2. Denemarken (5 t/m 7 juni 2022)

8 juni 2022 - Oslo, Noorwegen

Hallo allemaal,

Vandaag al Oslo verkend, maar ik wil toch graag een apart reisblog wijden aan Denemarken. Dat heeft dus maar 3 dagen geduurd. Zondag 5 juni (1e Pinksterdag) was een topdag, zowel wat weer betreft als de activiteiten. Dat had ik niet verwacht na die 90 km op de fiets (ja, in één dag!). Ik had namelijk weer een fietsdag gepland op het Deense waddeneiland Fanø. Dat betekent met Betsy op de ferry in het Deense Esbjerg. Miep zou op een gratis parkeerplek bij de haven kunnen staan. Ik was in de verleiding om in Husum te blijven, omdat ik dacht dat het heel druk zou zijn vanwege Pinksteren en omdat ik bang was geen plekje meer te krijgen op de gratis camperplaats in de buurt van Esbjerg. De camping in Esbjerg was namelijk nog dicht. Allemaal flauwekul: er was nog plaats voor Miep (ze past op een gewone parkeerplek; een andere camperbus nam er 3 in beslag) en ik had na het bezoek aan Fanø de mooiste camperplek tot nu toe. Zo zie je maar: gewoon doen.

Het tochtje naar Fanø duurde maar 12 minuten. Een leuk eiland met 2 plaatsen: Norderby en Sonderhø. Liggen ieder aan een kant van het eiland. Er is natuur, waddenzee en aan de andere kant van het eiland een zeer breed (hard) strand, waar auto's, campers en fietsers overheen kunnen rijden. Ruim 10 km lang. Dus mijn arme achterste moest weer aan de bak, zij het met iets minder kilometers dan de dag ervoor: 33. Onderweg nog een gerestaureerde eendenkooi bekeken. Die kennen wij ook. Die manier van (wilde) eenden vangen is namelijk door Nederlanders uitgevonden. Je gebruikt daarvoor (tamme) lokeenden, die de wilde eenden lokken met hun gekwaak. Vervolgens lok je de eenden in steeds smallere kooien tot ze vastzitten en je ze kunt pakken. Big business in ons land, maar dus ook in Denemarken en Engeland. Ik heb er diverse in Nederland gezien, maar nooit zo'n mooie stervormige. De mooie molen dateert van 1928. Het is een mooi eiland, maar wel toeristisch. Schattige huisjes. Je kunt er ook zeehonden kijken, maar het seizoen is nog niet echt geopend (de toeristeninfo was ook nog dicht). Ik heb ze ook niet op afstand gezien.  Vervolgens de camperplaats opgezocht ten noorden van Esbjerg. Aanvankelijk belandde ik op een parkeerplek in het bos met één andere camper, waarvan de bewoner zei dat de 'officiële camperplaats' heel erg vol stond. Ik ben na het eten toch maar op onderzoek uitgegaan en het bleek helemaal niet zo vol (meer?) te zijn: slechts 2 campers stonden op een prachtige plek pal naast de zee.  Geweldige zonsondergang, waarbij de lucht nog heel lang na kleurde.

Dat was wel de voorbode van slecht weer: de volgende ochtend regende het behoorlijk. Ik ben doorgereden naar (het buitengebied van) Herning waar mijn vrienden Karina en Henrik wonen in een giga huis met een lap grond van 4 hectare erom heen en 2 kunstwerken, die de vorige eigenaar er nog op had laten plaatsen. Ik wist dat ze mooi woonden, maar zo mooi had ik niet verwacht. Daar passen heel veel tiny houses in en op. Karina heeft zelf een paard en 2 ponies. Ik had gehoopt dat we zouden gaan paardrijden, maar dat ging helaas niet door, omdat Karina niet zo lang geleden van haar paard is gevallen en ze vertrouwt hem niet meer. Jammer, maar het lukt later deze vakantie vast nog wel. 's Middag verbeterde het weer en hebben we plantjes getrokken die de paarden ziek kunnen maken. Ach ja, een beetje tuinieren onderweg kan er wel bij. Heerlijk buiten gegeten van de BBQ, maar daarna moesten we toch naar binnen vanwege de hele kleine steekmugjes. Ze steken mij trouwens niet. Ze schijnen rond de langste dag (21 juni) weg te zijn. Ik heb daarna nog backgammon geleerd.

Gisteren had ik de hele dag nog de tijd om iets leuks te doen, omdat de ferrie naar Oslo pas om 12 uur 's nachts vertrok uit Frederikhavn in het noorden van Jutland, ongeveer 270 km van Herning. Ik heb gekozen voor Aarhus. Het weer was slecht, maar ik heb toch het openlucht museum kunnen bekijken in Aarhus. Er was gelukkig ook veel binnen te doen, dus als er weer een bui naar beneden kwam, kon je altijd wel ergens schuilen. Het is een leuk museum met huisjes uit de 18e en 19e eeuw en 1927 (industriële revolutie) en 1974 (met de toenemende welvaart na WO II). Daarna nog het centrum van Aarhus in geweest, maar dat viel een beetje tegen. Het museum met (zeer) moderne kunst Aros trekt de aandacht, omdat de ring die boven alles uitsteekt alle kleuren van de regenboog heeft. Je kan er door heen lopen en dan heb je dus een kleurrijk 360-graden uitzicht over de stad. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Van buiten zie je de kleuren beter dan als je er zelf doorheen loopt. De rit naar Frederikshaven en de overtocht met de ferrie naar Oslo (aankomst 10 uur vanochtend) verliepen vlekkeloos. Bij de prijs waren een hut met douche inbegrepen.

Morgen trek ik verder langs de zuidkust van Noorwegen richting de Zuidkaap. Het dagje Oslo houden jullie  nog even tegoed.

Groeten Annemiek

P.S. de dagen zijn hier al heel lang: de zon komt om 4 uur op en gaat om half 11 onder, dus maar 5,5 uur 'donker'. En dat is niet eens echt donker.

1. Cecile:
    9 juni 2022
    90 km op een gewone fiets! Dat vind ik knap. Ik doe het je niet na op mijn sportfiets.
  2. Annemarie:
    9 juni 2022
    Heerlijk zo mee te kunnen genieten!
    Veel plezier!
  3. Hanny:
    9 juni 2022
    Lees ik al weer 3 verhalen in 2 dagen (liep achter vanwege vakantie). Leuk! Zit hierdoor zelf ook weer helemaal in de Scandinavië-herinneringen van ooit. Enig om en passant ook vrienden te bezoeken. Geniet ze!
  4. Maria:
    9 juni 2022
    Zo te. Zien heb je er zin in
    Zoveel gedaan in een paar dagen
    Wat een activiteit
  5. Nienke:
    9 juni 2022
    Mooi weer om te lezen... Genietse.
    Groet, Nienke