12. Xàtiva en Santa Pola en...........Corona (22 tot en met 27 januari 2022)

27 januari 2022 - Santa Pola, Spanje

Hallo allemaal,

als jullie mij ook op Facebook volgen, dan weten jullie het: ik heb Corona! Waarschijnlijk hebben de 3 G's (2x gevaccineerd en 1x boosterprik) de gevolgen gereduceerd tot een korte, maar krachtige verkoudheid, maar toch. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik het achter de rug heb. Het is toch de vraag in hoeverre je er last van hebt. Iets dat als een zwaard van Damocles  boven je hoofd hangt. Vrijwel zeker opgelopen tijdens de spaanse cursus in Valencia, waar geen sprake was van 1,5 meter afstand en geen ventilatie in de zeer krappe klaslokalen. De booster had ik pas 4 dagen eerder gehad, dus waarschijnlijk nog niet helemaal 'in functie'. Vrijdagavond 21/1 heb ik de laatste blog geschreven en toen was ik al verkouden, maar de zelftest gaf toen nog als resultaat negatief.

Onderweg naar Alicante het kasteel van Xàtiva (of Jativa) bezocht en dat was een behoorlijke klim (310 meter boven de stad). Zeer de moeite waard. Het vinden van (de ingang van) het kasteel had wat voeten in de aarde. Ik dacht dat ik 'vanzelf' naar de parkeerplaats zou worden geleid door de gps, maar dat had ik mis. De weg ging dwars door het oude centrum van Xativa en werd steeds smaller. Toen ik besloot om terug te keren kon ik niet anders dan door een heel smal straatje. Ik moest een voorbijgangster vragen mijn spiegels dicht te klappen om te voorkomen dat Miep vast zou komen te zitten. Ik vrees dat de banden ook wat te lijden hebben gehad van de stoepjes aan beide zijden van het éénrichtingsverkeerstraatje. Ik ben na het bezoek aan het kasteel dezelfde route teruggelopen. Een heel excentriek ogend NL stel (met name hij: met die lange blonde haren, maar ik vond het te genant om hem van voren te fotograferen) heeft een foto van mij genomen op het betreffende punt. Wat was ik blij dat ik MIEP heelhuids uit het labyrinth van straatjes heb weten te krijgen. Achteraf was er wel degelijk een bredere toegangsweg naar het kasteel. Nummer 1 op mijn wensenlijst: een gps, speciaal voor campers. Die bestaat. Beetje duur, maar met Google Maps gebeuren mij dit soort dingen te vaak. Ook de verbinding met het scherm van de autoradio werkt niet altijd en dat begint zo langzamerhand heel vervelend te worden, dus klaar ermee.

Het kasteel van Xàtiva bestaat uit 2 delen, waarvan het oudste (El Castillo menor) dateert van een aantal eeuwen voor Christus; het 'hoofdkasteel' (El Castillo mayor) dateert van de Middeleeuwen. In de 18e eeuw is het buiten gebruik geraakt, onder meer vanwege een aardbeving in 1748, waarin het behoorlijk beschadigd werd. Het ligt prachtig op een bergrug; goed te zien aan beide zijden van het kasteel en met mooie uitzichten over de omgeving. Ook de manier waarop men vroeger al omging met het opvangen van regenwater is indrukwekkend. Op veel plekken in het kasteel zijn zgn. Cistern aanwezig. Dat zijn regenwatertanks, die werden gebouwd of van nature aanwezig waren, bijv. in grotten. In het (ronde) ijshuis kon door natuurlijke omstandigheden het ijs lang bewaard blijven.  IJskoud water was in die dagen een luxe.

Na het bezoek aan het kasteel begon het te regenen, dus net geluk gehad. Heel gezellig gegeten bij neef Ronald en zijn man Peter in hun prachtige huis aan de Calle Holanda (!) in Santa Pola, dicht bij Alicante. Miep en ik konden overnachten in de buurt van het huis. Geen foto's van het prachtige huis met uitzicht op de bergen, zwembad, 3 buitenterrassen en zeer smaakvol ingericht. Ik dacht dat ik daar nog genoeg tijd voor zou hebben, omdat ik de volgende dag een rondleiding zou krijgen in Alicante. En toen kwam Corona ertussendoor. Ik had voor alle zekerheid toch nog even een zelftestje gedaan en ja hoor: positief dit keer. Ik heb toen besloten om naar de camping in Santa Pola af te reizen en het even af te wachten. Vervelend voor mij, maar nog veel vervelender dat ik ook Ronald en Peter in de quarantainestand heb gebracht en zij nu dus ook moeten afwachten of ze niet besmet zijn. Tot nu toe niet. Ze hebben ook de booster al gehad en er zaten iets meer dagen tussen die prik en mijn komst, dus hopelijk beschermt die wel voldoende.

Ik sta dus nu al sinds zondag hier op een volle camping, maar prima plekje en voorzieningen. Miep heeft aandacht gehad van Zweedse en Noorse campinggasten, want een van haar koplampen was kapot en het blijkt niet eenvoudig om die te vervangen. Ik heb wel een doosje reservelampjes bij mij en ik heb het geprobeerd, maar zonder succes. Gelukkig ligt het niet aan mij: ook de Vikingmannen kregen het niet voor elkaar om de kapotte lamp eruit te krijgen. Dus: langs gegaan bij de 'Autodokter' en die heeft - ook met moeite en met gereedschap - de operatie kunnen voltooien. Wat was de monteur chagrijnig toen ik mij meldde! Hij liet mij ook aanmodderen om Miep op de juiste plek te krijgen: ook maar een paar cm aan beide zijden over. Ik heb hem als dank 100% fooi gegeven. Was niet helemaal de bedoeling, maar hij vroeg 10 euro en ik had geen paar euro meer voor de fooi. Ik had alleen nog briefjes van 20 euro, dus toen hem dat maar gegeven. Dat zorgde voor de eerste lach van die dag (denk ik) en hij hielp mij om achteruit weer de drukke weg op te draaien. Nou ja, in ieder geval geregeld en nu weet ik ook dat zelfs het zelf vervangen van een lamp niet tot de mogelijkheden behoort.

De afgelopen dagen heb ik mij vermaakt met het verkennen van Santa Pola en omgeving. Niet heel spannend, maar ze hebben wel zoutpannen, die nog steeds gebruikt worden om zout te winnen en ik heb een paar flamingo's gespot. Dat zijn er nu niet zo veel, maar als het warmer wordt, zijn het er veel meer. Santa Pola heeft zijn eigen vesting en er zijn zelfs ruines van een Romeinse villa met mozaïek in een parkje met dadelpalmen. Ook heel veel strand en zee, een grote vissershaven, een nog grotere jachthaven en vandaag ben ik langs de kust bijna helemaal naar Alicante gefietst en ben waarschijnlijk onderlangs het huis van Ronald en Peter, dat boven op de berg ligt, gefietst. Ik heb heel veel campers gezien die langs de kust staan en daar ook overnachten. Dat mag op de meeste plaatsen, althans er wordt niet tegen opgetreden. Ga ik misschien ook nog doen, want de komende week wordt het warmer. Op sommige dagen zelfs 20 graden! Als die koude wind ook gaat liggen, wordt het vast zwemweer. Mijn kop met zeewater spoelen. Villa Joyosa (even ten noorden van Alicante) is ook nog een optie, zeker als ik nog niet 'schoon' ben. Twee jaar geleden heb ik daar op een camping pal langs het strand gestaan. De warme douche is dan dichtbij en het is een leuk plaatsje met gekleurde huizen. Als we alle drie morgen negatief testen, ga ik alsnog mijn dagje Alicante met Ronald en Peter inhalen. En anders toch nog heel even wachten. Geduld is een schone zaak, waarvan ik te weinig heb.

Jullie lezen het vanzelf weer. Fijn dat in Nederland weer meer kan. Nu nog het weer.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    27 januari 2022
    Hoe krijg jij ooit je foto's tot een acceptabel hoeveelheid, onmogelijke opgave.
    Je kunt je camper ook inruilen voor een nog kleinere :)
  2. Hanny:
    27 januari 2022
    Gaaf! Niet de corona (sterkte!), maar el castillo. Hou je haaks
  3. Annemarie:
    28 januari 2022
    Ondanks Corona weer heel gezellig verhaal en mooie foto’s .
    Gezond en goed weekend!