1. Singapore en Darwin (Australië; 1 t/m 5 september 2023)

5 september 2023 - Darwin, Australië

Hallo allemaal,

Inmiddels aangekomen in Darwin in het (tropische) noorden van Australië. 7,5 uur later dan in NL.  Gisterenmiddag na de vlucht nog even Darwin in geweest om een SIM kaart te scoren (het is gelukt). Leuke wandeling via het 'Bicentennial Park', één van de 3 zeekanten van Darwin. Die kant heet Darwin Harbour, maar een haven is niet te bekennen. Die ligt verder van de stad af. Het is lekker warm hier (30+), maar niet zo vochtig als in Singapore. Het regenseizoen begint in november en de zgn. 'build-up' (= prevochtige periode) is nog niet begonnen.

Darwin is niet veel aan, sterker nog: het is een lelijke stad. Dat komt omdat het in WO II is plat gebombardeerd door de Japanners en in 1974 is getroffen door cycloon Tracy. De cycloon begon op kerstavond en duurde tot tweede kerstdag, dus een kerstcycloon, die op het allerlaatste moment van richting veranderde en zich vol op Darwin stortte . De mensen waren (dus) onvoorbereid. Ongeveer 70 personen kwamen om het leven en 80% van de bebouwing was zwaar beschadigd. Uithuilen en opnieuw beginnen, maar dat levert meestal niet de mooiste gebouwen op. Tracy was zeker niet de zwaarste cycloon: er komen hier met enige regelmaat tropische cyclonen langs. De (vooral) lage gebouwen zijn er nu beter tegen bestand. Er staan nog wel (al dan niet hersteld) een paar historische gebouwen, maar dat stelt allemaal niet zoveel voor. Ik ben hier in 1996 ook geweest en er is niet heel veel veranderd. Er zitten nog steeds groepjes aboriginals onder de bomen in de parken of lopen rond op blote voeten, die schijnbaar verder niets te doen hebben. Het zijn er wel veel minder dan 27 jaar geleden. Het blijft een treurig gezicht, wetende dat hun manier van leven van zo'n 2 eeuwen geleden een heel wat betere was voor de natuur dan de huidige.

Het is - zeker vergeleken met Singapore - erg rustig in Darwin. Op bepaalde locaties zijn er wat meer mensen/toeristen, maar voor het overige is het stil op straat. Darwin laat zich ook makkelijk belopen. Ik heb alle drie de zeekanten van Darwin gehad: vanmorgen ben ik aan de zuidkant van de stad geweest: Darwin Waterfront. Daaraan voorafgaand aan de andere kant van de stad de 'fishfeeding' bekeken. Bij hoog tij kunnen bezoekers de vissen vanaf de kant van een baaitje met brood voeren. Leuk voor kinderen en ouders.  En voor de rest van de mensen aardig om de verschillende soorten vis te zien. De bomen staan onder water bij hoog tij, dus die kunnen goed tegen zout water. Dat hoge tij was redelijk vroeg (van 8 tot 11 uur werden de vissen gevoerd) en ik had een brakke nacht achter de rug, waarschijnlijk toch een beetje last van jetlag. Had ik niet meer verwacht. Gisteren had ik een dagvlucht van Singapore naar Darwin en die duurde maar 5 uur en de nacht daarvoor goed geslapen, maar kennelijk is mijn biologische klok nog wat in de war.  Vannacht hopelijk wel een goede nacht, want morgenvroeg ga ik om 9 uur de camper ophalen en dan begint het echte werk. Eerst nog langs de outdoorwinkel voor toilet en andere handige kampeerspullen en boodschappen doen. De eerste camping is zo'n 100 km van Darwin.

Tot slot vanmiddag naar de derde zeekant van de stad gelopen (het hotel zit ongeveer in het midden) over een wandelpad tussen de Botanische tuinen en de golfbaan naar Mindil Beach aan de Fanny Bay. Je kunt in Darwin tussen april en oktober niet zwemmen vanwege de sterke stroming, krokodillen en de dodelijke kwallen. Bij Darwin Waterfront is een stuk zee afgesloten van de rest, zodat je daar wel veilig kan zwemmen, maar dat maakt het minder leuk (voor mij). Ik heb vanmiddag nog even met de voeten in het water op Mindil Beach gelopen. Het was natuurlijk laagtij, dus een heel stuk lopen voor ik er was. Afscheid genomen van dit stukje Australië op het terras van de enige strandtent op Mindil Beach. Pasta en kip en natuurlijk een wit wijntje en dat met een zonsondergang dat Mindel Beach beroemd maakt.

De republiek Singapore bestaat pas sinds 1965. Het heeft maar 2 jaar deel uitgemaakt van Maleisië en daarvoor was het onder andere een Britse kroonkolonie met een hoge mate van zelfbestuur. En nu heel welvarend, heel veel hoogbouw, heel veel 'shopping malls' en heel veel verkeer en wegwerkzaamheden. Met daartussen nog lage huisjes, tempels, moskeeën en kerken. Een combinatie van heel veel indrukken dus. Ook Singapore is makkelijk lopend te doorkruisen. Ik heb alles te voet gedaan en één keer een taxi genomen na de licht- met muziekshow in de avond bij de 'metalen' bomen - die zo langzamerhand helemaal begroeid  raken met echte planten, dus verticaal groen zijn. Als je beperkt de ruimte hebt moet je het in de hoogte zoeken. Ik ben ook nog de hoogte in geweest: de skywalk tussen de bomen en het uitzichtspunt vanaf de hoogste boom met een mooi uitzicht over Singapore en de ook drukke haven, die voor een belangrijk deel bijdraagt aan de welvaart van Singapore. Die bomen stonden overigens ook mooi in een groen park met o.a. kunst. Een soort van Floriade. Verder nog musea, de regeringsgebouwen (oud en nieuw), de Chinese wijk bekeken en ook daar genoten van mijn afscheidswijntje op een terras langs de Singapore River. Het Formule 1 - circus komt medio september naar Singapore voor een nachtrace door de straten. De rood-witte blokken langs het parcours stonden er al. En natuurlijk weten ze ook al wie er gaat winnen. :-)

Mijn vlucht naar Singapore verliep overigens goed. Op het laatste moment toch nog een zitplaats met voldoende beenruimte gescoord en ik zat naast een leuk stel. Zijn zoon reist al een half jaar in een camper met een vriendin door Australië en ze blijven nog een half jaar. Pa en zijn vriendin ('second love') hebben een camper gehuurd en gaan een week met de zoon camperen in de 3 parken ten zuiden van Darwin (Kakadu, Litchfield en Katherine Gorge: die ga ik ook doen); daarna scheiden hun wegen: pa nog 3 weken oostkust en zoon naar het westen. Misschien kom ik de zoon nog tegen.

Geniet maar van de foto's (ik heb mij geprobeerd in te houden) en het filmpje van de lichtshow.

Groeten Annemiek

1. Annemarie:
    5 september 2023
    Ha Annemiek, weer een leuk informatief verhaal.
    Succes bij het camper ophalen en heel mooie reis gewenst.
  2. Edo:
    5 september 2023
    Annemiek. Wat schrijf je onderhoudend. Een genot om het te lezen ! Heerlijk om zo rond te trekken. Geniet ervan en we (Marjolein en ik) vervolgen je. We hebben inderdaad het weer, wat je voorspeld had: mooie nazomer. Gr Edo
  3. Marlies:
    5 september 2023
    Mooie foto's en onderhoudend verslag! Ik wens jou een mooie reis en veel plezier met de camper!Heerlijk genieten daar!!
  4. Cecile:
    5 september 2023
    Leuk die foto's van signapore herken ik allemaal. Hoe bedoel je dat je ingehouden hebt....
  5. Gerard Reijmers:
    fijn om te lezen! Veel plezier 👍👍
  6. Wijnand:
    5 september 2023
    Annemiek ik hoop dat jij weer een mooie reis voor de boeg hebt het begin misschien niet spectaculair maar dat komt nog wel veel plezier wij blijven jou natuurlijk volgen gr Nel en Wijnand
  7. .kees en jannie:
    6 september 2023
    Goede reis ,geen pech onderweg en geniet van wat je ziet en meemaakt. Jan ie en kees
  8. Hanny:
    6 september 2023
    Je bent vast hyper gelukkig dat je eindelijk tussen de Aussies verkeert. En ja, Singapore is zeker leuk voor een paar dagen. Is wel weer veranderd sinds wij er waren, maar dat is dan ook lang geleden. Wij hebben overigens in NL ook 30+ graden Celsius, al is dat midden volgende week afgelopen. Dan krijgen we een gewone nazomer. De hitte begon zo ongeveer na je vertrek. De stranden schijnen bomvol te zijn, zo ook de zee en andere wateren. Hier zonder dodelijke kwallen en krokodillen, en zonder aanvallende haaien. Op die visjes moet je ook verdacht zijn rond Australië. Volgens het NL nieuws zijn ze momenteel nogal belust op zowel zwemmers als catamarans. Hou dus je bril op, als je de golven in gaat, en zorg dat je lichtkogels, of desgewenst een harpoen op zak hebt.
    Je hebt verder in korte tijd al weer heel wat gezien en geschoten. Leuk! Reis ze - per camper.
  9. Jan de Graaf:
    11 september 2023
    Leuk om je te kunnen volgen