6. Søndervig, Ringkøbing en nationaal park Thy (10 t/m 13 juli)

13 juli 2021 - Klitmøller, Denemarken

Mijn moeder kon met een zeer tevreden blik zeggen dat ze kon kiezen uit 4 dingen: haken, TV kijken, films op haar I-pod kijken (is een I-pad, maar ze bleef hardnekkig I-pod zeggen) en wandelen. Ze vergat daarbij het eindeloze jokeren na het eten. Ik heb ook 4 mogelijkheden: met de camper op pad, fietsen, paardrijden en wandelen. Ben ik ook blij mee en het liefst doe ik niet 2 dagen achtereen hetzelfde. Ik vergeet dan het lezen en zwemmen. ‘Lummelen’ kan ik (nog) niet. Gisteren een rij/wandeldag en vandaag een fietsdag. Bij Karina en Henrik in Søndervig heb ik gewandeld en paard gereden. Het was heel gezellig bij ze, alsof er geen 13 jaar zijn verstreken sinds we elkaar hebben gezien in Australië en Nieuw Zeeland.

Bijna op alle dagen zwem ik. Het is hier prachtig weer. Ik zag net even het 8-uur journaal en in Nederland is het minder. Temperatuur goed, maar het is nat, vooral in Limburg. Ik heb zo’n mazzel: al ruim een week geen regen gehad. Zon en rond de 27 graden. De wind komt uit het oosten. Dat betekent net als bij ons: droog en warm weer. Normaal komt de wind hier ook uit het westen. Dat zie je aan de toppen van de (naald-)bomen. Voorlopig blijft het weer ook goed. Veel zwaluwen hier. Ze vliegen hoog! Bij het restaurant waar ik mijzelf trakteerde op een vegan maaltijd (niet nog een keer een verrassing) zat er een zwaluw in een nestje boven mij.

‘Hier’ is national park Thy (spreek uit: ‘Toe’). Dat ligt aan de noordwestkust van Denemarken. Het is het grootste nationaal park van Denemarken (waarschijnlijk ook een Natura 2000 gebied = beschermd door Europese regelgeving), bijzonder door het duinlandschap en de flora en fauna die erbij horen. Ook de Nederlandse duinen worden beschermd. Vandaag een heel eind gefietst door het nationaal park.

Wij mogen ons gelukkig prijzen met ons fietsenknooppuntennetwerk. Dat kennen ze hier niet en zelfs geen aparte fiets- en voetpaden. Dat leidt soms tot gevaarlijke situaties. In het park hebben ze het wel geprobeerd, dus ik heb op heel veel verschillende wegen gefietst: van doorgaande wegen voor auto’s tot bosweggetjes. Heen wind mee; terug wind tegen en ook nog de nodige klimmetjes moeten maken. Het was de moeite waard. Vissersboten worden op het strand getrokken met tractoren. Er zijn geen havens. En de huisjes zijn wit; de kerken niet. Tot nu toe was het andersom. De kerken hebben wel moderne schilderijen boven het ‘altaar’ hangen. Waarschijnlijk zijn het protestantse kerken, althans dat lijkt hier het meest voorkomende geloof te zijn.

Er zijn nog veel bunkers uit de Tweede Wereldoorlog op het strand en in de duinen te vinden. Zelfs het vakantiehuis van Karina en Henrik in Søndervig (maar 20 km van Hvide Sande = Wit Zand’) is gebouwd op een bunker. Er zijn 3 Duitse helmen gevonden en is zeer geschikt als wijnkelder. Het strand hier is smal. Dat is waarschijnlijk de reden dat er geen of maar beperkt strandtenten, zoals wij die kennen, zijn. Er wordt hard gewerkt aan het ophogen van het strand (op het strand liggen stenen, maar het ophoogzand bevat ook schelpen, omdat het verder uit zee komt) en het verstevigen van de duinen.

Afgelopen zondag ‘getölt’ op een IJslands paard = een uit de kluiten gewassen pony. Tölten zit ergens tussen draf en galop in. Normaal is draf, zeker bij een klein paard, vermoeiend, maar op de een of andere manier voelde het prettig aan en kon ik gewoon blijven doorzitten. Het is mij goed bevallen en ik had zelfs geen spierpijn naderhand. Dat is nog nooit voorgekomen. Het strand was veel minder breed dan op de waddeneilanden, dus het feest duurde iets korter dit keer. Desalniettemin een leuke ervaring.

Maandagmorgen Ringkøbing, dat maar 10 km van Søndervig ligt, bezocht. Niet zo heel veel aan. Wel aardige huizen en kerk en haventje, maar erg druk. Hier zijn de vakanties ook begonnen. Dat merk ik ook op deze camping. Het heet hier ook wel ‘Cold Hawaï’, omdat het een surfersparadijs is. Koud is het nu niet, maar het zal ongetwijfeld kouder zijn dan op Hawaï zelf. De camping was vol, maar er is een grasveld beschikbaar voor surfers die komen en gaan met campers in allerlei vormen en maten of gewoon een tent. Dat noemen ze een ‘quick-stop’. Als je de camper meeneemt, dan kan iemand anders op jouw plaats gaan staan. Natuurlijk wordt er ‘afgebakend’ met tentjes, stoelen en tafels. Heel veel kindertjes. Ik zat er gisterenavond middenin. MIEP was op een gegeven moment helemaal ingebouwd. Voor vandaag niet erg, maar morgen ga ik naar het uiterste noordoostelijke puntje van Denemarken waar het Kattegat het Skagerrak raakt. Ik heb nu toch maar de camping op dat puntje (Grenen) gereserveerd om een eigen plek te bemachtigen. De komende 2 dagen daar ook mooi weer. Vrijdag naar Frederikshaven waar ik de ferrie naar Göteborg in Zweden pak. Terug ga ik via Kopenhagen. Ik heb MIEP dus toch maar verplaatst naar een soort van parkeerplaats om morgen op tijd weg te kunnen.

Tot slot: ik heb tijdens de rijdag gisteren de buitendouche gebruikt. Het was warm en ik kwam langs water (zout, hoewel het niet aan de kant van de zee lag) en een plek om het water in te gaan. Lekker gezwommen en daarna afgespoeld met de buitendouche. Ging heel goed. Krijg je een kik van om dingen gewoon te doen.

Voor iedereen die bijna mag: fijne vakantie!

Groeten Annemiek

1. Cecile:
    13 juli 2021
    Gewoon doen dus lummelen. Is kicken 😁
  2. Maria:
    15 juli 2021
    Wat wonen je vrienden daar mooi
    En fijn dat het paardje niet te k Lenin was voor je
    Op naar het volgende verhaal
    Lekker genieten.
  3. Maria:
    15 juli 2021
    Klein
  4. Ans:
    16 juli 2021
    Mooie verhalen en foto's, Annemiek. Dat is genieten! Veel plezier. En met lummelen is niets mis!