6. Gibraltar en Málaga - deel 1 (23 t/m 26 december)

26 december 2021 - Málaga, Spanje

Rijdt je bijna 4000 km en zit je met kerst in de regen! Dat was uiteraard niet de bedoeling. Vandaag was de eerste dag van een weersverbetering, die - volgens buienradar - gaat in de richting van onbewolkte luchten en maxima van 23 graden! Dat gaat de goede kant op. Drie dagen van regen achter de rug en dat heeft er in ieder geval toe geleid dat ik de Engelse rots niet op ben geweest, want die hing in de wolken. De apen dus niet gezien; wel wat van de 'Kalverstraat' van Gibraltar. Net in de paar uurtjes dat het wat minder hard regende. Met de regenbroek en de hoge wandelschoenen aan, dus warm had ik het wel. Meestal ben je dan net zo nat van het zweet als van de regen. Leuk om over de landingsbaan van het vliegveld te wandelen. De volgende morgen (toen het nog steeds regende) ook nog even met MIEP erover heen gereden om goedkoop te tanken. Dus Gibraltar blijft nog even op het lijstje 'to do' staan. De hele route van ongeveer 120 km naar Malaga keiharde regen gehad. Dat is heel vermoeiend rijden. Ik heb ook nog voor de toeristische route gekozen, maar dan zie je tenminste nog wat. In Malaga blijk ik dus op de camping te staan, die 2 jaar geleden geen plaats had. Ik ben blij dat ik van te voren heb gereserveerd. Veel vaste gasten of campers die hier kennelijk overwinteren. Het is niet groot, maar heeft wel alles wat nodig is. Ik heb zelfs in de regen de levelers voor het eerst gebruikt. Ik gebruik ze eigenlijk zelden, omdat een beetje schuin staan niet zo erg is en het is zo'n gedoe. Maar ik sta hier 6 nachten en Miep stond wel iets te scheef. Het lukte aardig.

Gisteren door de regen niet veel gedaan. Gewassen bij een naburig tankstation. Eind van de middag werd het wat droger en toen ben ik naar het strand gelopen (ongeveer 15 minuten). Het strand is hier donkerkleurig en de zee is kalm. Er is een lange wandelpromenade langs de hele kust. In Torremolinos is verder niet veel. De camping zit daar het dichtste bij. In de eerste zon een wijntje gedronken.  Vandaag, de eerste droge dag, op de fiets naar Málaga. Dat is 12 km en voor het grootste deel leuk om te fietsen. Er is zelfs een klein recreatiegebied tussen Torremolinos en Málaga waar je doorheen fietst. In Malaga is er ook een apart fietspad langs de wandelpromenade langs het strand. Veel mensen op de been; allemaal blij na alle regen naar buiten te kunnen.  Ik heb zelfs iemand zien zwemmen. Ga ik ook doen morgen! In Malaga de fiets op een centraal punt neergezet en toen de Gibralfaroburcht en de Alcazaba en het Romeinse theater bezocht. De burcht dateert uit de 14e eeuw om de soldaten te herbergen die de lager gelegen residentie, van de regerende Moorse heersers, Alcazaba moesten beschermen. Dat heeft niet zoveel geholpen, want in 1487 werd onder bewind van Los Reyes Católicos (de katholieke koningen) Málaga heroverd. De Moren hebben het wel lang volgehouden, want ze hadden al vanaf het jaar 743 Málaga in handen. Málaga veranderde in een vesting met hoge muren en was bereikbaar via één van de vijf toegangspoorten. Alcazaba deed mij inderdaad denken aan Alhambra in Granada, dat ik 2 jaar geleden bezocht. Dezelfde hoefijzervormige poorten en versieringen en de doordachte watervoorziening, dat ze overigens delen met de Romeinen. Die zijn er ook goed in. De Romeinen waren er vóór de Moren, vanaf 202. Veel stenen van het Romeinse theater zijn gebruikt voor de bouw van de vestingmuren, maar het is nog goed te herkennen als theater. Kortom: Málaga kent een bewogen geschiedenis met veel verschillende culturen. En pittige klimmetjes, maar wel met prachtige uitzichten over stad en haven. Dinsdag wil ik in ieder geval de kathedraal en het Picasso Museum nog doen. Morgen zwemmen en kijken of ik een paardrijrit kan regelen bij 'El Ranchito', een rijschool, niet ver van de camping vandaan. Ik ga er morgenvroeg op de fiets naar toe om te kijken of er iets te regelen valt.

Groeten Annemiek

N.B.  Op de terugweg ben ik wel op de rots van Gibraltar geweest. Zie blog nr. 15.

1. Annemarie:
    27 december 2021
    Weer een interessant verhaal. Foto’s geven een goed en mooi beeld.
    Hopelijk lukt het zwemmen en paardrijden en blijft het nu mooi weer.
    Veel plezier!
  2. Noor:
    27 december 2021
    Mooie foto's! En spannende verhalen. Ik wens je een goede jaarwisseling daar in het zuiden, met zon en wijn en paarden ; -)
  3. Truus:
    27 december 2021
    Annemiek ondanks slecht weer opnieuw genoten!
    Heerlijk om 'erbij ' te mogen zijn.
    Nu paardrijden en lekker een wijntje of biertje na afloop !
  4. Cecile:
    27 december 2021
    Heb je al een friet van Piet kunnen scoren in torremolis, of is het nog niet helemaal overgenomen door Nederlandse pesionadas?
  5. Ghislaine:
    27 december 2021
    Ondanks het mindere weer toch mooie foto's. En een wijntje in de zon op het terras kunnen drinken.
  6. Charlotte:
    27 december 2021
    Leuk Annemiek om je verhaal te lezen! Had gedacht dat jij wel lekker weer zou hebben, helaas.........hoewel het vast wel wat warmer is dan hier in Nederland.
    Geniet van je mooie reis en wens je een hele fijne jaarverwisseling, misschien met een paar leuke Spanjaarden en/of Hollanders?????
  7. Anke de Bruin:
    27 december 2021
    Annemiek wat een prachtige reis en belevenissen. Als je weer thuis bent, willen we ook jouw verhalen graag horen. Je bent welkom bij ons om te komen eten én vertellen.
    Een goede jaarwisseling en ga door met genieten, genieten, genieten !!!!!
    lieve groetjes van Gerrit en mij, Anke.
  8. Maria:
    Mooi verhaal
    Je gaat wel snel als ik die afstanden allemaal zie .
    Ga je Kris kras door Spanje ?
    Ik ben benieuwd
    Veel plezier
  9. Nienke:
    Ha Annemiek,
    M
    wederom een mooi reisverhaal. Jammer joh van de regen... Nu mooi weer.
    Gibraltar, ja ken ik... jammer dat je niet de apenrots op kon... Die appjes zijn wel heel byzonder... Groot en klein...
    k Wens je gezellige jaarwisseling toe.
    Hier ook veel regen en somber weer. Je mist niks.
    Lieve groet,
    Nienke
  10. Marijke:
    28 december 2021
    Gelukkig zie ik af en toe wat zon en een blije Annemiek! In Alicante was het eerst ook fris maar nu 22-24 graden en geregeld zon. Herlijk. Wens ik jou ook! Groetjes Marijke
  11. Wijnand:
    30 december 2021
    Annemiek hallo een vraagje hoe gaat het daar met de mondkapjes en andere corona maatregelen want wij willen ook gaan binnenkort te Wijnand
  12. Annemiek Tubbing:
    30 december 2021
    Overal mondkapjes en 1,5 meter afstand. Verder geen maatregelen (dat ik gemerkt heb). Goede reis!
  13. Wijnand:
    31 december 2021
    Ola Annemiek mondkapje ook op de fiets?gr
  14. Wijnand:
    1 januari 2022