13. Höga Kusten deel 2 en Umeå (2 - 4 augustus)

4 augustus 2021 - Umeå, Zweden

Een gevarieerd programma afgelopen dagen. Ik sta nu in Umeå, de grootste stad in het noorden van Zweden. In 2009 zo'n 105.000 inwoners. Zullen er nu wel meer zijn, maar net zo relaxt als Göteborg. De reden om er langs te gaan zijn er 2, namelijk ik moet  nodig wassen en de camping zou beschikken over wasautomaten en drogers, maar helaas: de drogers zijn kapot. De andere reden is dat de stad met name wordt opgehemeld vanwege Gammlia (de klemtoon op lia), een museumcomplex. Dat bestaat voor een deel uit een openluchtmuseum en ook tentoonstellingen binnen. Het openluchtdeel leek erg op hetgeen ik al gezien heb in Sundsvall op de berg. Hoe zag Zweden er rond 1800 uit? Dat hoef ik niet nog een keer te zien, maar de tentoonstellingen binnen het museum was wel de moeite waard. Met name het deel dat gaat over de Holocaust. Er was een projectie van een overlevende van de Holocaust,  die je alle vragen kan stellen en daarop geeft hij ook (in het engels) antwoord. Dat schijnen ze met Artificial Intelligence te doen. Dat is wel apart. Hij reageert ook echt op de vraag die je stelt. Ik vroeg hem wat we kunnen doen om een nieuwe oorlog te voorkomen en of hij de Duitsers kan vergeven. Toch niet hele voor de hand liggende vragen of wel? Ik zal jullie de antwoorden besparen, want die duren lang, maar het waren geen 'algemene antwoorden'. Daarna doorgefietst naar het centrum. Ik begrijp waarom ze de stad ook wel de 'Stad van de berken' noemen. De hele stad staat er vol mee. Je moet geen last van berkenpluisjes hebben. Kennelijk hebben ze het centrum niet zo lang geleden behoorlijk gerenoveerd. Het is erg mooi gedaan met brede straten en in het midden mooi groen met bankjes, speeldingen voor kinderen, perken en berken. Na het raadhuis kom je uit bij de brede Ume rivier. Umeå heeft ook een universiteit en dus relatief veel jonge mensen. Heel ongezond gegeten bij een soort van Engelse, Schotse of Ierse pub (het personeel achter de bar wist het ook niet precies): cheeseburger en - omdat ik het al tijden zonder alcohol moet stellen - een Margarita. Je kunt in Zweden geen wijn (of andere alcoholhoudende dranken) in de supermarkt kopen. Dat kan alleen bij speciale staatswinkels ('systembolaget') en die kwam ik toevallig vandaag tegen in Umeå, dus gelijk wat wijn ingekocht.

Gisteren het grootste Höga Kusten eiland bezocht en Betsy mocht mee. Met een noordwestenwind, kracht 3, 2 uur lang op een ferry is een redelijke uitdaging. Pas aan het eind kwam ik erachter dat ik ook binnen had kunnen zitten :-). Buiten zie je natuurlijk wel veel meer. Ulvön bestaat uit een noordelijk en een zuidelijk deel. Die zijn door een heel smal stukje zee van elkaar gescheiden. Door het verder stijgen van het land zal dat over - pak hem beet - 1000 jaar wel aan elkaar vastzitten. Al sinds de 17e en de 18e eeuw wordt het noordelijk deel bewoond door vissers, die met name op haring visten.  Na de tweede wereldoorlog is dat veranderd en gingen veel mensen terug naar het vaste land. Nu leeft de gehele gemeenschap (ongeveer 50 mensen) voornamelijk van toerisme. Dat eiland wordt overstroomd als de ferry aankomt. Er is een tennisclub met 1 (gravel-) baan. Ik ben het eiland over gefietst. En dat ging met stijgen en dalen. Aan het andere eind van het eiland ligt Sandvik. De oude visserswoninkjes worden nu gebruikt als vakantiewoningen. In Ulvönhamn waar de ferry aankomt, zijn ook nog veel oude woningen bewaard gebleven. De oudste kapel van Angermanland (1622) staat er met een aparte klokketoren. Het is het donkere gebouwtje met prachtige schilderingen op de houten wanden binnen. Er was ook een wit kerkje, zowel van binnen als buiten. Ook prachtig, maar geen idee hoe oud. 4,5 uur om het eiland te bekijken was tijd genoeg. Met een voldaan gevoel de 2 uur op de ferry terug. De pizza in het nabijgelegen dorp (Köpmanholmen) was geen succes, maar dat was mijn eigen schuld: er zaten weer garnalen in en nog wat andere onbestemde ingrediënten. De volgende keer pizza Margarita bestellen. Daar kan ik mij geen buil aan vallen. Ik kook overigens zelf heel gezond hoor. Rijst met bonen en gebakken kabeljauwfilet. Of pasta met rucola of brood met gebakken eieren en avocado.

Maandag nog een trailtje van 1 km (en 1 km terug) gelopen in het Skulenskogens Nationaal Park, dat ook deel uitmaakt van de Höga Kusten. Ik werd ook nog geholpen door loopplanken en hulpmiddelen als trappen. Afgedaald naar een mooi baaitje, waar je kennelijk een tent kunt huren. Geweldig als je daar met de camper kan staan, helemaal alleen. Maar ja, Miep komt die trappen niet af. Gisterenavond stond ik wel vooraan bij een meer, maar helaas: de snelweg liep er pal naast. Als ik daar nu had kunnen wassen, was ik misschien wel gebleven, maar de wasmachine was vandaag de gehele dag gereserveerd, dus ........

De komende twee nachten wil ik óf vrij staan óf op een goedkope camperplaats, dus ik laat de was maar even zitten. Daarna kom ik uit bij Pite Havsbad en daar schijnen geweldige stranden te zijn en altijd goed weer (in de zomer) als ik de gids over Zweden moet geloven. Dan strijk ik wel weer neer in een camping naast de zee uiteraard. Ik ben heel benieuwd.

Jullie horen het de volgende keer.

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    4 augustus 2021
    Ik zou vrij gaan kamperen, heeft niemand last van je stinkende kleren ;)
  2. Ghislaine:
    5 augustus 2021
    Mooi verhaal weer, en wat een foto's. Sommige huisjes doen me denken aan Amerika (van de tv dan) en de natuur en de huizen, kerken aan Nieuw-Zeeland. Daar ben jij ook geweest, zelfde gevoel?
    En zo rustig overal. Zal weer wennen zijn als je in Nederland terug bent.
  3. Joke:
    5 augustus 2021
    Super foto's. Geen zin om voorlopig gewoon lekker weg te blijven? Heerlijk leven toch?
  4. A. Van Rooijen:
    5 augustus 2021
    Wat is het daar toch mooi Annemiek!
  5. Maria:
    8 augustus 2021
    Prachtige foto,s gezellig verhaal.
    Wat een blauwe luchten !
    Dat is hier wel anders.