3. Friedrichstadt

4 juli 2021 - Friedrichstadt, Duitsland

Het hoogtepunt van onze reis! Friedrichstadt is een oudhollands stadje (3300 inwoners)  met trapgevels en grachten, gelegen aan de samenvloeiing van Eider en Treene. Het is in 1621 gebouwd door in de Nederlanden vogelvrij verklaarde remonstrantse vluchtelingen.

Tot zover de routebeschrijving in ‘Weg van de snelweg’ 1984. Inmiddels is het aantal inwoners geslonken tot ruim 2500. En het bestaat dit jaar 4 eeuwen! Holländer stadt, Klein Amsterdam, Doesburgerstrasse en de rondvaartboot (ja, heel oudbollig, maar pa en ma hebben dat waarschijnlijk in 1984 ook gedaan) heet zelfs ‘Doesburg’, de geboorteplaats van mijn vader.

Het maakt je toch ook trots als je leest dat onze ‘Hollandse handelsgeest en onze kennis van inpolderingen maar al te graag gebruikt werden door hertog Frederik III van Holstein-Gottorf, die zijn naam aan de stad gaf.’ Alleen jammer dat het Hamburg niet heeft kunnen overtreffen, maar dan was het ook niet zo’n mooi plaatsje geweest. Net zo’n openluchtmuseum als Giethoorn. Evenveel bootjes en andere vaartuigen (waterfietsen, kano’s, supplanken etc) die varen op de Eider en de Teerne. De Teerne houdt op bij Friedrichstadt. Het water wordt door 2 sluizen geperst naar de Eider, die aan de andere kant van de stad stroomt. De rondvaart leverde niet zoveel meer inzichten op, behalve dat Friedrichstadt ook wel de Rozenstad en de ‘Stadt von der Toleranz’ genoemd wordt. Dat laatste omdat hier alle geloven welkom waren. Dat is natuurlijk niet zo gek, want de stad is gesticht door religieuze vluchtelingen. Wij waren niet zo tolerant destijds. Naast de Remonstrantse kerk (1626) is er ook een kerk voor de katholieken (zonder toren) en een Lutherse kerk met mooie toren. Alleen de katholieke kerk was open.  Op zijn hoogtepunt bergde de stad 7 religies binnen haar poorten; nu nog 5. Zoveel kerken zijn er dus niet, maar je kan ook geloven in ‘gewone’ gebouwen.

Bij de koffie nog een Holländische schnitte genomen en als lunch/diner een Flammkuchen met tonijn. Nooit in Nederland gezien of gegeten, maar wel lekker. Soort pizza, maar dan met een hele dunne bodem. Ondanks de nu al dagenlang aanhoudende voorspellingen dat er onweer komt, is het hier nog steeds prachtig en warm weer. Beetje drukkend. Morgen naar Denemarken, te beginnen met het eiland Rømø. Dat is een eiland voor de Deense westkust, via een brug te bereiken, en ik hoop dat ik daar eindelijk een keer in zee kan zwemmen. Ik moet nog wel Deense Kronen zien te krijgen. Altijd gedacht dat Denemarken ook de euro had. Ze kunnen niet alleen beter voetballen dan wij, maar zijn gewoon ook slimmer. De Zweden hebben trouwens ook nog hun eigen munt.

Tot over een paar dagen.

Groeten Annemiek

1. Joke:
    4 juli 2021
    En weer gezellig mee geweest op vakantie....Top! Geniet ervan Annemiek.
  2. Ghislaine:
    4 juli 2021
    Ik gooi mijn nespresso cubs altijd weg, maar zie nu dat je er mooie sieraden van kunt maken.
    Als je een Mac (apple) hebt, de o vasthouden, dan krijg je allerlei opties mbt de letters.
    ø is het deze?
    Ik weet niet of je van Christiaan Andersen houdt en het op je route ligt maar er is een tentoonstelling op het eiland Funen, plaatsje Odense.
    Weer mooie foto's, die taart doet watertanden.
  3. Cecile:
    4 juli 2021
    Moest nog reageren op de vorige en hoppa er is alweer een nieuw verhaal, niet bij te houden.
  4. Maria:
    5 juli 2021
    Mooi uitgebreid verhaal en foto,s Annemiek.
    Veel plezier in Denemarken
  5. Maria: