0. Een half jaar in Down Under

28 augustus 2023 - Tilburg, Nederland

Hallo beste mensen,

het is bijna weer zover. Vrijdagmorgen 1 september vertrek ik naar Australië via Singapore. Een hele lange vlucht en daar zie ik wel tegenop, want 13 uur zonder extra beenruimte. Ik zal het wel overleven. Als ik mijn ogen open kan houden, kan ik bijna 2 volle dagen genieten van Singapore vóór ik mijn reis vervolg naar Darwin in het (tropische) noorden van Australië. In 1996 en 2008 ben ik ook  in Australië geweest, maar niet aan de westkust, dus dat stond nog op mijn verlanglijstje. Ik heb Darwin (beginpunt) en Perth (eindpunt) al wel eerder bezocht.

In het tropische noorden van Australië kennen ze droge en natte seizoenen. Het natte seizoen begint in november, dus ik heb nog even de tijd om met de 4 WD camper (Apollo Adventure Camper: zie de foto) de westkust te bereiken. Na ongeveer 2,5 maand heb ik Perth bereikt. Nu is het weer in Australië ook af en toe van slag, dus laten we hopen dat ik alle 4 WD routes die ik in gedachten heb ook kan maken. Ik heb hier en daar al gezien dat er 'floods' zijn, dus overstromingen waardoor met name (groene) campings gesloten zijn.

Apollo Adventure Camper (Hilux en 4 WD)

Ik ga niet geheel onvoorbereid met een 4WD op pad. Ik heb medio augustus een cursus voor beginners gevolgd op een motorcrossterrein in Oss. Die cursussen kan je doen met je eigen 4WD, maar Miep is maar 2WD, dus je krijgt er een gehuurde 4WD bij. Een oud barrel, maar daar leer je meestal het meeste van. Helaas wel een met versnellingen. De camper in Australië is een automaat, merk Hilux. Ook wat anders in uitvoering dan Miep, dus weer even wennen. In Darwin koop ik wel een toiletje, want die zit er niet in. Op mijn leeftijd is dat wel nodig en je weet in Australië nooit of er een slang achter een steen zit. Ik heb wat foto's en filmpjes van de cursus bij het blog gezet.

In Perth woont mijn neef met zijn (Australische) vrouw. Van Perth vlieg ik naar Sydney en van daaruit maak ik een rondje New South Wales langs 6 gezinnen, die ik ken. Lang verhaal hoe ik ze ken, maar de meesten kennen dat verhaal inmiddels wel. Dat rondje is 12 dagen en dan vlieg ik 2 december van Sydney naar Auckland, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, en begint het tweede deel van mijn reis. In Nieuw-Zeeland heb ik in 2008 al 7 weken rond gecamperd en dat ga ik nu weer doen, maar nu nog langer. Ook ongeveer 2,5 maand. Noorder- en Zuidereiland met dezelfde camper, die iets meer op Miep lijkt. Ook een 2 WD, alhoewel er ook best veel wegen in NZ zijn die alleen met een 4WD te berijden zijn. Het is ook een automaat.

En tot slot: de kers op de taart en wel een hele erge verwennerij: de laatste week ben ik op de Cook Islands. Ik heb altijd al op een 'bounty-eiland' willen zitten. Met witte stranden, palmbomen en een hele blauwe zee. Uitrusten van alle belevenissen, maar uiteraard ook snorkelen, want dat vind ik heerlijk. Ik hoop dat trouwens op meerdere plekken in AU en NZ te kunnen doen. Ik heb al één snorkelexcursie geboekt in NZ. Begin december begin ik in NZ met een nieuwe reis op dit blog en vertel ik meer.

Ik heb al veel gereserveerd, met name in NZ, omdat ik daar midden in de zomervakantie zit en de feestdagen. Ik vier oud en nieuw 12 uur eerder dan jullie. Dat (lang) vooraf reserveren doe ik liever niet, want het gaat ten koste van de flexibiliteit, maar ik heb het toch maar gedaan om te voorkomen dat je na een vermoeiende dag moet gaan zoeken als een camping vol zit. Veel groene campings (van de AU en NZ 'staatsbosbeheer') moeten sowieso van te voren gereserveerd worden.

Ik vind het allemaal wel spannend. Het is een heel project om voor te bereiden, maar dat geeft wel de nodige voorpret. Gezellig als jullie weer meereizen en af en toe ook iets vertellen van jullie eigen belevenissen.

Liefs Annemiek

1. Marco:
    Heel veel plezier
  2. Joke:
    28 augustus 2023
    Het klinkt allemaal geweldig Annemiek en ik hoop, dat alles meespeelt, mooi weer, geen natuurrampen en zo, want ja, het weer is overal van slag, maar je ziet het wel. Ik wens je een heel goede reis en uiteraard leef ik met je mee via je reisverhalen. Ik ga medio september een maandje naar Spanje, heel gewoon, maar zoooo heerlijk. liefs, Joke
  3. Peter:
    28 augustus 2023
    Heel veel plezier! Ik kijk uit naar de foto's.
  4. Mieke:
    Heel veel plezier.
  5. Karin:
    28 augustus 2023
    Ik kan mij voorstellen dat je het spannend vind, het zou niets voor mij zijn om zo'n reis alleen te maken. Bewondering!
    Heel veel plezier en een hele goede reis!
  6. Ghislaine:
    28 augustus 2023
    Geniet ook weer van deze mooie reis.
  7. .kees en jannie:
    28 augustus 2023
    Heel veel plezier. Helaas ben je er oudejaarsavond niet bij, dus geen oliebollen op de veranda in de kou!!
    Hoe dan ook: ga genieten!
  8. Marijke:
    28 augustus 2023
    Tjee, nu al! Wat een prachtig vooruitzicht met een hele toffe auto. We reizen met veel plezier met je mee. Heel veel plezier. Dit kun je ook! Veel liefs, Marijke en Joost
  9. Jolanda:
    28 augustus 2023
    Ha Annemiek, wat een avonturen staan je weer te wachten. Wij wensen jou daarbij heel erg veel plezier. Ook succes en goede moed voor het geval er iets tegenzit. Kijken weer uit naar je verhalen. Voor nu een veilige heenreis! Groeten, Piet & Jolanda
  10. Truus:
    28 augustus 2023
    Annemiek je gaat een hele mooie tijd tegemoet! Aan de voorbereiding zal het zeker niet liggen.
    Heel heel goede reis en vele mooie indrukken en belevenissen.
    We gaan ook nu weer graag met je ''mee''!!!
  11. Cecile:
    28 augustus 2023
    Dag zus, kom heel terug en deze hoeveelheid foto's is perfect ;)
  12. Minou:
    29 augustus 2023
    Wat gaaf zeg!! Alleen al voor de organisatie geldt dat je je talrnten moet hebben, en die heb je overduidelijk! Ik reis graag met je mee. Veel.plezier!
  13. Annemarie:
    29 augustus 2023
    Wat een mooie reis ga je maken!
    Sterkte bij de lange vliegreis.
    Wat een stoere en functionele camper ga je mee op pad.
    Heel goede reis gewenst!
    Ik verheug me al op je verslag.
  14. Hanny:
    29 augustus 2023
    Zeker 'n spannende onderneming al met al, maar 'n prachtige reis. Wij gaan in de tussentijd een paar keer voor enkele weken naar Frankrijk. Nu per elektrische auto, gewapend met veel laadpassen. Dat is ook een beetje spannend, al zijn er daar de laatste maanden veel laadpalen bij gekomen.
    We verheugen ons ook op meer dagjes uit in Nederland met vrienden en de kinderen. Misschien ook een weekend Kerstmarkt in Dld. Ideetje van Reinoud.
    De andere kant van de wereld is natuurlijk ook voor ons erg aanlokkelijk, maar 'n verre reis zal nog wel enkele jaren moeten wachten. Eerst moeten we min of meer klaar zijn met de verbouwing. Daarom kijk ik uit naar je verhalen en foto's. Is toch een beetje meebeleven. De wereld verkennen is op zich één van de leukste dingen in het leven. Geniet ze alvast in Singapore. En veilige vlucht!
  15. Truus te Nuijl:
    29 augustus 2023
    Wij reizen graag met je mee!
  16. Maria:
    Het is dus zover
    Naar de andere kant van de wereld
    Ben benieuwd wat je nu allemaal gaat beleven
    Heel veel plezier en een goede reis.
    Liefs
  17. Nico & Marga:
    Hoi Annemiek,
    Heel veel plezier, we gaan je volgen. O ja, volgend jaar maar weer eens samen zwemmen in de Noord Zee.
  18. Anneke:
    29 augustus 2023
    Geweldig Annemiek! Geniet ervan!