6. Trondheim (en de weg ernaartoe) - 19 juni 2022

19 juni 2022 - Trondheim, Noorwegen

Hallo allemaal,

Trondheim is een hele mooie stad en net zo overzichtelijk als Oslo. Alles op loopafstand. De camperplaats (grote parkeerplaats met voorzieningen) op slechts 2 km van het centrum.  Opvallend is het aantal houten huizen. Bijna alles is van hout hier inclusief de residentie van de koninklijke familie als ze in Trondheim zijn (de Stiftsgarden). Die residentie telt maar liefst 70 kamers. Trondheim is de tweede stad van Noorwegen (na Oslo).

Heel bijzonder is ook de Nidaros Domkerk waarvan de bouw begon in 1070 op de plaats van het graf van Olav de heilige. Die Olav was Koning Olav Haraldsson die in 1030 sneuvelde in de slag bij Stiklestad. Hij was de man die Noorwegen kerstende. Zijn stoffelijk overschot werd in Trondheim (toentertijd de hoofdstad van Noorwegen) begraven. Niet lang daarna begonnen er wonderen te gebeuren bij het graf. Olav werd heilig verklaard en binnen korte tijd werd Trondheim (toen Nidaros) een zeer belangrijk perlgrimsoord voor pelgrims uit Noord-Europa. Het is het grootste middeleeuwse gebouw in Noord-Europa. Hier worden de Noorse koningen gekroond en de kroonjuwelen bewaard. En ik stond op de toren die 40 meter hoog is en 172 traptreden telt en heel krap is. Een mooi uitzicht over de stad, die aan de  gelijknamige fjord ligt. De overige drie kanten worden omsloten door de Nidelva rivier, waar bruggen over heen liggen, waaronder een hele oude, de Gamle Bybrua. De originele brug, die gebouwd is in 1681 als toegangspoort voor de vesting (zie hierna) is er niet meer. De huidige dateert van 1861.

Dat uitzicht heb je ook vanaf de Kristiansten festing: Die is gebouwd in 1681 na de grote stadsbrand en heeft onder meer gediend tegen de Zweedse invasie van 1718 en met succes: de Zweden dropen af. Er staan naast kanonnen ook moderner afweergeschut op de vesting wallen. Ik neem aan dat die zijn gebruikt in WO II.

Dit waren de hoogtepunten van vandaag. Mooi weer trouwens. Nog niet heel erg warm, maar ik tel mijn zegeningen. Morgen wordt ook een mooie dag voorspeld, maar na een bezoekje aan de garage (die zit vlak achter mij) ga ik verder naar het noorden. Vanaf Steinkjer weer een toeristische route (weg 17). Nog een paar dagen en dan wil ik op de poolcirkel zijn. Dat is grofweg nog zo'n 600 km, dus dat moet haalbaar zijn. Daarna mag ik een dag rusten en wassen.

Groeten Annemiek

1. Maud:
    Leuk verslag weer Annemiek en wat een prachtige natuur! Geniet lekker! X
  2. Nienke:
    20 juni 2022
    Zo snel .alweer een verhaal. En...lekker weer ..geen sneeuw ....voorjaar. mooi hoor.
    Succes bij de garage.
    Groet. Nienke
  3. Maria:
    Je hebt er zin in.
    Prachtig al die parapluutjes in de lucht.
    Fijne reis naar boven
    Liefs 😘🙋‍♀️