2. Postojna, Lipica, Izola (Slovenië) en Porec (Kroatië) (3 juni tot 7 juni)

7 juni 2023 - Banjole, Kroatië

Hallo allemaal,

Het is hier warm en zonnig en heel druk, maar ik sta wel heel dichtbij de zee en het strand. Dat strand bestaat uit trappetjes naar een rotsplateau zo'n 5 meter lager en van daaruit kan je de zee in. Ik sta voor het eerst deze vakantie op een grote camping. Tot nu toe lukte het aardig met camperplaatsen, maar die zijn bijna even duur als de campings. Die camping staat in Banjole, ongeveer 10 km ten zuiden van Pula op het schiereiland Istrië in het noorden van Kroatië. Ik had met de fiets vanuit de camping naar Pula willen fietsen, want dat is de moeite waard zegt de reisgids. Maar er is geen geschikt fietspad. Je rijdt dan langs de weg met auto's die toch al niet al te breed is. Dan maar een rustdag en dat komt wel goed uit, want ik ben gisteren door mijn enkel gegaan. Gelukkig heb ik van een vorige reis nog een icepack bij mij en een enkelbandage. Zwemmen zal wel lukken. Morgen ga ik naar Pula en hoop dat mijn enkel het houdt.

Ik heb ook al in Izola gezwommen. Dat ligt nog in Slovenië net onder Lipica aan de kust. Het kwam maandag met bakken uit de lucht, bijna de hele dag, maar de temperatuur was prima. Aan het eind van de camperplaats kon je zo het water in lopen en er waren ook keurige trappetjes. En zelfs een toiletgebouwtje met douche. Tussen 17 en 18 uur zou het droog zijn en dat klopte ongeveer, dus het water in en daarna onder de douche. Tussen 20 en 21 uur ben ik het plaatsje in gelopen via de enorme jachthaven (meer jachten in Izola dan huizen). Pittoresk plaatsje op een schiereiland. Het is hier rond 21 uur al donker, dus doorlopen geblazen. En helemaal droog hield ik het ook niet. Toch wel een indruk gekregen.

Gisteren (dinsdag) regende het nog wel, maar in de loop van de ochtend hield het op. Temperatuur bleef hoog dus lekker vochtig warm. Ik heb de kustweg gevolgd van het noorden van Istrië (inclusief wegwerkzaamheden en omleidingen vanwege lokale markten, dus Miep heeft weer het nodige meegemaakt) naar Porec, waar nummer 3 van de bezienswaardigheden van Istrië te bewonderen is: de Euphrasiusbasiliek. De basiliek werd tussen 539 en 553 gebouwd voor bisschop Euphrasius door uitbreiding van het bestaande 4e eeuwse bedehuis. Het bestaat uit een atrium, doopkapel, klokkentoren (met mooi uitzicht over Porec) en bisschopspaleis, waar nog originele vloermozaïeken liggen. En het hoogtepunt zijn de weelderige 6e eeuwse mozaieken van halfedelstenen in de apsis. Ik heb daar maar één foto van, maar je kunt er meer vinden op Werelderfgoedfoto's - Euphrasius basiliek in Poreč (werelderfgoedfotos.nl)

Naast de basiliek is Porec ook een mooi plaatsje met gekleurde huizen. Net als Izola ligt het historisch centrum van Porec op een schiereiland waar je via een promenade omheen kunt wandelen. Wel heel toeristisch en heel druk. Gelukkig zijn er enorme parkeerplaatsen rondom het centrum, waar ook ruimte is voor campers. Er zijn met name heel veel Duitsers, ook met kinderen. Ik heb het maar eens aan een paar kinderen gevraagd: ze hebben deze week nog Pinkstervakantie. De zomervakantie in Duitsland begint pas na medio juli.  Vandaar.....

Ik had geluk: zondag was het nog stralend weer en heerlijk om paard te rijden. Ik heb zaterdagmiddag een mooi plekje uitgezocht op de toen nog drukke parkeerplaats van de Lippizanerstoeterij in Lipica naast het witte hek van de weilanden. Ik werd gelijk getrakteerd op een mooi spektakel: de kudde met veulens werd in de wei vrijgelaten en kwam denderend voor mijn neus langs. De eerste keer was ik te laat om het vast te leggen, maar de hele kudde kwam terug om de laatkomers op te halen. Paarden zijn prachtige dieren, maar ze behoren niet tot de slimste diersoort. De laatkomers wisten niet hoe ze bij hun kudde konden komen. Dus de hele kudde komt ze halen. Het zijn hele sociale (kudde-)dieren. Dat is mooi op het filmpje te zien (zie bij video's op deze website). Er is één bruin paard bij: een heel klein percentage Lippizaners blijkt niet wit te worden. Veulens worden altijd donker geboren en worden steeds witter. Dit kan 3 tot 8 jaar duren. De stoeterij in Lipica fokt en traint de paarden overigens niet voor Wenen (dat dacht ik). Dat gebeurt in een andere stoeterij in de buurt van Graz in Oostenrijk. De paarden (vooral de jonge hengsten) worden wel getraind in Lipica voor eigen shows. Die heb ik gezien in de middag. Ook een filmpje van gemaakt. Er mogen tijdens de show dus nog foutjes worden gemaakt door deze 'leerlingen', maar ik heb er niet veel kunnen ontdekken.

In de morgen mijn eigen rit gemaakt: geweldig. Helaas (nog) geen foto's van mij op mijn witte ros. Ze zijn wel gemaakt door de begeleidster en de man van de vrouw die meereed, maar die hebben kennelijk (nog) niet kunnen ontdekken hoe ze die naar mij moeten sturen. In het vervolg de foto's toch met mijn telefoon of camera laten maken.  Komt misschien nog als het stel weer terug is in de USA. Leuke mensen die een weekje zonder kinderen even op en neer vakantie in Slovenië vieren. Zij rijdt ook paard, maar hij niet (zelfs een beetje bang voor paarden). Mijn paard was inderdaad energiek (zoals in de bevestigings-email stond), maar goed in de hand te houden, behalve bij het snelle galopje via een smal - enigzins stijgend - rotsig pad met veel bochten. Gewoon blijven zitten en genieten. Zij hebben het vaker gedaan. Hier en daar moesten wandelaars wel wegduiken. Dat mag niet in NL: je hoort te gaan stappen als je mensen tegenkomt, ook al lopen die op een ruiterpad.  We hebben tijdens de rit nog even de Italiaanse grens gepasseerd.

En tot slot van deze lange blog (sorry!) de grotten van Postojna. Ook zo'n toeristisch gebeuren, maar wel erg goed geregeld. Zowel het parkeren als de rondleiding in de grotten met een engels sprekende gids. De 1,5 uur durende rondleiding begint met een treinritje dieper de grond in en daarna wandel je via wandelpaden door de gangen. Het hele gangenstelsel is 24 km, althans het deel dat tot nu toe is ontdekt, maar je ziet er ongeveer 5 km van. Het diepste deel van de rondleiding ligt 100 meter onder de grond. Prachtige stalactieten (groeien van boven naar onder) en stalagmieten (groeien van onder naar boven). Het was best frisjes daar beneden.

Dit waren mijn belevenissen van de afgelopen 4 dagen. Geniet er maar van mee.

Groeten Annemiek

1. Jules:
    7 juni 2023
    Wat fijn dat de lipizaners niet tegenvielen
  2. Cecile:
    7 juni 2023
    Het komt me allemaal heel bekend voor en het is inderdaad geen fietsland.
  3. Hanny:
    7 juni 2023
    Wat kun je toch leuk schrijven. Grappige foto's ook ertussen. Leuk om te zien. Zo ook de mooie Lippizaners. Grotten zijn overal ter wereld ongeveer hetzelfde, maar blijven fotogeniek. Hier ook warm en zonnig, al drie weken. Vandaag is natuurbrandrisico fase 2 ingesteld voor NL, behalve voor het noorden en A'dam en R'dam. Verbod op BBQ, vuurkorf, etc. Ondanks de vele regen die eerder viel. Grondwaterpeil is al weer te laag, vanwege het enorme aantal boeren. Lang leve de export. Voldoende waterberging is kennelijk nog niet zo belangrijk. Politie wel trots op gepakt pyromaantje in het zuiden van het land. Verder vermaken wij ons nog even prima in eigen land.
  4. Truus:
    7 juni 2023
    Opnieuw schitterende ervaringen/ belevenissen waar we mooi van mee kunnen genieten.
    Super leuk !!!!
  5. .kees en jannie:
    8 juni 2023
    Voorzichtig met je enkel jemoet er nog heel lang mee doen,beterschap en blijf genieten,Wij genieten met jou mee.blijf gezond en goede reis.
  6. Maria:
    8 juni 2023
    Zoals altijd weer uitgebreide verhalen over je belevenissen.
    Lekker om te lezen
    Mocht er nog eens een tijd komen dat je niet meer met de camper op pad kunt dan kun je altijd nog reisboeken gaan schrijven,
    Zoiets als Dolf de Vries zijn reizen door Australië op papier heeft gezet.
    Fijne tijd nog Annemiek