Even reisje tussendoor naar Kroatië.

27 mei 2023 - Tilburg, Nederland

Hallo allemaal,

Als je nog werkt is een maand een lange vakantie, maar voor mij is het een kort reisje tussendoor. Om Miep en mij nog even 'uit te laten' voor de grote schoolvakanties beginnen en mijn lange reis van 6 maanden naar Down Under van september 2023 tot en met februari 2024. Over die laatste monsterreis later meer. Nu eerst een overzichtelijk reisje naar Kroatië via Oostenrijk en een stukje Slovenië. Begin jaren 80 ben ik een paar weken in (toen nog) Joegoslavië geweest. Nu bestaat het uit 7 landen, maar de hele Dalmatische kust ligt in Kroatië. Of ik Dubrovnik haal (dat tegen de Albanese grens ligt) weet ik niet, maar hoeft ook niet. Ik denk dat ik via het binnenland terugrij en dan zit je al snel in Bosnië-Herzegovina. Ik heb in ieder geval alle 7 vlaggen van voorheen Joegoslavië aangeschaft! Zodra ik de grens overga mogen ze erop. Oostenrijk is ook nieuw voor Miep. Ben benieuwd of ze makkelijk de passen overgaat.

Ik had gedacht het een beetje rustig aan te doen op de heenweg om wat van Karinthië in Zuid-Oostenrijk te zien. Maar..... ik kwam het plaatsje Lipica tegen en daar is de stoeterij van de Lippizaner paarden gevestigd. Die worden daar gefokt en getraind. Je kunt op het complex rondlopen en trainingen en dergelijke bijwonen, maar je kunt er ook een buitenrit maken! Die kans laat ik natuurlijk niet lopen. Ik moet mij om zondag 4 juni om 9 uur melden. Lipica ligt in Slovenië, tegen de Italiaanse grens aan bij Triëst. Ik vertrek hier a.s. dinsdag, dus even doorrijden. Ik mag wel op de parkeerplaats van het complex overnachten en het is lekker lang licht, dus het moet lukken. Ik probeer op de heenweg nog wel het plaatsje Villach in Oostenrijk te bezoeken. En anders heb ik altijd nog een terugweg.

Daarna zak ik af langs de Kroatische kust en probeer wat mooie snorkelplekken te vinden. Het barst er van de eilanden (dat zijn eigenlijk bergtoppen, die in de loop van de tijd zijn ondergelopen), dus daar probeer ik er ook nog een paar van te pakken. Kortom: genoeg plannen. Hopelijk is het nog niet zo druk.

Ik hou jullie op de hoogte en wens jullie ook een mooie maand juni.

Groeten Annemiek

1. Frans Kooymans:
    27 mei 2023
    Mooie reis gewenst. Ellen kent Villach goed, daar is ze in de jaren 70, nog voordat ik haar leerde kennen, met haar ouders en broer Onno geweest en heeft daar goeie herinneringen aan. Of Dubrovnik een goed idee is, weet ik niet. Ik hoor en lees dat het vergeven is van de toeristen, ook dankzijn de cruiseschepen die daar regelmatig aanmeren. Ellen en ik zijn vanaf komende woensdag naar Amerika. Eerst naar Wyoming, op bezoek bij Francien en gezin, daarna Atlanta waar mijn broers en zussen wonen, en er staat ook nog een bezoek op het programma aan Charleston, South Carolina, waar we de auteur van De kleur van katoen gaan ontmoeten. We zijn vijf weken weg, terug op 7 juli.
  2. Hanny:
    27 mei 2023
    Fijne reis, veel plezier. Laat je niet uit het zadel werpen. En sla het mooie Pula vooral niet over!
  3. Joke:
    27 mei 2023
    Ha Annemiek! Ja, hele mooie reis gewenst. Ook ik heb veel uren liggen in Villach, vind Oostenrijk sowieso geweldig. In Villach staat/stond de Siemens fabriek voor de waferfabricatie en Hildo moest er vaak zijn. Ik ging dan ook dikwijls mee. Maar enfin, zoooo lang geleden, haha, wie weet hoe het nu is?! Ook Kroatie is fantastisch met veel natuurlijke havens, maar ik ken het alleen maar vanuit de boot, vond het het mooiste revier van Europa, maar ik ken uiteraard niet alles! Heel veel plezier! Een maand is echt niks. Super met die paarden zeg!! Geniet ervan, liefs
  4. Marijke:
    27 mei 2023
    Groot gelijk om nog even op reis te gaan! Veel plezier en denk aan de tolvignetten in de diverse landen....
    Groetjes Marijke en Joost
  5. Mieke:
    27 mei 2023
    Wij gaan je weer volgen. Veel
    Plezier, goede reis.
    Giel & Mieke.
  6. Annemarie:
    27 mei 2023
    Leuke verrassing weer van je te horen!
    Goede reis en ik ga je weer volgen.
  7. Meike:
    27 mei 2023
    Mooie reis weer. Wat leuk om met Lippizaners gaan rijden!! Veel plezier!
  8. Jules:
    27 mei 2023
    Veel plezier Annemiek. Ik ben vooral benieuwd naar je ervaring met de Lippizaners.
  9. Wijnand:
    27 mei 2023
    Annemiek ten eerste veel plezier op jou tussendoortje wij hopen dat alles naar wens gaat en dat je ook mooi weer heb wij zijn vandaag vertrokken helemaal naar Druten aan de Waal morgen fietsen naar Nijmegen niet zo ver als jij gaat wij gaan heel langzaam richting Dresden en dan zien we wel wij blijven jou volgen gr.Nel&Wijnand
  10. .kees en jannie:
    28 mei 2023
    Geniet ervan en laat miepen het zware werk doen die krijgt straks een half jaar rust.
    Goede reis en blijf gezond
  11. Truus:
    28 mei 2023
    Goede reis en veel plezier !!!
  12. Nienke:
    29 mei 2023
    Ha Annemiek,
    Ja de Lipicaner paarden zijn zeer beroemd. ik ben er ooit geweest. In lang vervlogen tijden.
    En Villach is leuk,,, ook van heel lang geleden. Zowiezo is Karintië mooi...
    IK spreek je nog voor vertrek.
    Heel veel reisplezier en goede vaart.
    Groetjes Nienke