Svartvannet) gemaakt. Die was niet zo lang (alles bij elkaar 2 km), maar dat is een ander rondje dan om het Henschotermeer. Het pad - voor zover al aanwezig - was erg modderig door de vele regen die ook hier is gevallen. Boven het centrum van Bodø kunnen zee-arenden gespot worden, maar het enige dat ik zag en hoorde was een helikopter. Die bleek een touw onder zich te hebben hangen. Wellicht om zware rotsblokken te verplaatsen voor het maken van een weg of zo. Rond 21 uur was het vloed. De laatste plaats aan de toeristische route 17 (die ik halverwege verlaten had voor het fototoestel) is Saltstraumen. Die plaats is bekend omdat bij vloed er maalstromen onder de brug ontstaan door het water dat door een 3 km lange en slechts 150 meter brede zee-engte tussen de Saltenfjord en de Skjerstadtfjord wordt gestuwd. Daarbij wordt ook veel vis meegenomen en daar komen meeuwen en vissers op af. Een heel spektakel. Daarna terug naar de berg in Bodø waar de ferry vandaag rond half 2 zou vertrekken. Er waren meer Noren die de midzomernachtzon wilde zien, dus het was een komen en gaan op de grote parkeerplaats waar ongeveer 5 campers stonden. Was leuk geweest als de plaatselijk VVV alsnog een midzomernachtfeest daar had georganiseerd, maar helaas.

Ook op de poolcirkel viel er weinig te beleven: daar is een centrum, maar dat bestaat uit een souvenierwinkel (fleecetrui gekocht met passende tekst), restaurant en een bioscoopzaaltje waar een film wordt getoond over de poolcirkel. Ondanks de toezegging dat de engelse versie gedraaid zou worden, was het toch in het Noors. De beelden waren mooi. Het was die nacht (van 23 op 24 juni) heel koud, regen, wind. Echt weer wat past bij de poolcirkel. Gratis overnachting op een kale parkeerplaats, met een heel rijtje campers. Geen zon te zien, laat staan een feestje.

En dan nu het verhaal van de camera: 23 juni ben ik eerst naar Power in Mosjøen gereden waar de Sony was gereserveerd. Mosjøen ligt in het binnenland en ik moest dus de toeristische route onderbreken. Dat kan daar vrij gemakkelijk. Ik heb de camera gehaald en betaald en heb toen een goed half uur richting Mo i Rana gereden. Toen ben ik op een parkeerplaats gaan staan om de boel goed te bekijken en een paar foto's te maken om het toestel uit te proberen. En daar kwam ik erachter dat er geen extra lens op het toestel zat. Als de zon schijnt zie je niets op het scherm. Ik wist dat ik er spijt van zou krijgen als ik niet zou proberen om een andere te krijgen met een lens. Ik heb eerst Power in Mosjøen gebeld om te vragen of ze er een met een lens hadden,  maar die hadden ze niet in voorraad. Nu is er ook een Power vestiging in Mo i Rana. Ze konden mij niet vertellen of zij er wel een zouden hebben. Dus ik naar Power in Mo i Rana. Die hadden geen toestel die ik bedoelde, maar de vriendelijke jongeman achter de balie had wel een tip. Hij had eerder gewerkt bij een fotospeciaalzaak in Mo i Rana en hij dacht dat die mij wel zouden kunnen helpen. En inderdaad: ze hadden zelfs een Panasonic, hetzelfde merk camera dat ik eerder ook had, maar dan een modernere versie (mijn oude was 7 jaar oud). Voor de kenners: het model is een DC-TZ95. Die kan zelfs tot 30 maal inzoomen. Gelukkig is in het gebruik veel hetzelfde gebleven en dat is maar goed ook, want er zat geen NL-talige of Engelstalige of Duitstalige gebruiksaanwijzing bij. Twee keer zo duur als die Sony, maar dat heb ik er graag voor over. Dus: weer lekker veel foto's. Het is inmiddels 23.30 uur. Ik zit nog steeds naar een lichtroze lucht te kijken (zie de laatste foto). De zon zelf zullen we - vrees ik - niet zien, maar ik ben nog even boven de poolcirkel, dus het zal wel een keer lukken.

Morgen de Vikingen en zondag de walvissensafari in het het uiterste puntje van een eilandengroep die ten noorden van de Lofoten ligt: de Vesteralen (met een rondje boven de a). Het weer blijft goed. Dus extra genieten. Hopelijk doen jullie dat ook.

Groeten Annemiek

1. Nienke:
    26 juni 2022
    IN EEN WOORD SCHITTEREND... geniet ervan.
    groet, Nienke
  2. Nicole:
    PRACHTIG 🥳
  3. Karin:
    Erg mooi, genieten!
  4. Ghislaine:
    26 juni 2022
    Wat een overweldigende natuur, super.
  5. Hanny:
    27 juni 2022
    Bijzondere ervaringen in mooie natuur en leuke stadjes. Alle moeite waard. Leuk om te volgen.
  6. Maria:
    27 juni 2022
    Wat een onderneming geweldig..
    Ga je nog een keer naar Spitsbergen?
    Ik had verwacht dat het toch wat minder donker zou zijn midsummer
    Goede reis verder