9. The Catlins (15 - 19 januari 2024)

18 januari 2024 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

een snelle update, omdat ik vandaag een rustdag heb en ik de afgelopen drie dagen 20 'uitjes' heb gehad langs ongeveer 300 km van de Southern Scenic Route van Bluff (Invercargill) tot Dunedin. Dunedin (gesticht door Schotse kolonisten) ligt al aan de oostkust van het Zuidereiland en is de tweede grootste plaats op het Zuidereiland, waar ik nu op een knusse campground sta. Ook weer wasdag en zojuist heb ik een electriciën langs gehad, omdat ik de electriciteitskabel niet meer uit de camper kon krijgen. Zowel de ombouw als de stekker moesten worden vervangen. Apollo betaalt. Gelukkig had de man tijd. Het is hier zomervakantie, dus je weet maar nooit. Maar dat probleem is ook verholpen. Ik had er niet veel last van, want de stekker bleef wel stroom leveren. Ik moest alleen iets bedenken tijdens het rijden: de stroomkabel via het zijraam naar binnen en met ductape vastgezet. Ik heb nog steeds wat ductape over.

Hieronder een opsomming van de mooie dingen die ik onderweg langs de zuidkust heb gezien. Dat deel van de zuidkust heet dus The Catlins. De eerste dag (maandag 15 januari) was het weer niet zo zomers: harde koude wind en af en toe zon, maar voor het grootste deel (overdag) droog. Prachtige baaien waar het ook veilig genoeg was om te zwemmen, maar het was veel te koud. De afgelopen 2 dagen ging de wind gelukkig wat meer liggen en kwam de zon er af en toe bij. Zeeleeuwen heb ik volop gezien en ook jonge zeeleeuwen spelend in poeltjes die achterblijven op de rotsen. Zie ook de video's. Ook de Koningslepelaar (wit met zwarte snavel) gespot. Helaas nog geen pinguïns gezien. Die zijn er wel, want in december/januari hebben ze jongen, die in hun nest blijven terwijl de ouders eten bij elkaar scharrelen in zee. Ze komen dan ergens tussen 3 uur 's middags en zonsondergang (= rond 10 uur 's avonds) weer aan land om hun jongen te voeren. Je moet dan net mazzel hebben om ze te zien, want de nesten zijn meestal goed verborgen tussen de struiken. Alleen naar en van de nesten naar zee kun je ze spotten. Nu ga ik niet uren zitten wachten totdat een pinguïn uit het water komt. De komende week heb ik nog een paar kansen. Aan de andere kant: beter om die beesten wat privacy te gunnen. Het aantal pinguïns holt achteruit, met name van de inmiddels zeer zeldzame Geeloogpinguïn. Veel van de bezienswaardigheden waren bereikbaar via niet al te lange wandelingen door prachtige regenwouden.

In de volgorde van de foto's:

1. Stirling Point bij Bluff met gele landenborden en vuurtoren.

2. Waipapa Point: houten vuurtoren uit 1884

3. Slope Point: meest zuidelijke punt van het Zuidereiland: ongeveer in het midden van de equator en de zuidpool (4800 km).

4. Curio Bay met Petrified Forest (en Geeloogpinguïns maar 1 nest en 1 jong; niet gezien).

5. Porpoise Bay: je zou hier Hectordolfijnen (klein soort dolfijn) kunnen zien, maar ik heb ze niet gezien.

6. Niagara Falls: grapje, want stelde niets voor. NZ humor.

7. McLean Falls: de mooiste waterval die ik gezien heb. Zie de video.

8. Cathedral Caves: grotten in de kliffen aan het strand (alleen met eb bereikbaar). Het waren er oorspronkelijk twee, maar het dak stortte in en sindsdien zijn beide grotten met elkaar verbonden in een V-vorm.

9. Tautuku estuary: gebied waar de Fleming River uitmondt in zee, waardoor een soort van wetland ontstaat. De getijdenverschillen waren overal overigens erg groot.

10. Lake Wilkie: duinmeer.

11. Florence Hill Lookout: uitzicht over Tautuku Bay (ik sta ook op de foto).

12. Papatowai (betekent: forest meets sea): campground aan het strand waar de Tahakopa River tussen de regenwouden uitmondt in zee. Volgens een bord zouden er zee-olifanten te zien moeten zijn, maar die heb ik  niet gezien. Wel mensen met loslopende honden, dus .....

13. Matai Falls en Horseshoe Falls.

14. Purakaunui Falls: volgens de boekjes de meest gefotografeerde watervallen, maar er kwam niet zoveel water naar beneden. Ik ben er wel voor gaan staan voor de foto.

15. Tunnel Hill: veel aandacht in het gebied voor de aanleg van de treinrails voor onder andere het vervoer van kolen. Dat was natuurlijk een hels karwei in die tijd. Over de tunnel is 2 jaar gedaan en hij is 246 meter lang. In 1971 is het treinverkeer beëindigd, omdat de wegen beter werden.

16. Catlins Lake: niet echt een meer, maar een getijdegebied dat in verbinding staat met de zee. Met eb en vloed stroomt het ook leeg en weer vol.

17. Surat Baty: eindelijk 2 volwassen zeeleeuwen op het strand. In diepe slaap, maar één werd een beetje wakker en die heb ik gefilmd.

18. Roaring Bay: de plek om de zeldzame Geeloogpinguïn te spotten, maar ik was wat aan de vroege kant.

19. Nugget Point met vuurtoren en zeeleeuwen (inclusief jongen) en de Koningslepelaar. Zie video van de zeeleeuwtjes in de 'creche'.

20. Kaka Point: mooie baaien. Einde van The Catlins.

Totaal 220 foto's, dus gemiddeld maar 11 per locatie. Dat valt mee! Geniet er maar van. Die koude wind voelen jullie toch niet.

De komende dagen bekijk ik Dunedin en omgeving en daarna verder richting noorden/Christchurch.

Groeten Annemiek

1. Annemarie:
    Mooi allemaal!
    Kan me voorstellen dat je aan een rustdag toe was.
  2. Truus:
    PRACHTIG .
  3. A. Van Rooijen:
    18 januari 2024
    Waar zou je zijn zonder Ductape ...
    Wat heb je veel ondernomen Annemiek snap dat een rustdag fijn/nodig is. Lieve groet!
  4. Wijnand:
    20 januari 2024
    Ik zie nu weer veel terug het is daar toch wel bijzonder
  5. Hanny:
    22 januari 2024