2. Camper en Litchfield NP (6 t/m 9 september 2023)

9 september 2023 - Darwin, Australië

Hallo allemaal,

het is nu half 9 in de avond en het is nog bloedje warm. Overdag zo'n 36 graden en 's nachts koelt het uiteindelijk wel af, maar dat duurt heel lang. Dus zwoele avonden, die ook in de smaak vallen bij vliegende medebewoners en dat is wat minder. Het is rond 19 uur wel echt donker. Ik probeer zo lang mogelijk de buitenverlichting (bij het koken en eten) uit te houden, want anders eet ik vooral insecten. Schijnen lekker te zijn, maar toch maar liever niet.

In deze Apollo Adventure Camper is het echt even anders dan in Miep. Het is veel meer kamperen. Met zo'n pop up roof lig je eigenlijk in een tent. Ik heb erg geworsteld in het begin, maar het gaat al wat gemakkelijker. Ik ben niet tevreden over Apollo. De voorlichting was slecht, de camper was smerig (je mag hem zelf schoonmaken of niet, maar dan moet je extra betalen); alles rammelt of zit half los. Er is pas 65.000 km met de camper gereden, maar hij ziet er veel ouder uit. Er zal niet altijd netjes mee omgegaan worden, maar dit had ik niet verwacht. Ik heb zelfs een nieuw matras gekocht! Om het Apollo matras zit een nepleren bekleding (skai heet het volgens mij) en dan dat is misschien hygiënischer, maar met deze temperaturen zijn het zweetdingen. Ik heb die van mij boven op die van Apollo gelegd met als gevolg dat het dak pas naar beneden kan als ik hem dubbel vouw. Het is trouwens wel een groot bed: 150 bij 200 cm. Het ligt wel lekker op twee matrassen.  Dat was aankoop nr 1, maar ik heb er veel meer gedaan. Het servies stelt niets voor (emaille! en dan ook nog afgeschilferd) en de pan en fluitketel te groot en de koekenpan te klein en je verbrandt je handen aan dat ding.  Geen (wijn-)glazen en dat had ik ook te laat in de gaten, dus ik heb ze nog steeds niet. Apollo vergat ook mij 2 campingstoelen en tafel mee te geven. Ik dacht dat ze verstopt waren in een of ander hoekje, maar nee dus. Daar kwam ik pas achter op de eerste camping. Van de Apollo 'helplijn' mocht ik zelf wat aanschaffen voor max AUD 30 voor de stoelen en max 50 AUD voor de tafel. 1 AUD is E 0,65, dus dat kan niet veel voorstellen. Ik heb een degelijke stoel en tafel aangeschaft. Ik ga niet 2,5 maand op een rot stoeltje zitten en je hebt een grote tafel nodig omdat je geen ruimte hebt om eten klaar te maken. Helaas kan ik ze niet meenemen het vliegtuig in.  En de luifel kan ik niet gebruiken omdat er een essentieel onderdeel uit is. De klep van de keuken floepte tijdens het rijden open, omdat één van de sloten slecht is en kennelijk het slot niet goed op slot zat. Een pak thee en een paar nieuwe vaatdoekjes liggen nu ergens langs de weg. Nog een wonder dat er niet meer uit is gevallen. De koelkast zit aan de buitenkant. Die is wel lekker groot en op hoogte. De waterkraan zit ook aan de buitenkant onder de vuldop voor de diesel. Vandaag getankt (ongeveer 1,45 euro per liter diesel) en dan mors je al snel wat op je waterkraan. Kortom: feest!!!!

Ik ben net uit Litchfield National Park. Dat ligt ten zuiden van Darwin en is erg mooi, vooral vanwege de watervallen en de enorme termietenheuvels ('Cathedrals'). Het park omvat een plateau dat als een soort spons werkt: in het regenseizoen (november - april) vangt het de regen op en laat het dan in het droge seizoen weer los om te voorkomen dat alles verdroogt. Dat leidt tot mooie watervallen, meertjes, creeks en moerassen. Het leuke is dat je in een aantal van die meertjes aan de voet van een waterval mag zwemmen. Bij de eerste watervallen (Wangi Falls en de gelijknamige campground) was het heel dichtbij. Heerlijk na zo'n warme dag. Bij de tweede (Florence Falls) moest je eerst naar beneden. Boven een mooi uitzicht op de waterval. Tussen beide watervallen ligt maar 25 km, maar daartussenin nog veel meer moois: Greenant creek, Tolmer Falls (niet te bereiken, maar wel van hoogte te bekijken),Table Top Swamp, Buley Rockhole (waterval in etappes, waarin ook gezwommen mag worden). Bij Florence Falls is ook een campground. Dat was afgelopen nacht en ik had pech. Reserveren moet, dus dat had ik ook netjes gedaan. Ik stond tussen 2 stellen in, die boven op de gewone auto een tent hadden. Zij spraken spaans, maar ik had niet zoveel zin om mijn spaans te oefenen en ze waren druk met elkaar.  Volgens mij kwamen ze uit Colombia, maar weet het niet zeker. Een van die stellen had een baby bij zich, die af en toe huilde. Kan gebeuren, maar na het zoveelste huilbuitje rond een uur of 11, werd de auto gestart en die bleef stationair draaien. 2 uur later was dat nog zo, dus ik heb gevraagd wat de bedoeling was. Dat was om het kind stil te houden!! Het kan zijn dat het met de airco te maken had, maar een hele nacht een auto laten draaien op een groene camping (waar zelfs generatoren verboden zijn) is wel heel 'bijzonder'. Op mijn verzoek heeft de vader de motor uitgezet. Ik heb het kind verder niet gehoord en vóór de zon opkwam (ik schat rond 6 uur) startte de auto en vertrokken ze even later. Weinig geslapen dus.

Ik heb wel wat wandelingetjes gemaakt, maar nog niet veel. Enerzijds vanwege de hitte, maar ook omdat ik in Darwin een grote, vette blaar op mijn rechter hak heb opgelopen en dat is niet fijn. Ik heb hem al 5 keer doorgeprikt, maar hij is erg hardnekkig. Vanavond weer prikken. Op de tweede dag heb ik ter voorbereiding op alles wat ik nog te zien krijg het Territory Wildlife Park van Darwin bezocht. Erg leuk met veel uitleg over flora en fauna (droog en nat) van Australië, meer in het bijzonder van het noordelijk deel daarvan. Er reed een treintje tussen de verschillende bezienswaardigheden in, maar ik heb gelopen. Leuk Australisch stel tegengekomen en we kwamen elkaar iedere keer tegen, dus dan raak je aan de praat. Aan praatjes geen gebrek: als ik ergens zit te lunchen komen er gelijk mensen een praatje maken. Sommigen houden niet meer op :-). In de 'plunge pool' bij de Florence Falls kwam ik nota bene Nederlanders tegen die nu de buren zijn van mijn oude buren. De wereld is klein. Hij heeft de foto's van mij in de pool gemaakt. Het heeft zijn voordelen.

Nog geen wegen tegengekomen waar ik de 4 WD moet gebruiken. In Litchfield is er zeker een maar die heb ik gemist. En een andere mag niet van Apollo. Ik kan het wel doen, maar als er wat gebeurd, ben ik niet verzekerd. Dus laat ik het maar niet doen (oh ja, ook nog een sterretje op mijn voorruit gesignaleerd). Ik ben nu onderweg naar Kakadu National Park  (morgenmiddag krokodilexcursie) en daar kan ik wel mijn nieuwe vaardigheden toetsen. Het is in ieder geval niet nat hier: de vele floodways staan droog. Na Kakadu volgt Katherine Gorge. Deze twee parken heb ik in 1996 ook gedaan, maar na 27 jaar weet ik niet meer zo heel veel.

Jullie hebben ook lekker weer. Geniet van de zondag en tot de volgende keer. Bijschriften bij de foto's maar even vergeten, want ik ga zo slapen. Moet nog een eindje rijden om morgen op tijd voor de excursie te zijn. Leuke camping trouwens waar ik nu zit: de Barn Hut Inn met een echte Barn! De mensen zijn ook erg vrolijk, hoor ik.

Groeten Annemiek

1. Truus:
    Annemiek
    fijn dat je verhaal positief eindigt
    Je had wel heel veel tegenslag te verhapstukken !
    Sterkte met dit alles, goede reis verder en plezier !
  2. Ghislaine:
    9 september 2023
    Wat een pech zeg. Maar je slaat je er goed doorheen. Hopelijk blijft je verdere ellende bespaart. Weer prachtige foto’s en wat heb je al een hoop verschillende dieren gespot. Super.
  3. Cecile:
    9 september 2023
    En hoeveel was de huur van die camper....?! Klojos
    Maar zo'n poeltje maakt de dag weer goed.
  4. Marlies:
    10 september 2023
    Wat een misleiding Annemiek!! Voor je off-road gaat rijden zeker checken of de 4WD goed werkt! Gelukkig ben je positief ingesteld en kan je genieten van alle mooie indrukken. Fijne verdere reis toegewenst,take care!!
  5. Annemarie:
    Zo blijf je Miep extra waarderen 😃
    Wat heb je alweer veel moois gezien, fijn om daar van mee te kunnen genieten.
  6. Cor van Ommeren:
    10 september 2023
    Hoi Annemiek, Ik vindt het super gaaf. Ik blijf je volgen !!. Hartelijke Groet Cor
  7. Nienke:
    beste Annemiek,
    Ja ja ,, valt niet mee al die tegenslagen zo aan het begin van je reis. Zet m op... Je kunt het.
    Veel sterkte en het wordt altijd beter. Geniet van je reis met de mooie, positieve dingen.
    Hier in Nederland is het ook goed heet... en dat voor september. pff pff.
    Tot de volgende keer.
    groet, Nienke
  8. Marijke:
    11 september 2023
    Hi Annemiek, hier zat Miep natuurlijk op te wachten. Des te overtuigend dat je voor haar hebt gekozen! Effe wennen dus aan de Apollo en dit is zeker een slechte review waard. Verder gewoon genieten, zoals je altijd doet! Leuk om je weer te volgen. Liefs, Marijke en Joost
  9. Nico & Marga:
    11 september 2023
    Shit happens Annemiek, gelukkig niet al te grote problemen.
    Rustig aan en geniet!

Liefs, Marga & Nico
  10. Hanny:
    11 september 2023
    Insecten zijn gezond als broodbeleg of in de cake (vol met proteïnen). Wel eerst roosteren met kruiden, voordat je je tegoed doet, ha. Maar de camper zal ook wel geen schepnet hebben, dus dan maar weer worstjes eten. Wel jammer dat Apollo niet voldoende bevalt. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ga er nu zeker niets huren. (Ik geloof dat wij altijd Avis of Hertz namen.)
    Ik zag op 'n foto dat de Aussies goed kunnen punniken. En je hebt voor de foto zelfs een krokodil aan het lachen gekregen.
    Het was allemaal weer leuk om te lezen en te zien. Hou je haaks verder!
  11. Anke de Bruin:
    17 september 2023
    Annemiek , still going strong en blijf
    lachen !
    Groetjes uit Leersum.