7. Wanaka en Queenstown (4 - 9 januari 2024)

8 januari 2024 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

twee hele drukke plaatsen, met name in het hoogseizoen, maar ze liggen ook heel mooi aan een meer met de zuidelijke Alpen eromheen. Wanaka ligt aan het gelijknamige meer en Queenstown aan Lake Wakatipu. De route naar Wanaka vanuit Fox Glacier is zo'n 260 km lang en daar heb ik 2 dagen de tijd voor genomen. Je kunt niet hard rijden op de kronkelige wegen (al denken sommigen dat wel) en er is veel te zien onderweg: prachtige watervallen, nog meer meren en rivieren. Wanaka ligt ingeklemd tussen Lake Wanaka en Lake Hawea, ook een plaatje. Onderweg heb ik overnacht op een 'groene camping' (van het Department of Conservation, zeg maar het Nieuw-Zeelandse Staatbosbeheer) en zelfs daar was het druk. Ook met personenauto's die kennelijk ook 'self contained' kunnen zijn. Nu was het voor een groene camping wel luxe: met toiletten en stromend water. Dat water stroomde ook uit de hemel. Het was erg nat vanaf de middag tot laat in de nacht. Je zal in een tentje zitten. Gelukkig voor de mensen zonder camper: er stonden ook picnictafels onder een afdak.

De volgende dag klaarde het gelukkig snel op en hoe dichterbij Wanaka hoe verder weg van de westkust. Aan de westkust regent het veel meer dan in het midden en oosten van het Zuidereiland, omdat de Zuidelijke Alpen de wolken die (meestal) uit het westen komen tegenhouden en die laten de regen los. Verder het binnenland in is het veel droger en kom je veel wijngaarden en fruitbomen tegen. Dat betekent ook dat de prachtige regenwouden ophouden. Die hebben natuurlijk veel nattigheid nodig. Ik wilde in Wanaka nog een gletsjer bekijken: de Rob Roy Glacier, die de hellingen van de bergen van Mount Aspiring National Park bedekt, maar helaas de prachtige wandeling van ongeveer 4 uur die ik in 2008 naar de gletsjer heb gemaakt was gesloten, omdat een brug gerenoveerd moet worden. Ik heb de gletsjer wel uit de verte gezien. Het alternatief was een 6 uur durende wandeling naar Roys Peak. Dat is 3 uur klimmen en dan sta je op de top met een 'awesome 360 degrees view' over de 2 meren (Wanaka en Hawea) en misschien ook nog de gletsjer. Het was zondag, mooi weer en vakantie en de andere wandeling was dus gesloten, dus knetterdruk op de parkeerplaats en op de berg. Ik ben 1,5 uur naar boven gelopen en toen 5 kwartier naar beneden en dan voel je je knieën. En ik was zeer tevreden met een prachtig 180 graden uitzicht over Lake Wanaka en omgeving. Daarna nog een vlakke wandeling langs het meer met o.a. de Wanaka Tree, die moedig stand houdt op een stukje land dat het meer bijna omringt. Ook nog een goede daad verricht en jonge aanplant water gegeven. Er staan tonnen met waters en emmers langs het wandel- en fietspad en aan de voorbijgangers wordt gevraagd mee te helpen om de planten water te geven. Dat doet een natuurliefhebber natuurlijk. Daarna een heerlijke frisse duik in het kristalheldere water van Lake Wanaka. Dat doet de spieren goed. Ik stond op een camping in Glendhu Bay. Dat ligt ook aan het meer, ongeveer 10 km buiten Wanaka. In 2008 ben ik daar ook geweest en toen heb ik opgeschreven dat ik het 'de mooiste en stilste plek van Nieuw-Zeeland' vond. Dat is het niet meer, althans niet in deze tijd van het  jaar. Het was loeidruk met veel luidruchtige motorboten met waterskieërs erachter of ander vertier.

Ik heb het gevoel dat ik het aantal stappen voor dit jaar al heb gehaald. Ook in Queenstown heb ik gisteren en vandaag weer het nodige afgesjouwd. Ik ben gisterenmiddag na aankomst in Queenstown gelijk naar Bob's Peak gegaan met de kabelbaan. Gisteren was het ook erg mooi weer en vandaag zou het bewolkt zijn, dus gelijk naar boven. Boven een prachtig uitzicht over Lake Wakatipu, dat een Z-vorm heeft, maar dat zie je niet van die hoogte. In de winter is Queenstown een wintersportplaats. Vanaf het einde van de gondeltjes gaat er nog een stoeltjeslift verder naar boven. In de zomer kan je met een karretje naar beneden. Dat heb ik in 2008 gedaan met de Deense familie die ik tijdens die reis ontmoette. Je kan ook naar beneden lopen of mountainbiken. Erg steil. Deze keer (alleen) genoten van het uitzicht met een lekkere cocktail. Onderweg naar Queenstown heb ik ook nog gezwommen in meer Dunstan. Ik heb een paar uur bij het meer gestaan op een heel groot terrein. Er stonden heel veel campers en caravans. Kennelijk mag je er ook overnachten. Kijk, dat zien camperaars graag. Ik heb gezwommen en geluncht en een boek uitgelezen. Het ultieme vakantiegevoel, maar na een paar uur ben ik dat ook wel zat. Niet zo zat dat ik een bungy-jump maak vanaf de historische hangbrug over de Kawarau kloof/rivier. Die brug hangt 43 meter boven het onwaarschijnlijke blauw/groene/turkooise water van de rivier. Die kloof is trouwens ook een filmlocatie van LOTR. Ik heb een filmpje gemaakt van een van de gelukkigen. Ik durf het wel, maar ik word er niet gelukkig van en ik geef al genoeg geld uit.

En ook vandaag was het prachtig weer. Queenstown wordt ook wel de Adventure Capital van Nieuw-Zeeland genoemd, omdat je hier allerlei (extreme) sporten kunt doen. Een boottochtje met de T.S.S. Earnslaw, een stoomboot uit 1912, over het meer hoort daar vast niet bij, maar dat heb ik wel gedaan. Ik kon er vanaf de camping naar toe lopen. Een kleine 2 uur varen langs de bergketen 'The Remarkables', waaronder de 2000 meter hoge Cecil Peak (vernoemd naar mijn zus), is lang genoeg. Het meer is  maximaal 300 meter diep en stijgt en daalt iedere 25 minuten ongeveer 10 cm als een 'kloppend hart'. Daar heb ik niet veel van gemerkt, maar het was wel leuk. Daarna nog gewandeld langs het water en de Queenstown Gardens. Het waaide behoorlijk. Het meer leek wel een zee. Tot slot een gezellig terras meegepikt. Eind vorig jaar (toen ik in Australië zat) kwamen er berichten binnen dat Queenstown was getroffen door aardverschuivingen als gevolg van hevige regen. Ik heb er weinig van gezien. De gevolgen ervan waren alleen zichtbaar bij het begin van de kabelbaan. Die ligt aan Cemetry Road, zo genoemd omdat er een begraafplaats is en die is  (deels) bedolven door modder van de berg. Nu lijkt mij dit toch al niet zo fijne combinatie, maar een begraafplaats verplaatsen is ook lastig.

Dat was het voorlopig weer. De reis gaat morgen verder naar het zuiden. Te Anau dat wederom aan een prachtig meer ligt is de volgende bestemming. Het is ook de uitvalsbasis voor de fjorden van het Zuidereiland. Vast bedankt voor alle felicitaties ;-)

Groeten Annemiek

1. Ghislaine:
    8 januari 2024
    Gefeliciteerd met je verjaardag 🥂.
  2. Nico & Marga:
    8 januari 2024
    Ja inderdaad, morgen ben je jarig.!
    Van harte gefeliciteerd Annemiek en maak er een mooie dag van.
  3. Wijnand en Nel:
    8 januari 2024
    Queenstown is echt en vakantiestad druk veel jongelui wij hebben daar in een grote raceboot over het water gevlogen zo hard ging dat vlak langs de rotsen geweldig en dan in een keer draaien een erg mooie omgeving en dan het water zo blauw
  4. Jules:
    9 januari 2024
    Gefeliciteerd met je verjaardag Annemiek
  5. Truus:
    10 januari 2024
    Annemiek gisteren werd je een jaartje ouder maar je reislust neemt ng steeds toe !! Apart en super mooi!
    Sukses en plezier !
  6. Hanny:
    22 januari 2024
    Het schijnt dat je onlangs jarig was. 9e? 66? Alsnog Van Harte! Wij hier ook veel winterverjaardagen. Zo'n bungy jump zou verder aan mij ook niet zijn besteed. Mooie landschappen weer. Sowieso enig om te lezen en te zien wat je meemaakt. Ben ik er zelf ook even helemaal uit.