1. Villach (Oostenrijk) en Bled (Slovenië) (30 mei tot en met 2 juni 2023)

2 juni 2023 - Idrija, Slovenië

Ha allemaal,

Twee reisdagen en 2 topdagen achter de rug. Vandaag 3 jaar geleden overleed mijn moeder Miep. Ter ere van haar heb ik gezwommen in het bergmeer van Bled. Ze hield erg van zwemmen, dus vandaar. Afgelopen weekend werden op dat bergmeer internationale roeiwedstrijden gehouden. De Nederlanders hebben het uitstekend gedaan. De beelden op TV maakten al grote indruk op mij, maar in het echt is het nog mooier. Zo blauw en met een eilandje met een kerk en een kasteel op een 125 meter hoge rots met prachtige uitzichten op het meer. Tegen een decor van hoge bergtoppen met sneeuw en eindeloze groene hellingen en dalen. En dan dobber je daar in het water met al dat moois om je heen. Onwerkelijk. Het water is lekker koel, niet koud. Als je dieper komt, wordt het wel snel kouder. Vanmorgen (toen het nog niet zo warm was) naar het kasteel geklommen. Het viel erg mee. Vanaf de kerk (te befietsen) 15 minuten trappen op door het koele bos. Heel oud: ergens rond 1100 gebouwd, maar twee maal verwoest door aardbevingen. Wederom opgebouwd en nu zijn er een kapel, museum en kasteelmuren te bekijken en er zijn diverse restaurants in gevestigd. Er zijn meer van dit soort hoge 'arendsnesten' van kastelen in Slovenië. Gisteren kwam ik in de loop van de middag aan en heb toen al een tochtje gemaakt met een elektrisch bootje naar het eilandje. We mochten ons daar een uur vermaken en toen pikte de boot ons weer op. Dat uur was meer dan voldoende om de klokkentoren en de kerk te bezoeken en een klein museum. Toren en kerk zijn prachtig gerestaureerd. Petje af voor de Slovenen. Veel teksten ook in het engels.

In Villach (Oostenrijk) was er van kasteel Landskron niet veel over, maar wel met een mooi uitzicht over de stad. Het centrum van Villach is klein. Ook daar heb ik de 94 meter hoge toren van de St. Jakobskerk beklommen. De kerk maakt deel uit van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. De Jakobsschelp is daarvan het symbool. De rivier de Drau stroomt door Villach. Zoekend naar een geschikte parkeerplaats kwam ik langs een nog mooier kerkje. Dat bleek de Evangelische kerk in het park te zijn: mooie patronen op het dak. Het raadhuis zou een andere hoogtepunt moeten zijn, maar dat zag ik er niet vanaf. Toen had ik het belangrijkste wel bekeken. Na Landskron ben ik daarom naar Bled gereden, waar ik dus ook nog het boottochtje kon maken. Een mens kan heel veel op één dag en zonder te haasten.

De eerste 2 dagen heb ik ongeveer 600 km per dag gereden. Lekker doorrijden heet dat. Over de snelweg uiteraard, maar wel met leuke overnachtingsplekken. De eerste in Duitsland, zo'n 30 km vóór Stuttgart. Bij een zakenhotel op een mix parking, maar er was de dag na Pinksteren kennelijk geen zakenman/vrouw/mens die voor zijn werk daar bleef slapen en er waren ook geen andere campers, dus heel rustig. Voor 5 euro mooie plek, met nog wandelmogelijkheden langs de rivier ook nog. Toch lekker na zo'n dag rijden. De tweede was bij de boer op zo'n 20 km vóór Villach in Oostenrijk. Prachtig uitzicht over het dal en de rivier de Drau. Daar stond het wel vol met zo'n 8 campers. Ik stond op de eerste rij met de koeien voor me, die zich maar op de hellingen moeten zien te redden. Je mocht je cassettetoilet legen in de gierput. Dat heb ik maar niet gedaan. Leuke bijverdienste voor de boer: E 13 per camper (zonder stroom).

Na mijn zwempartij vandaag heb ik de toeristische route richting Postojna/Lipica genomen. Eerst nog een omweggetje via een ander bergmeer (Bohinjsko Jezero) dat deel uitmaakt van het enige nationaal park dat Slovenië kent: Triglav. Binnen dat gebied ligt niet alleen de hoogste top van de Julische Alpen (2863 m), maar ook veel gletsjermeren. Miep heeft enorm genoten van de prachtige omgeving, het dalen en stijgen en de haarspeldbochten. Zo krijg je tenminste een idee hoe Slovenië er uitziet. Wij zijn in ieder geval tot 1700 meter gekomen, want dat stond op het skiliftstation in de buurt van Cerkno waar we langs kwamen. Mooie (nu groene) skihellingen gezien. Het kost wat meer tijd, maar veel leuker.

Wij zijn in Idrija gestopt, want het duurde allemaal iets langer dan ik aanvankelijk dacht. Geen spijt, want ook nu weer sta ik op een camperplaats die nog gratis is ook (voor stroom en water moet wel betaald worden, maar die heb ik niet nodig). Boven een busstation met uitzicht op een kerkje heel hoog op een heuvel. Wel wat verkeer hier, maar ik slaap toch als een os iedere nacht.

Kortom: het gaat goed! Morgen nog de grotten van Postojna in dan naar Lipica waar ik zondagmorgen een buitenrit op een Lippizanerpaard ga maken. Het ziet er naar uit dat het in ieder geval tot maandag mooi weer blijft, dus het gaat door (met regen wordt er niet gereden). Hopelijk maken ze ook foto's.

Ik ben wel een beetje dom geweest: er mochten weer twee nieuwe vlagstickers op de camper: Oostenrijk en Slovenië. Laat ik nu de vlag van Oostenrijk verkeerd hebben opgeplakt: de banen rood-wit-rood horen horizontaal en niet verticaal. En ik kan het niet meer veranderen. Eenmaal geplakt zitten ze muurvast. Jammer dan. Het is wel zo dat de Oostenrijkse vlag voor het raadhuis van Villach ook verticaal hangt, maar dat zal wel te maken hebben met de vorm (zie de foto).

Veel lees- en natuurlijk ook kijkplezier. Fijn weekend.

Groeten Annemiek

P.S. het gaat erg moeizaam met de foto's. Kennelijk is het internet zwak hier.  Ik zal het morgen nog een keer proberen.

1. Cecile:
    3 juni 2023
    Of het is je inderdaad niet gelukt om alle foto's te uploaden of het is een keer te behappen😁. Maar het ziet er weer goed uit!
  2. Annemarie:
    3 juni 2023
    Mooi, zo te zwemmen ter herinnering aan je moeder!
    Geniet van het paardrijden morgen en natuurlijk van de hele reis.
  3. Hanny:
    3 juni 2023
    Je geniet weer, lees ik. En ik kan de foto's weer zien, leuk. Ben alvast benieuwd naar die van you te paard. Wij verder gisteren asperges a-la-Annemiek gegeten. Lekker.
  4. Nienke:
    3 juni 2023
    Wauw.. mooi joh. Oude herinneringen komen bij je boven. Goed dat je ook nog naar Bojing gegaan bent. Dat meer is nog mooier dan Bled. Ook nog zwemmen.. dapper...
    Geniet van de grotten. Zijn de moeite waard..
    En dan de paarden. Toppie.
    Veel plezier... gr. Nienke
  5. Leonie:
    Wat leuk! Je bent weer op reis😃! Ik volg je ☀️
  6. Truus:
    3 juni 2023
    Annemiek dit noem jij een ''klein'' reisje tussendoor ?!!
    Mooi hoor.